• Anonym (Förvirrad mamma)

    Hur förhålla oss till dotterns hundallergi?

    Hej!
    Fick för en vecka sedan reda på att dottern på 5 år är allergisk mot hund, katt och pollen. Vi misstänkte att något var fel redan innan pollensäsongen då hon ofta är väldigt trött och även ibland har nästäppa utan att vara riktigt förkyld.
    Vi har för tillfället vår hund hos min mamma men det stora problemet är att alla vi känner har hund. Mina föräldrar bor långt iväg och när de kommer hit och bor har de alltid med sig hundarna.
    Vi har så svårt att veta var gränserna ska gå. Jag själv är allergisk mot pälsdjur, damm, pollen o mögel. Detta började med en kattallergi när jag var liten. En läkare sa att jag utvecklat allergin för att jag utsatt mig genom att ha hund hemma. Äter medicin dagligen och har ändå besvär. Men när det kommer till min dotter vill jag inte utsätts henne för det men undrar hur vi ska sätta gränser?
    Kan min mammas hund bo över? Kan hon leka med kompisar som har djur? Kan vänners hundar få vara i trädgården? Hur ofta kan man utsätta henne? Även om hon i te har jättesvåra symptom så stimulerar man allergin vad jag förstår?
    Hur gör jag det bäst för min dotter? Vill verkligen undvika så Jon utvecklar sin allergi så som jag har det.
    Sen är det skönt att få regler för både henne och oss när vi pratar med vänner o släkt. Många påstår att det är bra att utsätta sig och viftar bort hennes allergi som att det inte var något.
    Någon påstår att deras hund inte så så allergiframkallande för att den inte fäller.

    Vill gärna få råd i detta! Hur vi ska hantera familj, vänner och vilka regler vi ska sträva efter...

    Tack!

  • Svar på tråden Hur förhålla oss till dotterns hundallergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Det är bra att ni inte har hund hemma eftersom dottern har allergi. Sen vet du vilka besvär det ger att vara allergisk vilket gör att du är väl insatt i hennes problem och vad som kan förvärra symtomen och det är bra.

    Dottern har en luftvägsallergi mot pälsdjur och pollen. Det betyder att hon lättare kan få ytterligare allergier, tyvärr.
    Det är därför viktigt att så mycket som möjligt minska hennes kontakt med allergen hon inte tål, alltså katt och hund. Pollen är svårare att ta bort eftersom det finns i luften omkring henne under vår-sommar.
    Barn bör vara friska så mycket som det går och om de är sjuka vill man helst att symtomen blir så kortvariga som möjligt. Detta pga att barnet inte är färdigväxt och sjukdomar gör att barnets tillväxt kan stanna av för att "ta hand om sjukdomen" dvs, barnet växer oftast sämre om det är sjukt helt enkelt.
    Immunförsvaret hos barn är väldigt aktivt och bildar lätt antikroppar mot exempelvis allergen. Att det skulle vara bra att "utsätta sig för allergen" gäller definitivt inte allergiska barn. Därför ska man inte "träna" in barn att kunna tåla pälsdjur som man redan vet att de reagerar mot, det kan orsaka svåra allergiska reaktioner och till och med astmaanfall vilket är väldigt allvarligt.

    Kort sagt: Det allra viktigaste är: inga hundar och katter hemma hos er vare sig de är besökande eller bofasta. Det finns inga allergenbefriade hundar.

    Ge allergitablett ex Aerius om besökande har hundar med sig som då ska vistas ute, inte inne, hos er. Allergitabletten minskar den allergiska reaktionen. Be läkare skriva ut rätt preparat. Leka med kompisar som har hundar går väl bra, låt dom leka ute eller hemma hos er. Om hon leker hemma hos kompisar så byt hennes kläder vid hemkomsten och duscha av kroppen. Hon kan också ta allergitablett innan hon går dit.
    Du vill det bästa för ditt barn vilket betyder att du inte vill att hon ska bli mer allergisk än hon är, du vill att allergisymtomen hålls nere så mycket det går så att ditt barn mår så bra som möjligt. Det är en bra upplysning att ge till de som undrar.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Hur förhålla oss till dotterns hundallergi?