• Fridaalexandra89

Bedside crib eller inte?!

Alltså jag blir snart tokig. Jag googlar och googlar men inte blir jag klokare för det. Väntar vårt andra barn och har denna graviditet funderat mycket på att ha en bedside crib, då vår stora son ofta kommer in och sover i vår säng (och av tidigare erfarenhet så ville han som bebis inte sova längre perioder om han inte var precis bredvid oss, så han sov jämt emellan oss tillslut.) Med andra barnet nu så känns det tryggare att ha en såkallad co sleeper. Men jag får en sådan beslutsångest. För det första, om vi nu ska ha en bedside crib, vilken ska man välja? Eller är det en total "waste" att köpa en bedside crib som man bara får byta ut med en gång när bebisen växt ur den, då jag förstått att den bara går att använda några månader.

Hjälp!!! Dela med er av era erfarenheter och tankar!

• Svar på tråden Bedside crib eller inte?!
  • Sannas Mamma

Vi köpte en vanlig spjälsäng med dropside, å kommer ha den skjuten mot min sida av sängen de första månaderna. Den är nästan precis i höjd med våran säng när sidan e nerfälld så det bli som att han ligger bredvid mig.

• Flickan och kråkan

Har ni utrymme i ert sovrum så tipsar jag om att ställa en alldeles vanlig säng bredvid er föräldrasäng. Vi hade för ett år sedan 3 barn i sängen i åldern 0-6 år och en familjesäng som vi breddat med en 90- och en 120-säng på 390-bred. Om du är orolig för samsovning/psd så är det kanon. Bebisen får gott om utrymme, du kan lätt rulla intill och ifrån och amma eller bara hålla om....och det blir mer utrymme om ert stora barn kommer traskandes också. Nu har vi precis flyttat och vår 5- och 6,5-åring har valt att sova i egna rum. 1-åringen ligger mellan oss. Saknar vår gamla lösning då det händer att ett eller två stora barn kommer traskande. I morse låg vi 5 personer i 180-säng. Mysigt i värmen .

• Fridaalexandra89

Tack för svar. Vi köpte oss en super kingsize säng så att vi kan sova allihop när minstingen blir större sen :)

Haha det låter mysigt!!!

Denna graviditet har gett mig grav beslutsångest, jag bollar fram och tillbaka vad jag ska köpa. Tror jag överlåter allt till min man snart! :)

• Baktakt

Troll har något som heter "bedside crib", vilken är ca 45x90 cm. Den har jag själv funderat på, men det lutar åt ett babynest i början och därefter spjälsäng nära dubbelsängen. Alternativt ställer vi barnvagnens liggdel på en låda invid sängen.

• Fridaalexandra89

Jag har tittat på den. Men nu har jag nog börjat komma underfund med hur jag ska göra, och jag tror jag skippar bedside crib och kör på vanlig spjälsäng. I värsta fall får pappa och stora sonen sova i stora sonens rum, och bebis i sängen med mig! :D man löser det nog. Babynest ska jag använda mig av med! Tack för era tips!

• larssonkaa
    Baktakt skrev 2014-07-11 19:50:56 följande:

Troll har något som heter "bedside crib", vilken är ca 45x90 cm. Den har jag själv funderat på, men det lutar åt ett babynest i början och därefter spjälsäng nära dubbelsängen. Alternativt ställer vi barnvagnens liggdel på en låda invid sängen.

Jag har funderat precis i samma banor som du. Att använda sig av vagnens liggdel inne i sovrummet!

Vi har en vanlig spjälsäng i bebis rum. Det är för trångt i vårt sovrum. Ev kanske man skulle köpa en vagga typ att ha breve sängen. Men jag tror endå att ett babynest och sen som du skriver, liggdelen upphöjd på ngt, borde kunna funka!?
Svar på tråden Bedside crib eller inte?!