• Humlan88

Hur får jag min labrador att sluta skälla?

Har en labrador tik på 6 år som är världens snällaste. Problemet är bara att hon skäller på allt och alla. Så fort någon går utanför fönstret skäller hon, när det går förbi folk och hon är ute skäller hon. När det kommer folk skäller hon. Hon slutar så fort hon har fått kommit fram och hälsat men det är drygt att hon alltid måste skälla. Har försökt att få henne att sätta sig, men de går inte hon bara skäller och skäller. Har försökt lägga henne ner "bestämt" men de funkar inte heller. Hon är så inne i sitt skällande. Hon har bott inne i stan tills för ca 3 månader sedan, vet ej hur hon var då, var några andra som ägde henne då.
    Men vad ska jag göra för att bli av med detta? Hon är verkligen jättesnäll så varför skäller hon? Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Hur får jag min labrador att sluta skälla?
  • Whitetrash86

Eftersom det verkar som att hon "låser sig" när hon skäller så måste du bryta henne.
    Kolla genom olika metoder för hur man bryter en hund som låst sig, då dom blir "döva" sen tar du det som du känner dig bekväm med och vad som kan tänkas fungera på din hund.
    En sak kan fungera jätte bra på en hund men inte på en annan. Så testa olika metoder, men testa dom i minst 2 veckor innan du ger upp!

Själv stöter jag till min hund och morrar. Ute ger jag ett snabbt ryck i kopplet. Det är det som fungerar på min hund.
    Har testat att ropa och ge godis när hunden kommer till mig, men det slutade bara med att hunden satte sig och yla mer.. eftersom den gick godis efter skallet Skrattande

• realisten
    DeadAmerican skrev 2014-07-05 21:36:06 följande:

Köp en sån där halspand som ger elchocker när den skäller.

som förövrigt är olagligt i Sverige!!! Tänk efter innan du skriver!
  • DeadAmerican
    realisten skrev 2014-07-05 23:31:01 följande:
    som förövrigt är olagligt i Sverige!!! Tänk efter innan du skriver!
    Skiter väl jag i, det är effektivt.
  • Monte

Du måste vara otroligt uppmärksam på exakt när hon tänker skälla (du märker ju situationer) och precis exakt då förhindra henne genom att säga till/lugna osv.

Då slutar de skälla efter ett tag.

• Humlan88
    Monte skrev 2014-07-05 23:34:44 följande:

Du måste vara otroligt uppmärksam på exakt när hon tänker skälla (du märker ju situationer) och precis exakt då förhindra henne genom att säga till/lugna osv.

Då slutar de skälla efter ett tag.

Skulle ALDRIG använda ett sånt halsband på min hund, Grymt och elakt 
  • Monte
    Humlan88 skrev 2014-07-06 00:25:08 följande:

Varför skriver du det till mig? Öh.
  • Monte
    Humlan88 skrev 2014-07-06 00:25:08 följande:

Du måste ha citerat fel inlägg eller ha någon lässvårighet.

Jag gav dig ett fungerande tips för att förhindra skällande. Ingenstans förespråkar eller öht nämner jag elchockshalsband (?).
  • Dexter dot com

evabodfaldt.com/artikelsida.asp

Skvallerträning tycker jag är det mest effektiva sättet att få kontakt med sin hund och få den sluta skälla, göra utfall, dra efter vilt osv.

Du har bara haft hunden i 3 månader så ge den lite tid att landa och bli trygg med dig och den nya miljön. Träna mycket kontaktövningar och trötta ut hunden mentalt.

Du kan ju även höra av dig till den gamla ägaren och höra om dom haft problem och hur dom löst det, hundan kanske kan "tyst" tex.

• realisten
    DeadAmerican skrev 2014-07-05 23:32:22 följande:
    Skiter väl jag i, det är effektivt.
    Du är bara ute efter att provocera. 
  • Hallonbåt02

Hon håller "koll" vilket i sin tur  betyder stress då hon egentligen inte behöver ha den kollen på hela tiden utan bara när du säger att det är ok.
    Något som kan  fungera  är att öka hennes självförtroende så att hon förstår att DU har kollen så att hon inte behöver varna dig hela tiden.
    Om det kommer gäster som ringer på dörren så släpp inte in dem innan hon har blivit tyst (du kan be gäster över för att just träna på detta), stimulera henne med hjärngympa, vissa agilityövningar kan ge bra stimulans men även där hon kanske får söka upp sin egen korvbit eller vad det nu än kan vara (du kan göra det inomhus och gör  det svårare och svårare.
    För att hon ska förstå ordet tyst så är det bra om hon vet ordet skall först dvs lär henne skall med en godbit varje gång hon skäller, ta bort godisen pö om pö när du ser att hon förstår. Det låter som att hon skäller pga stress och det går att få bort med rätt stimulans, även motion gör susen samt också se till så att hon inte har ont någonstans. 
    Nu var det inte meningen att det här skulle bli en novell så jag ber om ursäkt för långt inlägg.

Svar på tråden Hur får jag min labrador att sluta skälla?