Hur får man väluppfostrade barn?
Jag har tänkt mycket på det här med barnuppfostran. Jag kan tycka att de barn jag känner i min omgivning beter sig väldigt illa. De kan gå runt och kalla vuxna för "bajstollar" och andra fula ord, de skriker högljutt så fort de inte får som de vill, de slår på sina föräldrar om de blir tillsagda, avbryter vuxna när de talar och springer runt som vilda djur och vägrar lyssna. Jag vill absolut inte ha det så! Jag blir mörkrädd när jag ser detta.
Därför har jag funderat över vilka metoder jag kommer att använda med mina egna barn. Jag tror verkligen på att vara konsekvent, har man sagt en sak så är det det som gäller. Men i övrigt är jag förvirrad.
Tidigare har jag trott mycket på att ignorera oönskat beteende eftersom de oftast gör det för att få uppmärksamhet. Men jag har börjat tänka om. Dels eftersom jag tycker att det är respektlöst att ignorera någon trots att de beter sig illa, men även för att barnet känner att det är ok att prova vilket beteende som helst för konsekvenserna blir inte så kännbara trots allt. Sen är det väldigt jobbigt för omgivningen när föräldrarna kör denna uppfostringstaktik.
Så då tänker jag istället på den hårda skolan, där barnet får en varning och sedan en konsekvens om barnet fortsätter med sitt beteende. T.ex att barnet måste gå till sitt rum, inte får se på TV, inte får lördagsgodis eller något annat. Vissa saker är helt enkelt privilegier som man inte får åtnjuta om man inte uppför sig. Men detta verkar folk ha mycket åsikter om. Därför undrar jag varför det är så? På vilket sätt skadar detta barnet?
Har någon andra tips på hur man får ett väluppfostrat barn?