• Anonym (åse)

Blir illamående av all träning - hur gör ni?

Är i vecka 7 och hittills har jag mått skit men sluppit illamåendet. Igår tog jag en längre cykeltur och oj va illamående jag blev av alla gupp på vägen!! Blev helt skakig, yr och svettades, ville bara spy....

I natt och i morse mådde jag illa med...

Hur gör ni som gillar att träna eller röra på er regelbundet, nu funkar det ju inte?? Man blir så ledsen....

• Svar på tråden Blir illamående av all träning - hur gör ni?
  • Fjärilslarv

jag är inte gravid, men när jag var otränad så mådde jag ofta illa när jag tränade för att jag tog i för mycket.
    sänk intensiteten.
    starta långsamt, och värm upp ordentligt.
    Ät inte ett stort mål innan träningen.

• Anonym (åse)

Mamita: tack för tips, ja just nu funkar inte annat... Jag hade vela fortsätta med pulshöjande träning, som löpning och spinning helst där hjärtat får arbeta mer... Men som sagt...

Fjärilslarv: Ja, viktigt att tänka på! Tack!

• Anonym (Anna)
    Anonym (åse) skrev 2014-07-06 18:25:02 följande:

Mamita: tack för tips, ja just nu funkar inte annat... Jag hade vela fortsätta med pulshöjande träning, som löpning och spinning helst där hjärtat får arbeta mer... Men som sagt...

Kan ju vara tillfälligt, illamåendet alltså. Annars tror jag också på att ta det lite lugnare.
  • Fjärilslarv

men som sagt jag har aldrig varit gravid, så jag vet inte vad som gäller då.
    Om jag har ätit mycket innan jag ska träna så händer det att jag mår illa och t o m kräks ibland, likaså om jag har ätit för lite innan. andra kan äta en hel middag innan och sen träna direkt, vi är olika helt enkelt.
    Jag tränar innan ett stort mål, oftast innan lunch, men tar en banan innan för att kroppen ska få i sig lite energi (ätit en stadig frukost på morgonen).

Pröva dig fram till vad som fungerar för dig och glöm inte att värma upp =). När jag ska gå med stavarna t ex, japp det är jag och pensionärerna :p, så går jag långsamt i 10 minuter och lägger ingen tungd på stavarna alls, sen är jag varm i kroppen och uppvärmd. ska jag köra styrketräning så kör jag lite upphopp och annat i ca 5 minuter för att få upp värmen.
  • mamita64

Jag har inte tränat under mina graviditeter så jag har inga bra råd att ge angående det. Däremot så är jag en hängiven gångare. Har ingen bil, så jag går vart jag skall och så går jag för nöjes och motionens skull också. 
    Du kan ju gå fort, gå med stavar, kanske varva gång med att springa? Spinning borde väl kunna funka om det är guppandet som gör dej illamående. Inget guppande i spinning, väl? 
    Sen är det ju ofta så att illlamående går över, förhoppningsvis hör du till de som blir av med det och som kan njuta av löpningen igen om ett litet tag
  • jemo2014
    Anonym (åse) skrev 2014-07-05 09:26:50 följande:

Är i vecka 7 och hittills har jag mått skit men sluppit illamåendet. Igår tog jag en längre cykeltur och oj va illamående jag blev av alla gupp på vägen!! Blev helt skakig, yr och svettades, ville bara spy....

I natt och i morse mådde jag illa med...

Hur gör ni som gillar att träna eller röra på er regelbundet, nu funkar det ju inte?? Man blir så ledsen....

Jag tycker att du ska lyssna på kroppen och ta det lugnt, det räcker gott och väl med lite längre promenader när du mår sådär. Jag är själv i vecka 9 och har tidigare tränat mycket och hårt, just nu tränar jag dock inte alls just pga mitt mående. Jag tänker som så att om kroppen säger ifrån nu när jag är gravid så låter jag bli med hårdare träning. Jag mår illa dygnet runt, har väääldigt lågt blodtryck och är därmed yr som bara den samt att brösten gör fruktansvärt ont. Att jobba heltid är i sig en utmaning vill jag lova :)
    Jag tänker att när jag mår bättre (förhoppningsvis i vecka 12) ska jag försöka komma igång med träning igen. 

Du gör såklart som du vill, men lyssna på kroppen och ta det försiktigt!
  • Anonym (åse)

Tack hörni!!!

Illamåendet har lättat en smula sista veckan men istället har tröttheten blivit helt bedövande.... så nu orkar jag inte träna!! Men skönt man inte är ensam!!

• Anonym (Ella)

Illamåendet och tröttheten brukar starta runt v 7, tyvärr får du nog dras med det ett tag oavsett om du tränar eller inte. Jag tränar vanligtvis mycket. Var i bättre form än jag någonsin varit när jag blev gravid i december. Fick sedan hyperemesis och därefter foglossning och yrsel lagom tills illamåendet lättade. Har inte kunnat träna alls på 5 månader, var överlycklig om jag klarade att gå 50 meter runt gården i början. Längtar så otroligt mycket tills efter förlossningen när kroppen förhoppningsvis kan börja gå att använda till något igen! Men för att inte vara negativ, välj träningsformer och intensitet som DIN kropp klarar. Yoga kanske kan vara ett alternativ om konditionsträning inte funkar?

• Anonym (åse)

Oj så jobbigt, förstår.... Att inte kunna gå 50 m? När började foglossningen? Det är väldigt jobbigt att känna sig så "handikappad" från sitt ordinarie liv....om man i vanliga fall lever väldigt aktivt...

Upplevde det en period då jag bröt ena benet och låg på sjukhus..... svårt att känna igen sig själv på något sätt. Jag saknar endorfinerna och träningsglädjen.......

• Anonym (Ella)
    Anonym (åse) skrev 2014-07-14 22:22:16 följande:

Oj så jobbigt, förstår.... Att inte kunna gå 50 m? När började foglossningen? Det är väldigt jobbigt att känna sig så "handikappad" från sitt ordinarie liv....om man i vanliga fall lever väldigt aktivt...

Upplevde det en period då jag bröt ena benet och låg på sjukhus..... svårt att känna igen sig själv på något sätt. Jag saknar endorfinerna och träningsglädjen.......

Precis så känner jag också. Blir avundsjuk varje gång sambon går till gymmet. Nu klarar jag att gå ca 300 meter om jag står ut med att ha jätteont i två dagar efteråt :P Foglossningen började runt v 22.
  • Anonym (åse)

Åh...redan v 20.....Och man kan inget göra åt foglossning.... Nä....  Förstår.

Igår rullade

• Anonym (åse)

Oj, råkade skickas!

Skulle stå: igår rullade jag fram på cykeln medan sambon sprang.... Han flög fram så luftigt....så lätt....såg härligt ut. Medan jag va HELT slut bara av att rulla på cykeln....

När försvinner foglossningen oftast?

Har du orkat jobba? Även jobb känns vansinnigt tröttsamt....

Svar på tråden Blir illamående av all träning - hur gör ni?