• S Michaela

Är min 11 månaders sen?

Min son har nyligen blivit 11 månader, och på alla andra verkar det som han är sen i sin utveckling..
    Han är född 5 veckor för tidigt men det är inget som påverkar utvecklingen i den här åldern sa dom på BVC.

Han kryper över allt, ställer sig upp mot vissa saker och har börjat gå lite försiktigt utmed soffan. Han älskar att gå med sin gåvagn och att gå när vi håller honom i händerna, dock känns det väldigt långt kvar fram tills första egna stegen.

Han kan inte äta själv, inte plocka små bröstarvingar och in i munnen. Han får upp dom i handen ibland men leker med dom lite.
    Han säger mamama och papapa men jag tror inte han menar det som mamma och pappa. Han har svårt att förstå nej eller aja, och kan inte klappa händerna.
    Jag tycker själv att han är med och intresserad av allt och han älskar att krypa runt och utforska saker.
    Men på 10 månaders kollen på BVC frågade hon om han säger ord, äter själv, står själv, klappar händerna och jag fick då svara nej på allt.
    Mina vänner lägger ut bilder på sina 8 månaders där dom är "såå duktiga och kan prata och klappa händerna" och så vidare..
    Nu är det bara 1 månad kvar till nästa BVC kontroll å han kan fortfarande inte det han skulle kunnat vid senaste å jag blir ju ledsen å irriterad på alla som undrar om han kan de å de å de..
    Jag gillar ju honom precis som han är å tycker inte att han ska behöva kunna en massa sånt om han inte vill, men det tycker alla andra!
    Jag leker å övar självklart med honom, har dock brutit benet nu och är lite rörelseförhindrad med pappa finns ju såklart också.
    Blir så less på alla frågor hela tiden. Är min son verkligen så efter?

• Svar på tråden Är min 11 månaders sen?
  • Blubban82

Tycker att du ska försöka slå dövörat till! Barn utvecklas i olika takt, och bara för att de inte "kan" alla saker vid kontrollerna betyder inte att det är något fel! Vet hur orolig man kan vara, jag var precis likadan, men ångrar det i efterhand. Njut av din son och försök slappna av! Kram!

• Flisan79

Blir inte orolig av det du säger. Han låter normal tycker jag. Jag har haft barn sov varit tidigare och senare. Första barnet gick först vid 15 månader tex. En kille på hennes öppna förskola gick inte förrän vid 18 mån. Det är ganska sent men inte helt ovanligt.

• Itis

Barn är olika, min 11-månaders tjej klappar inte heller i händerna och säger mamama och papapa. Hon har andra styrkor och det där andra kommer! Huvudsaken är att hon mår bra :)

Njut av ditt barn och låt det ta sin tid! :)

• begrundaren

Min son var 18 månader (!) när han tog sina första egna steg, men sen jävlar blev det fart på honom!Glad

• Sous

Min son gick tidigt, men klappa händerna tror jag att han gjorde först kring 13-14 månader. Var helt ointresserad. Det är ju långt ifrån alla barn som går vid 12 månader, så det låter ju inte anmärkningsvärt direkt. Han kryper ju och går med gåvagn, anledningen till att man kollar är ju för att fånga upp barn som är ex överrörliga och därför har svårt att gå. Se inte den där listan som något slags prov, och svara inte bara nej på frågorna, utan tala om vad han gör istället.

• En blå giraff

TS jag tycker inte att ditt barn verkar onormalt sen. Min äldsta var ungefär så i utvecklingen vid 11 månaders ålder. Han ställer ju sig mot saker och det är väl huvudsaken. Skulle vara värre om han inte reste sig alls tycker jag. Det är ju normalt ända fram till 18 månaders ålder att inte kunna gå utan stöd. Min äldsta kunde inte alls säga några meningsfulla ord heller vid 11 månader. Yngsta kunde några ord, tror det var "mamma" och "kaka".  

Låt honom få plockmat vid varje måltid att träna på så lossnar det. Oroa dig inte. Alla barn kan inte vara tidiga. En del är t.o.m. lite sena utan att något för den sakens skull är fel. 

• Flickan och kråkan

Jag har tre barn. Äldsta började gå vid 15,5 månad, klappade händer i samma veva och började prata när han var 2 år men förstod bra tidigt. Fullt normal 6,5-åring som ska börja första klass till hösten och i förskoleklassen bara fått beröm för att han på många sätt är långt framme. Läser t.ex. obehindrat sedan länge. Mellan började gå på 1-årsdagen och har på många sätt följt BVC:s utvecklingsmall. Fullt normal 5-åring som dock i te alls är lika "akademiskt" försigkommen som storebror. Han har det lite besvärligt med stamning. Yngsta är drygt året. Han började gå tidigt - 10,5 månad. Klappade händer tidigast av alla mina i samma veva som han började gå. Säger dock ingenting mer än ett välvilligt tolkat mamma ...och förståelsen känns det lite si och så med. Tre underbara, fullt normala och totalt olika barn med styrkor och svagheter . Ditt barn låter som ett fullkomligt vanligt barn.

Svar på tråden Är min 11 månaders sen?