• Mightymama2

Dricka ur flaskan

Min dotter som är 3 år och 3 månader vill fortfarande dricka ur flaskan. Först lät jag henne mest för att man slipper att hon spiller överallt. Nu kan hon ju hålla ett glas utan att spilla men hon använder flaskan mer som en trygghet när hon ska somna.
    Hon dricker vatten ur nappflaskan och kan därmed ligga ner och dricka tills hon somnar.
    Tycker ni att det är något vi ska ta tag i, eller ska man vänta tills hon själv är "redo" att somna utan?

• Svar på tråden Dricka ur flaskan
  • Maggie Puh

Min dotter som var 3,5 år i julas gjorde bytesaffär med tomten. Han fick bebisflaskorna om hon fick en STORFLICKFLASKA med Bamse. Lätt fixat när tomten kom med denna vattenflaska med Bamse på. Hon har inte frågat en enda gång efter bebisflaskan sedan dess.Vi förberedde henne med att prata om det ofta under hela december månad.

• Långbenopluto

Prata med henne om tandtrollen, man ska INTE dricka i flaskan när man somnar, efter man borstat tänderna ska man bara dricka vatten.

• pigglet

Ser inget problem med det, hon dricker bara vatten efter att hon borstat tänderna. Och tänderna tar ingen skada av några minuters sugande på en flasknapp varje kväll.
    Det enda är väl att man kan anse att barn blir "för gamla" för att suga på flaska, men det finns liksom ingen risk med det. Och hon kommer förmodligen inte fortsätta med det tills hon blir tonåring eller så. Mina barn har länge druckit välling ur flaska, men det kommer en dag när de själva vill sluta liksom.

Svar på tråden Dricka ur flaskan