• Äldre 3 Jul 17:07
    1802 visningar
    12 svar
    12
    1802

    Blivande jönköpingsmammor hösten/vintern 2014/15?

    Hej,
    fler i Jönköpingstrakten som väntar barn hösten/vintern 2014/2015? Vi väntar vårt första barn med BF 23 november.

    /Helena

  • Svar på tråden Blivande jönköpingsmammor hösten/vintern 2014/15?
  • Äldre 4 Jul 16:47
    #1

    Hej!
    Jag och min sambo väntar vårt första barn den 6 Nov. Vi bor på Liljeholmen och är 23 & 25 år.

  • Äldre 4 Jul 23:15
    #2
    EmiliaN skrev 2014-07-04 16:47:59 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo väntar vårt första barn den 6 Nov. Vi bor på Liljeholmen och är 23 & 25 år.


    Så kul! Vi är aningens äldre än ni (31). Har kämpat några år för att lyckas, men nu hoppas vi verkligen att det är vår tur! :)

    Vi bor i Bankeryd.

    Hur har du mått hittills? Jag har tyvärr redan problem med ryggen/bäckenet så jag är lite orolig hur det ska gå i höst. Hoppas att det inte blir alltför dåligt.

    Var på RUL i förra veckan och allt såg bra ut, så häftigt det är att få se bebisen! Längtar så till i november. :)
  • Äldre 18 Jul 23:34
    #3

    Någon mer?

  • Äldre 21 Jul 10:25
    #4

    Jag väntar vårt andra barn i oktober och har en dotter på snart 2år. Bor utanför Tenhult.

    Denna graviditet har jag foglossning och mycket förkyld. Men annars mår bebisen fint och känner sparkarna mycket väl


    BF 15 oktober
  • Äldre 25 Jul 21:43
    #5
    JennyL88 skrev 2014-07-21 10:25:30 följande:

    Jag väntar vårt andra barn i oktober och har en dotter på snart 2år. Bor utanför Tenhult.

    Denna graviditet har jag foglossning och mycket förkyld. Men annars mår bebisen fint och känner sparkarna mycket väl


    Kul med fler blivande mammor :)

    Visst är det underbart att känna alla sparkar. Jag har känt det någon månad nu, men under den senaste veckan så kan vi se och känna det även utanför magen. Så fantastiskt! Nu känns det även lite mer verkligt för mannen :)

    Påverkar värmen er någonting? Jag är ganska värmekänslig i vanliga fall men nu är jag superkänslig. Känns som att jag håller på att smälta i värmen. Börjar jobba igen i nästa vecka och det känns nästan skönt, haha.
  • Äldre 26 Jul 18:49
    #6

    Underbart med sparkar! Det blir på riktigt på ett annat sätt :) har ni moderkakan på utsidan eller vak i ryggen så ni kan känna sparkarna från utsidan väl?

    Foglossningen var hemsk mellan vecka 20-25 men har släppt nu. Hoppas det dröjer innan den kommer tillbaka.

    Hur är det med sammandragningar för er? Jag har känt redan från v 17-18 och blir stenhård så fort jag reser mig ur soffan. Inte så roligt!

  • Äldre 27 Jul 20:07
    #7
    EmiliaN skrev 2014-07-26 18:49:15 följande:

    Underbart med sparkar! Det blir på riktigt på ett annat sätt :) har ni moderkakan på utsidan eller vak i ryggen så ni kan känna sparkarna från utsidan väl?

    Foglossningen var hemsk mellan vecka 20-25 men har släppt nu. Hoppas det dröjer innan den kommer tillbaka.

    Hur är det med sammandragningar för er? Jag har känt redan från v 17-18 och blir stenhård så fort jag reser mig ur soffan. Inte så roligt!


    Jag har moderkakan i framvägg så mina sparkar blir väldigt dämpade fram på magen. Vart sitter din? Jag hoppas också att min foglossning går över och håller sig borta sedan, vill absolut inte att den ska bli värre. Ska ringa sjukgymnasten imorgon och se om jag kan få komma dit och få lite övningar för rygg och bäcken.

    Jag hade mycket sammandragningar innan runt v 17-20, men nu har det blivit lite mer sällan. Dock när jag hostar, nyser och badar i kallt vatten blir den hård som sten. Det är lite jobbigt men jag hoppas att det betyder att livmodern är vältränad och underlättar under förlossningen :)
  • Äldre 27 Jul 20:18
    #8

    Jag känner sparkarna mycket väl och vaknar av dom på nätterna till o med. Så min moderkaka ligger alltså baktill. Har fått en jobbig foglossning och ska söka graviditetspenning. Måste spara på kroppen till bebis kommer. Men det är inte de lättaste med en 2åring.


    BF 15 oktober
  • Äldre 28 Jul 17:03
    #9

    Min moderkaka ligger baktill.

    Jobbigt för er :( Foglossning är riktigt tufft alltså. Jag fick låna ett band att sätta runt höften. Det ska stabilisera bäckenet när man rör sig. Då min foglossning släppt nästan helt så hann jag aldrig testa riktigt om det funkade. Fråga din barnmorska om ni får testa ett?

    Vad jobbar ni med, tror ni att ni har rätt till havandeskapspenning? Jag jobbar inom kontor och har nog ingen chans på den fronten. Hoppas det släpper för er!

    Sammandragningar är ju bra till viss del :) livmodern tränar sig som du säger Misshelena, bara de inte kommer regelbundet eller gör ont har jag hört.

  • Äldre 8 Aug 17:13
    #10
    EmiliaN skrev 2014-07-28 17:03:52 följande:

    Min moderkaka ligger baktill.

    Jobbigt för er :( Foglossning är riktigt tufft alltså. Jag fick låna ett band att sätta runt höften. Det ska stabilisera bäckenet när man rör sig. Då min foglossning släppt nästan helt så hann jag aldrig testa riktigt om det funkade. Fråga din barnmorska om ni får testa ett?

    Vad jobbar ni med, tror ni att ni har rätt till havandeskapspenning? Jag jobbar inom kontor och har nog ingen chans på den fronten. Hoppas det släpper för er!

    Sammandragningar är ju bra till viss del :) livmodern tränar sig som du säger Misshelena, bara de inte kommer regelbundet eller gör ont har jag hört.


    Jag jobbar också på kontor så jag har som du ingen chans att få havandeskapspenning. Har två bekanta som ska få barn i december - och båda har fått beviljat havandeskapspenning och kommer att gå hem före mig, känns konstigt även om jag vet att de har jobb som är kroppsligt tyngre än vad jag har.

    Jag har dock blivit väldigt trött igen och sover inget vidare på nätterna, börjar undra hur jag ska orka jobba i drygt tre månader till. Men det är bara att bita ihop :)
  • Äldre 9 Aug 14:33
    #11

    Hur mycket har ni förberett inför ankomsten? Vi har inte gjort något ännu, börjar känna att det är dags att börja planera lite iaf. Eftersom det är första barnet har vi ingenting alls här hemma.  

  • Anonym
    Äldre 4 Sep 10:01
    #12
    MissHelena skrev 2014-08-09 14:33:58 följande:

    Hur mycket har ni förberett inför ankomsten? Vi har inte gjort något ännu, börjar känna att det är dags att börja planera lite iaf. Eftersom det är första barnet har vi ingenting alls här hemma.  


    Hej på er! Hur går det för er nu efter ytterligare några veckor? :)

    Jag börjar få det ganska kämpigt med täta sammandragningar och ilande värk (liknande mensvärk). Om en vecka ska jag träffa läkare och se om det finns möjlighet till deltidssjukskrivning. Känns tråkigt men börjar bli påfrestande att jobba heltid nu.

    Som svar på din fråga Misshelena, vi är i stort sätt klara med alla inköp. Vaggan är från min sambos barndom och den ska bara slipas och målas, annars är det mesta under kontroll. Dock har vi allt i kassar ute hos mina svärföräldrar (större plats att förvara där). Vi har tänkt att ha allt boat och klart 4 veckor innan BF.

    Hur går det för dig? Börjat ännu? :)
Svar på tråden Blivande jönköpingsmammor hösten/vintern 2014/15?