• Anonym (Livrädd)

Blod i urinen - kommer jag att dö nu?

Var till läkaren idag pga tryck under vänster revbensbåge, illamående och trötthet. Dessutom tappat vikt sista tiden och upplever en spänning i rygg. Trycket tillkom plötsligt igår men jag har haft den värk och känsla nån gång tidigare. Svullenkänsla. Obehag.

Snabbsänkan var normal och någon urinvägsinfektion fanns det inte

MEN

det fanns blod i urinen!!!

Han tog nått njurprov och skulle ringa på måndag igen. Blod i urinen kunde man ha men det var inte normalt. Han nämnde njursten, cancer och en massa annat.

PANIK!!!!!

Någon som haft blod i urinen men där det varit ofarligt???

Jag hade mens för ca två veckor sedan. Så det kan inte bero på det.

• Svar på tråden Blod i urinen - kommer jag att dö nu?
  • Anonym (Livrädd)

Ingen??

• Anonym (Livrädd)

Googlat och funnit njurcancer

• Anonym (marie)

Från 1177.se:

"De vanligaste orsakerna till att man har blod i urinen är urinvägsinfektion, njursten eller att mensblod har blandats med urinen".

"Om man bara har en liten mängd blod i urinen brukar man inte se det själv, men det upptäcks vid ett urinprov. Orsakerna till att det har läckt små mängder blod till urinen är oftast lättare irritationer i njurarna, urinvägarna eller prostatan".

Jag minns inte vad proverna visade, men jag hade en jobbig urinvägsinfektion för ett par år sen som jag säkert gick runt med ett bra tag då jag hade vaga symptom som kom och gick. Sedan fick jag ganska plötsligt en stark tryckkänsla i ryggen, starkt illamående, feber och frossa. Jag tycker att det låter som att du har drabbats av någonting liknande och jag kan trösta dig med att jag blev helt återställd efter en antibiotikakur. Nu är jag gravid och tar urinprover stup i kvarten och inte ett enda har ens haft spår av något som inte borde vara där, så i mitt fall var det inte cancer :)

Väldigt dumt av läkaren att nämna cancer i det här läget när den vanligaste orsaken till blod i urinen är relativt ofarliga tillstånd. Jag hade också blivit livrädd i din situation, men rent rationellt har du absolut ingenting att oroa dig för :)

• Anonym (marie)
    Anonym (marie) skrev 2014-07-04 14:37:04 följande:

Från 1177.se:

"De vanligaste orsakerna till att man har blod i urinen är urinvägsinfektion, njursten eller att mensblod har blandats med urinen".

"Om man bara har en liten mängd blod i urinen brukar man inte se det själv, men det upptäcks vid ett urinprov. Orsakerna till att det har läckt små mängder blod till urinen är oftast lättare irritationer i njurarna, urinvägarna eller prostatan".

Jag minns inte vad proverna visade, men jag hade en jobbig urinvägsinfektion för ett par år sen som jag säkert gick runt med ett bra tag då jag hade vaga symptom som kom och gick. Sedan fick jag ganska plötsligt en stark tryckkänsla i ryggen, starkt illamående, feber och frossa. Jag tycker att det låter som att du har drabbats av någonting liknande och jag kan trösta dig med att jag blev helt återställd efter en antibiotikakur. Nu är jag gravid och tar urinprover stup i kvarten och inte ett enda har ens haft spår av något som inte borde vara där, så i mitt fall var det inte cancer :)

Väldigt dumt av läkaren att nämna cancer i det här läget när den vanligaste orsaken till blod i urinen är relativt ofarliga tillstånd. Jag hade också blivit livrädd i din situation, men rent rationellt har du absolut ingenting att oroa dig för :)

Såg först nu att de sa att det inte var urinvägsinfektion. Sa de det direkt efter att ha kollat på teststickan? Det är rätt vanligt att stickan inte visar någonting, men att det visar sig att patienten trots har UVI när urinprovet skickas på odling. En annan möjlig orsak är att du har haft en UVI som har läkt ut av sig själv, men att urinvägarna fortfarande är inflammerade och läcker lite blod.
  • enäggs81

om bara Stickan visar blod i urinen kan det bero på så enkla saker som sköra slemhinnor. Du kan va lugn! jag har haft blod på Stickan många ggr!

• Anonym (Sten)

Jag kissade blod och det var njursten. Fick ett anfall 4-5 dgr efter att jag sett blodet. And I am still alive

• Anonym (Livrädd)

Har ju många symtom som stämmer på cancer och det känns lite som blod i urinen var ännu en markör på att cancer finns i min kropp

Känns skönt ändå att höra att det finns andra orsaker till detta.

De tog bara urinsticka. Ingen odling.

Har inga symtom på uvi.

• Anonym (marie)
    Anonym (Livrädd) skrev 2014-07-04 16:48:10 följande:

Har ju många symtom som stämmer på cancer och det känns lite som blod i urinen var ännu en markör på att cancer finns i min kropp

Känns skönt ändå att höra att det finns andra orsaker till detta.

De tog bara urinsticka. Ingen odling.

Har inga symtom på uvi.

Du har de symptom som jag hade när jag hade UVI. Utan odling går det inte att utesluta. Men enligt informationen jag klistrade in från 1177.se är den troligaste orsaken när man endast hittar spår av blod i urinen en irritation i urinvägar eller njurar. Det skulle nog vara mer oroande om du kissade blod, alltså om du sökte vård för att kisset var rött. Jag trodde att jag hade UVI för några månader sedan och åkte till jour-VC eftersom det bör behandlas snabbt vid graviditet. Det visade sig vara en blandning av svamp och andra graviditetskrämpor, men doktorn sa att mitt prov var ovanligt rent för att man oftast brukar hitta i alla fall spår av blod eller protein. Jag tror därför inte att ditt provresultat var särskilt anmärkningsvärt. 

Brukar du oroa dig över din hälsa? Jag frågar eftersom jag själv har haft och fortfarande har problem med hypokondri. Oftast har jag haft en sak i taget jag har varit övertygad om att jag har haft och just då har jag tyckt att jag har uppfyllt alla kriterier för sjukdomen, men med lite distans inser jag att jag på sin höjd uppfyllde ett. 
  • Anonym (Livrädd)

Kanske ska be om en odling på måndag då när läkaren ringer. Om han inte såg nått fel på njurarna.

Brukar inte oroa mig och har dragit mig länge innan jag gick till läkaren denna gången. Och jag förväntade mig "ät alvedon och återkom om du inte blir bättre" och inte blod i urinen.

Har förlorat många släktingar av cancer och självklart är jag livrädd att få detta.

• Anonym (marie)
    Anonym (Livrädd) skrev 2014-07-04 18:22:41 följande:

Kanske ska be om en odling på måndag då när läkaren ringer. Om han inte såg nått fel på njurarna.

Brukar inte oroa mig och har dragit mig länge innan jag gick till läkaren denna gången. Och jag förväntade mig "ät alvedon och återkom om du inte blir bättre" och inte blod i urinen.

Har förlorat många släktingar av cancer och självklart är jag livrädd att få detta.

Jag vet hur det är. Jag har själv förlorat min mamma i cancer alldeles för tidigt, så jag har svårt att vara optimistisk när cancer kommer på tal.

Men man kan ju ändå försöka att tänka rationellt. Njurcancer är vanligast hos män över 60 år. Dubbelt så många män som kvinnor drabbas och ytterst få under 40 år får njurcancer. Där har du oddsen på din sida. Jag googlade även fram att vid måttlig till svår njurcancer handlar det oftast om så stora mängder blod att urinen blir röd/rödbrun - så är det inte för dig. Om njurcancer upptäcks tidigt ser prognosen god ut då man kan ta bort den drabbade njuren och klara sig bra med den som är kvar. Att få cancer i båda njurarna är mycket sällsynt. 

Så - du har högst troligt inte njurcancer utan bara någon form av irritation i njurarna/urinvägarna, vilket inte är ovanligt. Om du skulle ha njurcancer, trots att det är högst osannolikt, har du antagligen upptäckt sjukdomen tidigt och du kommer med största säkerhet att överleva.
  • Superolga

Jag har nästintill jämt blod urinen. Har intestitiell cystit. Kronisk inflammation i urinblåsan och urinröret.

• Anonym (Livrädd)

Men jag har ju fler symtom än bara blod i urinen.

Läs början.

Låter detta som uvi?

Kan väl inte haft det i flera månader.

Eller?

• Superolga

Precis under vänster revbensbågen går tjocktarmen som i en kraftig böj. Man kan få väldigt ont där och känna sig uppsvullen om magen inte riktigt är i balans, man kan då också bli väldigt illamående.

Be om att dom gör en odling på ditt urin, så du kan få klara besked angående om det är några bakterier eller inte. Men om stickan är negativ och du inte har förhöjd sänka så låter det ju inte som det, men man vet aldrig.
    Att det är blod i urinen är inte allt för ovanligt, räcker med att slemhinnorna är lite sköra.

• pigglet

Dottern hade blod i urinen, det var njursten. Har man det så får man värk bak mot ryggen, där njurarna sitter. Min man har också njursten, han upplever en oro i kroppen när han har mindre anfall, får svårt att sova ordentligt, han ligger och vrider sig mycket och blir därför trött naturligtvis.

Maken har också haft blod i urinen, i hans fall var det njurstenar som vandrat ner till urinblåsan och skavde när han sprang/gick snabbt.

Första diagnosen han fick var däremot att han trampade sönder blodkärl i hälen när han sprang... Så det finns massor av olika orsaker till blod i urinen, det är inget alarmerande i sig.

• Anonym (Sara)

Sedan ca två år tillbaka har jag testar jag alltid positivt för blod i urinen när de testar me sticka. Jag har varit jätteorolig över detta och gjorde en ct samt diverse andra tester. Sedan fick jag kommat till en urolog som sa att det är jättevanligt och sålänge de inte mäter an hög mängd faktiska röda blodkroppar i din urin så betyder det inget. Man kan testa positivt för blod om man ätit rödbetor till middag. 

• Anonym (Någon?)

Någon mer som känner igen symtomen; öm under vänster revben (känns som en tennisboll därunder), viktminskning, illamående, magproblem (lös och hårdare om vartannat), trötthet.

Hade det "bara" varit blod i urinen hade det känts mer ofarligt men jag har så många andra symtom.

Svar på tråden Blod i urinen - kommer jag att dö nu?