• Flickan och kråkan

    Fotbollsskor - storlek

    Hej!

    Ska köpa första fotbollsskorna till vår 6-åring. Hur ska man tänka storleksmässigt? Har spelat mycket själv som ung och då köpte jag ju ganska precis och så töjde man ut dem. Men hur gör man med relativt små barn vars fötter växer en hel del?

    Tittade på adidas egen storleksguide och de verkar generellt rätt små i storlekarna, stämmer det? 

  • Svar på tråden Fotbollsskor - storlek
  • YokohamaNr2

    Jag köpte nyligen ett par Nike fotbollsskor till min 7-åring, vi provade först hans vanliga storlek och tyckte de kändes ok, men frågade en anställd för säkerhetsskull och han rekommenderade en storlek större, så det var typ ett pekfingerstopp mellanrum mellan tår och skons topp 

    De har funkat bra, men det tog några dagar att vänja sig för honom, men det var nog också att de känns annorlunda än vanliga skor

  • Fotbollstränaren

    Det är ju litet knepigt. Å ena sidan ska inte fotbollsskor barnen vara för stora för då blir det svårt att springa ordentligt och spela boll på ett bra sätt. Å andra sidan växer de ur skorna snabbt. 


    En kompromiss kan vara att köpa rätt billiga skor (som inte är onödigt stora) och byta oftare. Eller varför inte ett par bättre begagnade. Men skaffa ett par som passar bra. En cm extra är ok för syntetskor eller 0.5cm för skinnskor (som formar sig mer efter fötterna med tiden).


    www.fotbollsskor.net/post/hitta-fotbollsskor-som-passar-ratt


    Sedan ska det vara ett par som passar för underlaget, rätt sula för tex konstgräs eller för inomhusspel.


    www.fotbollsskor.net/post/att-valja-ratt-fotbollssko-for-ratt-underlag


    En grej jag verkligen vill pusha för är att satsa på extra dämpning i skorna om ni har barn som spelar mycket på hårt underlag som tex konstgräs. Om de är i åldrarna 9-15 är risken annars stor att de får problem med ömmande hälar. I värsta fall kan det bli så illa att de tvingas sluta spela (pga Severs skada), men det går att förebygga! 


    www.fotbollsskor.net/post/satsa-pa-extra-dampning-i-barnens-fotbollskor

Svar på tråden Fotbollsskor - storlek