• Aspie

Tips för bättre hårkvalité

Hej, folket!

Nu är det så att jag har tänkt bli snällare mot mitt hår och jag tänkte höra med er vad ni har för tips. Än så länge har jag:
    1) Dumpat gamla hårborsten mot en svinborste
    2) Börjat massera hårbottnen lite emellanåt
    3) Slutat hårföna, helt
    4) Slutat med stylingprodukter, helt
    5) Använder hårspännen mer sällan (trots att jag skulle behöva det för att få bort luggen ur ansiktet)
    6) Använder hårinpackning varannan gång jag tvättar håret (efter rekommendation från frisör) och hårolja
    7) Har börjat ta tillskott som ska vara bra för håret
    8) Bara som tillägg: jag färgar inte mitt hår (så det är väl ett stort plus, hoppas jag)

Nästa steg jag har tänkt på är att byta ut mitt schampoo och balsam, antagligen hårinpackningen med. Använder lite av varje av Garnier Fructis (Nutri Repair) och Dove (Hair Therapy). Mitt hår är väldigt torrt, blir lätt slitet och tovigt. De flesta hårprodukter jag har använt har bara gjort det hela värre, så jag har hållit mig till de jag har just nu väldigt länge. Finns det någon annan där ute med samma trasselhår som har hittat ett riktigt schampoo/balsam som fungerar bra för deras hår? Jag är inte sugen på att spendera pengar på dyrt schampoo som bara tovar till håret ännu mer. Men jag har hört att "vanliga" hårprodukter i längden inte alls är bra för håret med silikon och sånt, så jag skulle vilja prova på något nytt. Utan att gå till en frisörsalong vet jag att man kan köpa Tresemme- och Syosprodukter i vanliga butiker, är det skräp de med?

Finns det andra tips jag bör tänka på?

• Svar på tråden Tips för bättre hårkvalité
  • Monte

För mig (trasselhår) funkar bara den röda Gliss Schwartzkopf.

Men jag är också intresserad av lite bättre produkter och tips.

Klipp topparna regelbundet är ju ett annat råd.

• Aspie
    Monte skrev 2014-07-04 12:35:23 följande:
    För mig (trasselhår) funkar bara den röda Gliss Schwartzkopf.
    Men jag är också intresserad av lite bättre produkter och tips.
    Klipp topparna regelbundet är ju ett annat råd.
    Åh, jag har testat några Gliss Schwarzkopf-grejer tidigare och de har funkat ganska bra, men tror inte jag gillade lukten eller något... Har du testat någon hårolja? Jag hade så tovigt förut så det slets av jättemycket när jag borstade, men med lite hårolja i det fuktiga håret går borsten som smort igenom.

Men ja, tips på lite bättre produkter uppskattas. (Hoppas något rullar in under helgen i alla fall!)

Jag är jättedålig på att klippa mig regelbundet. Hur ofta tror du är okej? Jag har gått från att klippa mig vartannat år till en gång om året och nu i år har jag redan klippt mig 2 (!) gånger. Är en gång i halvåret vettigt månntro?
  • Monte
    Aspie skrev 2014-07-04 21:57:04 följande:

Åh, jag har testat några Gliss Schwarzkopf-grejer tidigare och de har funkat ganska bra, men tror inte jag gillade lukten eller något... Har du testat någon hårolja? Jag hade så tovigt förut så det slets av jättemycket när jag borstade, men med lite hårolja i det fuktiga håret går borsten som smort igenom.

Men ja, tips på lite bättre produkter uppskattas. (Hoppas något rullar in under helgen i alla fall!)

Jag är jättedålig på att klippa mig regelbundet. Hur ofta tror du är okej? Jag har gått från att klippa mig vartannat år till en gång om året och nu i år har jag redan klippt mig 2 (!) gånger. Är en gång i halvåret vettigt månntro?

Näh man ska tydligen klippa topparna typ var sjätte/åttonde vecka men det rör sig bara om några millimeter då, inga häcksaxklipp liksom. ;)

Hårolja har jag aldrig testat, inbillar mig att det blir som att tvätta med margarin men är öppen för att jag kan ha fel där

Färga aldrig håret btw. Jag fick klippa av exakt hela håret för två år sen pga ett eh misstag med färgen. :/
  • SpanskaFlugan

Många, inklusive jag själv, älskar balsammetoden. Läs på www.lockig.se (ingen fara, det funkar bra även om du inte har lockigt hår). Metoden går ut på att rengöra håret så skonsamt som möjligt och återställa balansen. Det är inte lika enkelt som att köpa ett nytt schampoo men ger fantastiska resultat om man har lite tålamod.

• Cels1us

Köp ett riktigt frisörschampoo och balsam, det är såå värt det! De räcker jättelänge för man behöver inte ta så mycket av dem som man behöver med "vanliga". Trodde innan att det var bluff och säljknep men det är det inte.
    Jag använder Sebastians Penetraitt som schamppo och Sebastian Hydre som balsam då jag också hade torrt och slitet hår innan. Det är även bra att kosta på sig en bra hårinpackning då och då.
    Skulle aldrig i livet gå tillbaka till vanligt skräpschampoo igen, sån skillnad är det.

• Aspie
    Monte skrev 2014-07-04 22:01:10 följande:
    Näh man ska tydligen klippa topparna typ var sjätte/åttonde vecka men det rör sig bara om några millimeter då, inga häcksaxklipp liksom. ;)
    Hårolja har jag aldrig testat, inbillar mig att det blir som att tvätta med margarin men är öppen för att jag kan ha fel där smile9.gif
    Färga aldrig håret btw. Jag fick klippa av exakt hela håret för två år sen pga ett eh misstag med färgen. :/
    Men åh! Mitt hår växer ju så himla sakta så det skulle bara bli kortare och kortare om jag klippte så ofta. Håller mig nog till var sjätte månad för stunden. Kickar mina tillskott till så håret växer snabbare så kan jag tänka mig att klippa mig lite oftare.

Nej nej nej, testa! Man behöver inte köpa så dyrt (fast det dyrare kanske är bättre på sina håll). Jag köper Garnier Fructis Miracolous Oil för 75 kr hos ÖoB (vet inte hur mycket det kostar i en vanlig Ica-butik eller dyl), men den flaskan räcker riktigt länge. Har inte testat mig fram eller något, snubblade bara på den och är nöjd med hur den reder ut mina tovor. Det är som om det tränger in i håret och gör det fabulöst (lättborstat och snyggt glansigt).

Det färgningsmisstaget känner jag igen, eller i alla fall grejen med att behöva klippa av det. För 7 år sen ultrablonderade jag håret. Andra gången jag blonderade det rev jag loss tovor och så. Dessutom tror jag några hårsäckar pajades, för det blev rejält mycket tunnare efter det. Rakade av mig håret och såg ut som Volodja från Lilja 4-ever. (Som tur var så var jag jävligt punk och tuff och pulled it off, så att säga.) Men sedan dess har jag lagt av med hårfärg... Cool
  • Aniiee

Sluta tvätta håret så förbenat ofta. Det är det absolut bästa tipset man kan få i det här schampoo- och balsammissburkarsamhället. 

Borsta håret mer. 100 tag på morgonen och 100 på kvällen, EFTER att alla tovor och trassel har rätts ut. 100 tag med vatten i borsten är helt ok. 

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aspie
    SpanskaFlugan skrev 2014-07-04 22:06:18 följande:
    Många, inklusive jag själv, älskar balsammetoden. Läs på www.lockig.se (ingen fara, det funkar bra även om du inte har lockigt hår). Metoden går ut på att rengöra håret så skonsamt som möjligt och återställa balansen. Det är inte lika enkelt som att köpa ett nytt schampoo men ger fantastiska resultat om man har lite tålamod.
    Har funderat på det men inte hittat några vettiga instruktioner tidigare, tack för tipset! Ska kika in där senare. Kan du förklara hur just du gör? *nyfiken*
    Cels1us skrev 2014-07-04 22:13:12 följande:
    Köp ett riktigt frisörschampoo och balsam, det är såå värt det! De räcker jättelänge för man behöver inte ta så mycket av dem som man behöver med "vanliga". Trodde innan att det var bluff och säljknep men det är det inte.
    Jag använder Sebastians Penetraitt som schamppo och Sebastian Hydre som balsam då jag också hade torrt och slitet hår innan. Det är även bra att kosta på sig en bra hårinpackning då och då.
    Skulle aldrig i livet gå tillbaka till vanligt skräpschampoo igen, sån skillnad är det.
    Det är det jag har tänkt göra! Tack för tipset! Ska undersöka lite noggrannare senare. Skönt att någon som har (haft) torrt hår tipsar om produkter. Jag känner någon som använder riktigt frisörschampoo, men som aldrig har haft torrt hår eller så, så den är inte mycket till hjälp.
    Aniiee skrev 2014-07-04 22:24:41 följande:
    Sluta tvätta håret så förbenat ofta. Det är det absolut bästa tipset man kan få i det här schampoo- och balsammissburkarsamhället. 

Borsta håret mer. 100 tag på morgonen och 100 på kvällen, EFTER att alla tovor och trassel har rätts ut. 100 tag med vatten i borsten är helt ok. 
    Det där med tvätt gav jag mig på och var rätt duktig på ett tag! När jag var tonåring hade jag bakteriefobi och grejer och tvättade håret tre gånger om dagen, men bara härom året så tvättade jag håret var fjärde dag ungefär (använde torrschampoo någon gång ibland). Men nu efter att frisören sagt åt mig att ha hårinpackning varannan vid varannan tvätt så tvättar jag det oftare, det blir riktigt flottigt. Är visserligen ledig den här månaden, så kanske ska passa på att tvätta det lite mer sällan.

Är du säker på att det hjälper? Känns som om jag bara kommer tappa massa då (men min nya hårborste sliter ju förhoppningsvis mindre i alla fall). Ska testa borsta det lite oftare i alla fall. Har nyligen klippt av mig hälften av håret så jag har (tack o lov) inte lika mycket tovor som tidigare. Då snackade vi om att jag fick borsta håret tre gånger om dagen p.g.a. kråkbon i nacken...
  • LunaLovegood

Bikarbonatsmetoden eller någon annan metod där man inte använder shampoo och annat skit. Googla "no poo"...

Svar på tråden Tips för bättre hårkvalité