• Anonym (sjuk)

Klart jag är ledsen!

Min farmor är döende och när jag pratade med farfar i går sa han i telefon "du behöver inte va ledsen, farmor är snart 92 år och har levt sitt liv" lova att försöka va glad och leva ditt liv nu barnbarnet mitt, vi har levt vårt liv

men hur ska jag kunna vara glad när nån jag älskar är döende

och jag har väll inget ansvar inför farfar att låtsas va glad inför farmor :( eller vad menar han tro?

• Svar på tråden Klart jag är ledsen!
  • Anonym (hm)

Han menar att din farmor har haft ett långt och lyckligt liv. Att få personer får lov att bli 92 år och att man skall vara glad för att man fått behålla henne så länge i livet. Naturligtvis känner alla sorg och han vill inte ta bort din sorg utan snarare vidga dina vyer en smula och se hela bilden. Det är skillnad på när en 40 åring dör jämfört med någon på 92.

• Anonym (EG)

Min farmor sa likadant när hon var kring 80 (hon dog något år senare). Hon sa att hon har levt sitt liv och är inte rädd för döden! Jag tror att när man är så gammal, och har varit med om så mycket, så kan döden nog på ett sätt kännas skön. Att få somna in och vila, det är liksom inte ledsamt längre (för dom). MEN detta betyder inte att du inte får sörja din farmor! Du kan fortfarande vara ledsen för DIN skull, för att du inte får träffa henne längre efter hon dör. Självklart får du vara ledsen. Men var inte ledsen för hennes skull, för hon har som sagt levt sitt liv och är förmodligen redo.

Kram!

Svar på tråden Klart jag är ledsen!