• Anonym (Beslutsångest)

Ska jag köpa ny mobil nu eller vänta??

Idag har jag en iPhone 5, har aldrig varit så nöjd med en mobil förut (saknar dock mer minne emellanåt). Har i genomsnitt bytt en mobil per år ibland flera per år ibland förre (då android).
    Då min mobil senaste tre månaderna nu bara blir sämre & sämre i batteriet måste jag snart ge vika för en ny.
    Frågan är bara om jag ska köpa iPhone 5s, Samsung galaxy 5 eller invänta att ev iPhone 6 släpps i höst.
    Är rädd att jag blir missnöjd med en Android gentemot Apple samtidigt som android har mer minne, utbytbara batterier men segare & i mitt tycke instabilare operativsystem. Aldrig haft problem med att min nuvarande mobil har hängt sig under 19 mån användning. De flesta av mina vänner & make har iPhone.

Vilken mobil har du? Vilken & varför skulle du köpa om du behövde nu?

• Svar på tråden Ska jag köpa ny mobil nu eller vänta??
  • Anonym (Beslutsångest)

Knuffar upp & hoppas på lite hjälp

• Nenne666

Jag tycker helt klart du ska vänta på att 6:an kommer. Dom ska ju släppa 2 varianter, har jag för mig att jag läst nånstans. Jag tycker helt klart du ska vänta... Har också 5:an nu och är riktigt förväntansfull inför 6:an.

• Anonym (Beslutsångest)
    Zoja skrev 2014-07-06 19:29:12 följande:

Samsung alla gånger. Usch och fy för Iphone.

Varför Samsung gentemot iPhone?
  • Nenne666
    Zoja skrev 2014-07-06 19:29:12 följande:

Samsung alla gånger. Usch och fy för Iphone.

DU tycker det ja.
  • In Sweden

För den genomsnittliga användaren skulle jag idag, med problem som du har så skulle jag inte tveka en sekund på att rekommendera en Sony Xperia Z2. Snygg och känns bra i handen med sin konstruktion i glas och metall. Den är vattentät, så du behöver inte tänka på om du går och pratar eller smsar i ösregn, eller om någon knuffar dig i en pool. Riktigt bra skärm, fantastisk kamera och en batteritid som är i toppklass. Annars en HTC One (M8), inte riktigt lika bra kamera eller batteritid och inte vattentät, men den är ännu snyggare helt i aluminium.

Jag har en Sony Xperia Z1, skulle inte tveka på att välja Sony igen och igen och igen. Som Samsung, fast bättre, renare, mindre plottrig mjukvara och telefoner som inte är helt i plast.

• Zoja
    Anonym (Beslutsångest) skrev 2014-07-06 19:52:32 följande:
    Varför Samsung gentemot iPhone?
    Jag avskyr Iphone. Skärmen spricker ofta, menyn och hur allt det är upplagt är jobbigt, alla ser exakt likadana ut, man måste ha specialtillbehör för att bland annat kunna ladda mobilen. Mac:s produkter är generellt väldigt dyra. En tråkig och onödigt dyr mobil helt enkelt.

Jag har en Samsung xcover nu, men ska efter sommaren byta mobil. Då blir det antingen en nyare Samsung eller en Sony xperia z2, som tidigare talare rekomenderar.
    Nenne666 skrev 2014-07-06 19:53:35 följande:
    DU tycker det ja.
    Ja, JAG tycker det. Vem annars?
  • Grappa

Jag har Iphone men skulle gärna byta eftersom jag gillar att testa nya grejer. Däremot skulle jag inte vänta på 6a, tycker inte uppgraderingarna numera är så jäkla revolutionerande.

• Anonym (Beslutsångest)

Nu är den jag har förvisso min 1.a iPhone men har inte lyckats spräcka skärmen (än), gillar både menyer & utseendet till skillnad från android som jag alltid haft innan, senaste var Samsung Note före IPhonen som var urseg, hängde sig, laddade förvisso även ur batteriet.

Sony har jag oxå haft men det var många år sedan nu blev besviken på kameran som på föregående modell var toppen så då valde jag bort dem.

Blir galen om jag ska stå ut med den jag har till i höst, måste ladda den i tid & otid :-/ vilket är enda som felar, den är fortfarande precis lika snabb som då den var ny. Någon som vet vad det kan kosta att byta batteri i iPhone 5?

Tror min bror precis köpte sig en Samsung s5 ska se om jag kan få pilla lite på den.

• Anonym (Beslutsångest)
    Grappa skrev 2014-07-06 20:45:43 följande:

Jag har Iphone men skulle gärna byta eftersom jag gillar att testa nya grejer. Däremot skulle jag inte vänta på 6a, tycker inte uppgraderingarna numera är så jäkla revolutionerande.

Jag gillar oxå att testa nytt, tror jag ska välja telenor change då jag väl bestämt mig för vilken mobil det blir, då kan jag byta igen om ett år utan att maken blir grinig

Kan man bli nöjd att gå från Apple till Android igen?..
  • Nenne666
    Zoja skrev 2014-07-06 20:36:22 följande:

Jag avskyr Iphone. Skärmen spricker ofta, menyn och hur allt det är upplagt är jobbigt, alla ser exakt likadana ut, man måste ha specialtillbehör för att bland annat kunna ladda mobilen. Mac:s produkter är generellt väldigt dyra. En tråkig och onödigt dyr mobil helt enkelt.

Jag har en Samsung xcover nu, men ska efter sommaren byta mobil. Då blir det antingen en nyare Samsung eller en Sony xperia z2, som tidigare talare rekomenderar.Ja, JAG tycker det. Vem annars?

Men om inte du kan hantera en iphone så skärmen spricker mycket och ofta så kanske du isf ska avvakta att ha en telefon alls? För det är snarare ett handhavandeproblem... Inte ens mina 3 barn har någonsin haft sönder sina iphone-aldrig faktiskt. Att döma ut ett helt märke för att du är vårdslös är ju knappast Apples fel.
  • Anonym (iPhone)
    Zoja skrev 2014-07-06 20:36:22 följande:

Jag har en Samsung xcover nu, men ska efter sommaren byta mobil. Då blir det antingen en nyare Samsung eller en Sony xperia z2, som tidigare talare rekomenderar.
    Nenne666 skrev 2014-07-06 19:53:35 följande:
    DU tycker det ja.
    Ja, JAG tycker det. Vem annars?
    Specialtillbehör för att ladda? Vad svamlar du i? Vad jag vet så följer det med laddkabel samt adapter då man köper den. Och en iphone är inte dyrare än vad senaste Galaxy s5 och htc one är. Jag har haft iphonemodellerna 3g, 3gs, 4, 4s samt en iphone 5. Har aldrig lyckats förstöra en enda display. Och hur kan du ens jämföra iphone med en xcover? En av de sämsta samsungmodeller jag sett. Om du jämför pris på iphone och en xcover så är ju prisskillnaden stor och det med all rätt. Jag kör just nu en Samsung galaxy Note 3 och den har inte heller en standardkontakt för laddning. Men den följde med vid köpet. Jag kommer gå tillbaka till iphone då 6an kommer. Klart bästa telefon jag använt.
  • zippo99
    Anonym (Beslutsångest) skrev 2014-07-06 20:49:58 följande:

Nu är den jag har förvisso min 1.a iPhone men har inte lyckats spräcka skärmen (än), gillar både menyer & utseendet till skillnad från android som jag alltid haft innan, senaste var Samsung Note före IPhonen som var urseg, hängde sig, laddade förvisso även ur batteriet.

Sony har jag oxå haft men det var många år sedan nu blev besviken på kameran som på föregående modell var toppen så då valde jag bort dem.

Blir galen om jag ska stå ut med den jag har till i höst, måste ladda den i tid & otid :-/ vilket är enda som felar, den är fortfarande precis lika snabb som då den var ny. Någon som vet vad det kan kosta att byta batteri i iPhone 5?

Tror min bror precis köpte sig en Samsung s5 ska se om jag kan få pilla lite på den.

Byta batteri i min kostade mig 149 kr. Köpte batteri på nätet och bytte själv.
  • Anonym (Beslutsångest)
    zippo99 skrev 2014-07-06 23:34:24 följande:
    Byta batteri i min kostade mig 149 kr. Köpte batteri på nätet och bytte själv.
    Batteribyte får det bli i väntan på nästa iPhone tack för hjälpen!
  • Zoja
    Nenne666 skrev 2014-07-06 23:17:08 följande:
    Men om inte du kan hantera en iphone så skärmen spricker mycket och ofta så kanske du isf ska avvakta att ha en telefon alls? För det är snarare ett handhavandeproblem... Inte ens mina 3 barn har någonsin haft sönder sina iphone-aldrig faktiskt. Att döma ut ett helt märke för att du är vårdslös är ju knappast Apples fel.
    Jag har aldrig haft en Iphone. Det är folk runt omkring mig som alltid spräcker skärmen. Och det problemet har jag aldrig haft med något annat märke, och väldigt sällan sett någon med ett annat mobilmärke ha sönder sin skärm heller.
    Anonym (iPhone) skrev 2014-07-06 23:31:22 följande:
    Specialtillbehör för att ladda? Vad svamlar du i? Vad jag vet så följer det med laddkabel samt adapter då man köper den. Och en iphone är inte dyrare än vad senaste Galaxy s5 och htc one är. Jag har haft iphonemodellerna 3g, 3gs, 4, 4s samt en iphone 5. Har aldrig lyckats förstöra en enda display. Och hur kan du ens jämföra iphone med en xcover? En av de sämsta samsungmodeller jag sett. Om du jämför pris på iphone och en xcover så är ju prisskillnaden stor och det med all rätt. Jag kör just nu en Samsung galaxy Note 3 och den har inte heller en standardkontakt för laddning. Men den följde med vid köpet. Jag kommer gå tillbaka till iphone då 6an kommer. Klart bästa telefon jag använt.
    Det är inte ett vanligt micro-usb uttag på Iphone, utan man behöver en speciell sladd. Dessutom behöver man olika sladdar till olika modeller. 

Jag har inte jämfört varken priset eller prestandan på Xcover med en Iphone.. Var sjutton har du läst det?
  • Anonym (iPhone)
    Zoja skrev 2014-07-07 10:26:40 följande:
    Jag har aldrig haft en Iphone. Det är folk runt omkring mig som alltid spräcker skärmen. Och det problemet har jag aldrig haft med något annat märke, och väldigt sällan sett någon med ett annat mobilmärke ha sönder sin skärm heller.
    Anonym (iPhone) skrev 2014-07-06 23:31:22 följande:
    Det är inte ett vanligt micro-usb uttag på Iphone, utan man behöver en speciell sladd. Dessutom behöver man olika sladdar till olika modeller. 

Jag har inte jämfört varken priset eller prestandan på Xcover med en Iphone.. Var sjutton har du läst det?
    Du skrev att du hatar iphone och skrev att du har en xcover nu så trodde jag att du jämförde telefonerna av egna erfarenheter. Men du skriver ju nu att du aldrig haft eniphone.

Och att det är olika sladdar stämmer ju bra. En kabel för dom gamla modellerna (3g,3gs,4,4s) och en för dom nyare (5,5s) Jag har en Samsung Galaxy Note 3 just nu och till den är det inte en microUSB heller. Men det spelar väl mindre roll vad det är för kontakt på telefonen. Det är väl bara att ha med sin laddare när man åker iväg istället för att förlita sig att nån annan har laddare med sig.

Och att skärmar går sönder tror jag mer är en handhavandefråga än att specifikt en viss modell skulle vara mer drabbad. Jag har tre st i min omgivning som går omkring med trasiga samsungskärmar. Själv har jag haft Nokia, Samsung, iPhone och Sony Xperia med touchskärmar men har aldrig lyckats förstöra någon.
  • Cornellia

Personligen skulle jag aldrig köpa en iphone, ogillar stilen, avskyr att den är så oflexibel och vill inte ha glasskärm. Dessutom är de onödigt dyra. Sen är det ju störande att aldrig kunna låna andras laddsladdar utan att alltid behöva ha med sin egen.

Men gillar du alla dessa bitar så är det så klart att du ska köpa en iphone. Mina föräldrar älskar sina eftersom dom är så enkla och användarvänliga, medan jag uppfattar samma sak som stelt och oflexibelt.

Jag skulle dessutom sakna mina widget som en tokig om jag hade en iphone.

• Cornellia
    Anonym (iPhone) skrev 2014-07-07 13:47:40 följande:
    Du skrev att du hatar iphone och skrev att du har en xcover nu så trodde jag att du jämförde telefonerna av egna erfarenheter. Men du skriver ju nu att du aldrig haft eniphone.

Och att det är olika sladdar stämmer ju bra. En kabel för dom gamla modellerna (3g,3gs,4,4s) och en för dom nyare (5,5s) Jag har en Samsung Galaxy Note 3 just nu och till den är det inte en microUSB heller. Men det spelar väl mindre roll vad det är för kontakt på telefonen. Det är väl bara att ha med sin laddare när man åker iväg istället för att förlita sig att nån annan har laddare med sig.

Och att skärmar går sönder tror jag mer är en handhavandefråga än att specifikt en viss modell skulle vara mer drabbad. Jag har tre st i min omgivning som går omkring med trasiga samsungskärmar. Själv har jag haft Nokia, Samsung, iPhone och Sony Xperia med touchskärmar men har aldrig lyckats förstöra någon.
    Givetvis är en telefon med glasskärm mer känslig för stötar än en med plastskärm.
    Plastskärmarna är ju dock oftast mer känslig för repor.
Svar på tråden Ska jag köpa ny mobil nu eller vänta??