-
-
Svar på tråden Bortsprungen innekatt
-
Ut nattetid och ropa. Och hur dumt är det inte att ha fönstret öppet så att katten kan ramla ut???
-
Vad hemskt, förstår att du har ångest.
Ni har inget som han tycker om och känner igen på lukten, tänker på något han brukar ligga på, t ex, en filt eller så, eller en tröja med er lukt på.
Kanske söker han sig till den då.
Lycka till med hela mitt hjärta.
Berätta gärna hur det går. -
nemo1 skrev 2014-07-06 21:21:48 följande:
Ut nattetid och ropa. Och hur dumt är det inte att ha fönstret öppet så att katten kan ramla ut???
Det där var väl ganska onödigt att strö salt i såret.
Tror du inte att ts fattar det nu, hon har nog lärt sig sin läxa, utan att du ska behöva mästra henne. -
Jag har funderat på att lägga ut någonting men han sover oftast på soffan, sittpuff, stol och så vidare. Min mamma föreslog att jag skulle ställa ut kattburen men den är han ju inte så förtjust i. Imorn ska vi skriva ut lappar och sätta upp iaf.Anonym (oj) skrev 2014-07-06 21:24:31 följande:
Vad hemskt, förstår att du har ångest.
Ni har inget som han tycker om och känner igen på lukten, tänker på något han brukar ligga på, t ex, en filt eller så, eller en tröja med er lukt på.
Kanske söker han sig till den då.
Lycka till med hela mitt hjärta.
Berätta gärna hur det går.
-
Trevligt svar! När jag berättade det för sambon så suckade han om att det är typiskt familjeliv. Trist.nemo1 skrev 2014-07-06 21:21:48 följande:
Nattetid har jag provat, eller kl 06 i lördags och kl 02 inatt. Dock ser jag inte så mycket så det blir mest ropandes.
Anledningen till att fönstret var öppet var främst på grund av värme. Men vi har haft en tanke på att vänja katten vid att vara ute så därför har han även fått vara på balkongen ibland där vi har en kattstege (som han inte vågat använda). Tanken har vart att ta det i hans takt. Tyvärr blev det inte så nu och det är helt och hållet mitt fel. -
Sätt upp lappar som ni har tänkt, runt 200-300 stycken. Sätt också ut annonser på Blocket, upphittat.se, lokaltidningen, olika katthemssidor och Facebooksidor för försvunna djur (tex vi längtar hem) Ge efterlysningslappar till fastighetsskötaren, brevbäraren, de som jobbar i närheten. Är katten chippad/öronmärkt? Om inte så dela ut lappar på alla veterinärmottagningar i trakten. Är katten id märkt kolla att han är registrerad ordentligt i idregiatret och anmäl honom som saknas där. Ring också polisen och anmäl katten som saknad.
Be om hjälp med att leta, lägg ut mat där ni bor och sitt och vänta och se om han kommer.
Kontakta också katthemmet där han kommer ifrån. -
Har katthemmet sagt att det är okej att han får gå ut? Det tycker jag låter väldigt märkligt. Sedan så börjar man medatt gå ut med katten i koppel varje dag i en månad innan katten får gå ut själv. Balkong och fönster (om de ska vara öppna) ska vara innätade.Sakira skrev 2014-07-06 22:08:51 följande:
Trevligt svar! När jag berättade det för sambon så suckade han om att det är typiskt familjeliv. Trist.
Nattetid har jag provat, eller kl 06 i lördags och kl 02 inatt. Dock ser jag inte så mycket så det blir mest ropandes.
Anledningen till att fönstret var öppet var främst på grund av värme. Men vi har haft en tanke på att vänja katten vid att vara ute så därför har han även fått vara på balkongen ibland där vi har en kattstege (som han inte vågat använda). Tanken har vart att ta det i hans takt. Tyvärr blev det inte så nu och det är helt och hållet mitt fel.
-
Varför skulle han inte få vara ute för katthemmet? Det var längesen vi hade kontakt med dom och jag har flera vänner som har katter från katthem och de är utekatter. Sen var det dumt att han trillade ut.Madmoiselle skrev 2014-07-08 03:25:35 följande:Har katthemmet sagt att det är okej att han får gå ut? Det tycker jag låter väldigt märkligt. Sedan så börjar man medatt gå ut med katten i koppel varje dag i en månad innan katten får gå ut själv. Balkong och fönster (om de ska vara öppna) ska vara innätade.
Vi har även haft honom ute i sele men den känner han sig inte alls bekväm i.
Katten är id-märkt och chippad och sökbar i SKK.
Och nu känner jag att jag ska sluta försvara mig och uppdatera om läget.
Katten är inte hemma men jag träffade honom sent igår nedanför vår balkong. Han lät sig dock inte fångas utan åt lite och spatserade in i skogen igen. Jag ska försöka fånga in honom ikväll igen. skönt att han är i närheten iaf. och att han verkar må bra. -
Vi har även tapetserat området med lappar. Glömde skriva det och får väl spö annars.
-
Facebook är bra annars. Lägg upp en bild där du talar om vad som hänt. Gör bilden offentlig och be folk dela. Sånt brukar spridas som en löpeld...
-
Chocoholica skrev 2014-07-08 16:26:56 följande:
Facebook är bra annars. Lägg upp en bild där du talar om vad som hänt. Gör bilden offentlig och be folk dela. Sånt brukar spridas som en löpeld...
-
Katten är nu hemma igen!
-
Vad bra! Vart var den? Mår den bra?Sakira skrev 2014-07-10 07:06:21 följande:
Katten är nu hemma igen!
-
Han mår jättebra! Beter sig precis som vanligt och ville hellre kela än äta när han kom hem inatt.Chocoholica skrev 2014-07-10 07:13:08 följande:Vad bra! Vart var den? Mår den bra?Chocolate is the answer who cares what the question is.
-
Hej! Jag är snart 10 och vår katt sprang också bort hon kom tillbaka efter typ 2-3 veckor. Hon mår fin fint men nu är hon utekatt men hon har maten inne. Vi fick tillbaka henne sent på kvällen vi hörde jamnden utanför så vi öppnade dörren och där var hon. Hoppas han hittar hem snart igen lycka till!
-
Han har kommit hem. Vilken tur att er också gjorde det!Anonym12345 skrev 2014-07-10 22:13:57 följande:
Hej! Jag är snart 10 och vår katt sprang också bort hon kom tillbaka efter typ 2-3 veckor. Hon mår fin fint men nu är hon utekatt men hon har maten inne. Vi fick tillbaka henne sent på kvällen vi hörde jamnden utanför så vi öppnade dörren och där var hon. Hoppas han hittar hem snart igen lycka till!
-
För att katthemmet normalt vis adopterar en katt som antigen inne- eller utekatt. Det brukar stå i kontraktet man skriver på att man inte ska släppa ut katten.Sakira skrev 2014-07-08 16:22:33 följande:
Varför skulle han inte få vara ute för katthemmet? Det var längesen vi hade kontakt med dom och jag har flera vänner som har katter från katthem och de är utekatter. Sen var det dumt att han trillade ut.
Vi har även haft honom ute i sele men den känner han sig inte alls bekväm i.
Katten är id-märkt och chippad och sökbar i SKK.
Och nu känner jag att jag ska sluta försvara mig och uppdatera om läget.
Katten är inte hemma men jag träffade honom sent igår nedanför vår balkong. Han lät sig dock inte fångas utan åt lite och spatserade in i skogen igen. Jag ska försöka fånga in honom ikväll igen. skönt att han är i närheten iaf. och att han verkar må bra.
Det känns väl bara naturligt att du får försvara dig om du har beetet dig klantigt. Att "alla andra" gör fel är väl ingen ursäkt att göra det själv. Låna en kattfälla av någon och sätt utanför din balkong på kvällarna, se till att ha mat som luktar mycket som katten gillar i den och vakta den.
Att han inte är bekväm i kopplet i början är bara naturligt, han får vänja sig. Du är matte och bestämmer, inte han. -
Vi fick inga sådana direktiv faktiskt. Har du ens läst vad jag har skrivit? Katten är hemma nu och jag är väldigt lättad. Fönster och dörrar hålls stängda och efter semestern ska vi börja ta ut honom i sele.Madmoiselle skrev 2014-07-13 23:20:13 följande:För att katthemmet normalt vis adopterar en katt som antigen inne- eller utekatt. Det brukar stå i kontraktet man skriver på att man inte ska släppa ut katten.
Det känns väl bara naturligt att du får försvara dig om du har beetet dig klantigt. Att "alla andra" gör fel är väl ingen ursäkt att göra det själv. Låna en kattfälla av någon och sätt utanför din balkong på kvällarna, se till att ha mat som luktar mycket som katten gillar i den och vakta den.
Att han inte är bekväm i kopplet i början är bara naturligt, han får vänja sig. Du är matte och bestämmer, inte han. -
Bara så att du är medveten. Om du börjar med selepromenader så kan du få en katt som sitter och skriker vid dörren i tid och otid. Ta i såna fall katten först i bur för att sedan släppa ut den med koppel på när ni kommit ut.
-
Hej vår katt försvann för 1 år sen.Han var inne katt men älskade att vara ute på vår altan ibland,han höll sig där.En dag var det öppet länge och familjen missade det helt.Han var borta.Antagligen blev han skrämd av något och sprang vilse.Vi satte upp 50 tal lappar med bild och text överallt.Vi knackade dörr och bad alla uppmärksamma vår katt.Vi var så ledsna,vi letade i timmar varje dag.Dag 8 hittades vår katt av en härlig djurvän och dag 10 ringde hon mig och vi var så lyckliga.Önskar er massor av lycka,ge inte upp.