• ungmamma94

Egoistisk mamma?

För ca två veckor sedan så var vi på familjerätten efter en jobbig separation. Vissa av er har läst mina tidigare inlägg och andra inte.

Vi separerade för snart 4 veckor sedan. Under denna tid så har pappan träffat sin dotter en gång och istället tagit ledigt från jobbet nästan hela denna tid för att umgås med sin nya flickvän.

Där planerades att pappan skulle börja med umgänge på dagarna och sedan nån övernattning eller två tills nästa möte.

Jag jobbar inom vården och som de flesta säkert vet så är de obekväma arbetstider. Speciellt som ensam förälder så blir de extra jobbigt.
    Pappan vet detta men istället för att han ska erbjuda sig att passa dottern så har min familj fått ställa upp varje dag.

Förra helgen skulle pappan ha dottern fredag till lördag men kontaktade aldrig mig ang hämtning och så. Vilket resulterade i att jag fick ställa in mina planer.

Nu på lördag så är de planerat att han ska ha henne igen men de är torsdag idag men han har fortfarande inte hört av sig. Enligt mig är det inte min uppgift att jaga honom hela tiden. Men enligt familjerätten är jag bara egoist när jag håller på så.

Han kämpar för att få varannan vecka men enligt mig så verkar han ju inte redo att ha henne alls eftersom han inte ens hör av sig till mig ang umgänge. Hans anledning att inte kontakta mig är att han inte vill ha någon kontakt med mig. Vi är vuxna människor med ett barn tillsammans.. tycker snarare att han beter sig som ett barn i detta.

Har jag rätt eller är jag helt blåst som tycker såhär?

• Svar på tråden Egoistisk mamma?
  • Drottningen70

Jag kan ju bara tala för mig själv, som själv har en barnafar som behöver en del påtryckning. Jag ägnar mig åt denna påtryckning. Jag påminner och tjatar, jag bokar flybiljetter och jag låter fanskapet bo hos mig i flera dagar i samband med umgänge. Inte för att jag anser att jag har några skyldigheter gentemot honom, utan för att jag har skyldigheter gentemot barnet. Barnet mår bäst av att ha en relation med sin pappa och barnet har inte valt vilket stolpskott jag valde att skaffa barn med. Således anser jag att det är min skyldighet att ro båten i hamn och göra vad jag förmår för att barnet ska ha en relation med pappan. Ingen skulle säkert klandra mig om jag lutade mig tillbaks och lät deras relation rinna ut i sanden, men jag anser att jag då inte skulle uppfylla mina plikter gentemot barnet...

• Zuzanne

Jag tycker inte att du är egoistisk. Det är upp till honom att ta ansvar osv.

• tjockobbe

Vill han ha barnet får han höra av sig. Det är inte ditt jobb att dra och släpa på honom - är han intresserad så tar han lite eget ansvar!

Vera 130923
  • Mymlan L

Det är inte du som är egoist, det är barnets far!
    Vet inte hur många liknande trådar, med samma problematik - frånvarande fäder - som jag läst på detta forum.
    Skriv ner alla överenskomna datum då barnets far ska ha barnet och vad som hände vid alla dessa tillfällen. SPARA detta!
    Funkar sms eller mejl?
    Kanske du kan be Familjerätten att få skriva ett kontrakt där ni båda kommer överens om hur, var, när umgänget ska ske och skriver under? 
    Vägrar barnets far hålla sig till överenskommelsen har du gjort vad du kunnat för att uppfylla din del och han har försvårat umgänget och saboterat för dig och dottern. Det är inte något som gör det lätt för honom att få delad vårdnad eller växelvist umgänge 50/50.
    Du ska INTE någon gång behöva påminna honom om att han faktiskt har ett barn som har rätt att träffa sin far.
    Vid många skilsmässor och separationer behövs en advokat att rådda i allt för att det ska bli någon ordning på umgänget, boendet och det ekonomiska i efterdyningarna och i framtiden.
    Det kanske är surt och för djävligt - ja, det är det förstås - men det finns så många fäder vars barn inte betyder något för dem att man skulle vilja spränga något framför ögonen på de egoistiska idioterna för att få dem att vakna. Jag skulle tro att det kan finnas en strävan att slippa betala underhåll som ligger i grunden för barnets fars strävan att få veckovis boende.
    Du kan ju försöka ta reda på om det är så?

Svar på tråden Egoistisk mamma?