• MiiaMaria

Kan vi få parterapi genom remiss?

Undrar om det går genom landstinget eller om man måste gå provat och betala hutlösa summor?

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Kan vi få parterapi genom remiss?
  • Anonym (Anna)

För det första så tror jag inte att ni kan få familjerådgivning via remiss och för det andra så förstår jag inte hur du tänker när du menar att det skulle bli kostnadsfritt för att det är via remiss. Dessutom är kommunen skyldig att erbjuda familjerådgivning så nej, ni behöver inte gå till en privat klinik, om ni inte vill det.,

I en del kommuner är familjerådgivning kostnadsfri. I de flesta kommuner ligger kostnaden på 100-200 kronor i timmen, undantaget Stockholm, där det är lite dyrare.

• MiiaMaria
    Anonym (Anna) skrev 2014-07-06 06:15:11 följande:

För det första så tror jag inte att ni kan få familjerådgivning via remiss och för det andra så förstår jag inte hur du tänker när du menar att det skulle bli kostnadsfritt för att det är via remiss. Dessutom är kommunen skyldig att erbjuda familjerådgivning så nej, ni behöver inte gå till en privat klinik, om ni inte vill det.,

I en del kommuner är familjerådgivning kostnadsfri. I de flesta kommuner ligger kostnaden på 100-200 kronor i timmen, undantaget Stockholm, där det är lite dyrare.

Har aldrig påstått att det skulle va gratis genom landstinget, men att gå privat kostar oftast alltid MYCKET mer. Remiss var väl ett dumt ordval i sammanhanget men jag tror de flesta förstår hur jag menar där.

Så bra att kommunen har skyldighet att ge det,trodde för en stund att det va svårt att få genom landsting.

Tack för hjälpen!
Svar på tråden Kan vi få parterapi genom remiss?