Tjata mig grön eller låta det vara?
Maken har en dotter på 16 år som bor vv sedan ett år tillbaka (tidigare var det vh) som jag misstänker har ADD. Skolan flaggade för det när hon var 10-11 år men mamman vägrade låta henne utredas.
Anyhow, flickan saknar helt tidsuppfattning, tappar ständigt bort saker (pengar, telefon, laddare, skor, nycklar...), kan inte slutföra saker som hon påbörjat, hygienen är under all kritik, hon behöver påminnas om de mest basala saker som att äta, dricka och gå på toaletten.
Jag har försökt hjälpa henne med de dagliga rutinerna (pappan jobbar långa dagar), men som styvmor är det en svår balansgång. Under en tid påminde jag henne om allt, men utan backup från föräldrarna så blev min och bonus relation såpass infekterad att jag valde att ta ett steg tillbaka. Jag mår otroligt dåligt av situationen, svårt att förklara hur illa det är.
Just den här morgonen mår jag extra dålig. Flickan ska på ett event idag kl 13.00 (hela helgen, med övernattning) som hon sett fram emot länge. Hon har inte duschat sen i tisdags (har mens) och inte packat. Hon skulle åka till sin mamma och hämta bla liggunderlag som hon glömt nu på morgonen, bussen dit gick för en timme sen och hon har inte stigit upp än. Under veckan som gått har vi dagligen pratat om bla vad som behöver packas och när hon ska åka. Vad mer kan jag göra utan att bli en tjatkärring? Hur ska jag göra? Hur ska jag förhålla mig till det faktum att hon beter sig ungefär som en omogen 8-åring? Det känns som att det blir fel hur jag än gör. Pappan jobbar som sagt typ jämt (60 h/v) och mamman har borderline, är allmänt svår att ha att göra med och skiter fullständigt i allt som heter rutiner. Hon är av åsikten att flickan får skylla sig själv om hon stinker och får hål i tänderna.
Känns som om att jag lämnar bonus i sticket när jag inte tjatar...