Hur bemöta 2-åring?
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min tvååring. Hon har alltid varit en go och glad tjej och är fortfarande hemma med mig på heltid. I mars fick hon en lillebror och i samma veva lossade mycket av hennes språk samtidigt som det rasslade in en hel del trots. Nu är det semester och hela familjen är samlad och det är mycket kaos, rent ut sagt. Hon testar gränser och gallskriker när man säger åt henne, bara vrålar nej och tårarna sprutar. Vi har försökt säga ifrån lugnt och bestämt, säga ifrån på skarpen, låta henne sitta ensam i sitt rum i några minuter (fast jag egentligen inte gillar det) men inget gör någon som helst skillnad. Ni som har tvååringar, hur gör ni? Och så en annan sak. Pratet. Hon har senaste veckorna kommit in i en slags tjatperiod så hon ältar samma saker om och om och om och ooooom igen, vi får snart skavsår i öronen! Det är såklart toppen att hon pratar, men när vi svarar henne så liksom nöjer hon sig inte med det utan tjatar ÄNNU mera. Vad ska man göra? Är det fel att säga "det där har vi redan pratat om, nu behöver du inte säga det igen"? Vill inte hämma hennes utveckling... Till saken hör också att hon sover ganska dåligt (har för någon månad sedan börjat sova i egen säng och började då sova bättre) och äter rätt lite sedan hon var jätteliten. Vet aldrig när hon är riktigt mätt. Kan det påverka gnälligheten och trotsen tror ni? Förlåt osammanhängande inlägg, men jag är så trött i huvudet efter gap, skrik och annat tröttsamt på semestern när jag bara vill att vi ska ha det mysigt ihop allihop >_