• WSalma

Vad fick/får syskonen för presenter "av bebisen"?

Vår lillebror ska ha med sig presenter till storebror (3 år) och storasyster (1 år) när han kommer hem från sjukhuset. Problemet är att vi inte har några ideer...

När lillasyster kom för ett år sedan fick sonen en grävskopa som man sitter på, så han har ju vissa förväntningar nu på lillebrors present (och nej, man får inte allt man pekar på, men vi vill inte att första intrycket av lillebror ska vara besvikelse). Dottern är ju så pass liten ännu att hon inte bryr sig direkt. Däremot ska det inte vara så att hon om ett par år undrar varför hon inte fick någon present eller bara något jättelitet medan brorsan fick något väldigt fint.

Ni där syskonen har fått presenter (det gör förstås varje familj som den vill) - vad har de fått? Jag hade tankar på en dockvagn till dottern, men så kom vår granne med en utsorterad dockvagn och gav barnen häromdagen, så det är inte aktuellt längre. Storebror älskar grävmaskiner och lastbilar,men han har fått så mycket sånt på sista tiden, så vi vill helst ta något helt annat. Pussel, böcker och kreativmaterial har de alltid tillgång till, så det blir inte så speciellt.

Sonen har precis börjat leka lite med figurer (duplo- och plavmobil-gubbar) så vi har funderat lite i de banorna. Problemet är att det är mycket småpryttlar när man har en bebis och en ettåring i huset också... Men samidigt vill vi ju inte hämma hans utveckling utan måste finna en lösning på det.

• Svar på tråden Vad fick/får syskonen för presenter "av bebisen"?
  • Malima

Vår blivande storebror kommer att få presenten när han kommer å hälsar på på sjukhuset först gången. Han älskar lego just nu så det blir två paket från lego creator. Då får han lego som han gillar och har nåt att roa sig med på sjukhuset när bebisen inte längre är intressant!

• E2012smamma

Är det här vanlig förekommande att man gör här?

Vi väntar lillebror i höst och har inte ens tänkt tanken att det går till på det här viset.

Men nu har jag läst liknande på flera olika ställen.

Finns det någon psykologisk orsak eller något som visar att det skulle vara bra för storasyskonet på något vis?

Känns som en rolig idé! Klankar inte ner på någon men är mest nyfiken på vart det kommer ifrån :)

• WSalma

Jag vet faktiskt inte var det kommer ifrån. Hos oss var det så att om man frågade storebror om han ville ha en syster så svarade han alltid "nej, en grävskopa!" så då tyckte vi att det verkade trevligt om lillasyster gav honom en grävskopa som välkomstpresent. Min barnmorska rekommenderade det också när hon hörde den historien.

Nu längtar sonen så efter lillebror och tillsammans med sin farmor sytt kläder till honom och med mig pysslat en mobil och han ger mig extra godbitar från sin egen mat som jag ska "svälja ner till bebisen" osv och då känns det också viktigt att lillebror har med sig något till honom också.

• pigglet

Har aldrig hört om fenomenet. Hos oss var det storasyskonen som valde en present att ge till bebisen.

En cykel, om ni vill ha något stort? Sandlåda? Docksäng? Studsmatta? Leksaksspis? Kaplastavar?

• Carolina01

Storebror hör hemma fick en klocka (han var bara 3år då), för det var vad han önskade sig med motiveringen "när jag blir storebror blir jag jätte stor och då måste man ha en klocka!)

• E2012smamma
    WSalma skrev 2014-07-06 22:54:25 följande:

Jag vet faktiskt inte var det kommer ifrån. Hos oss var det så att om man frågade storebror om han ville ha en syster så svarade han alltid "nej, en grävskopa!" så då tyckte vi att det verkade trevligt om lillasyster gav honom en grävskopa som välkomstpresent. Min barnmorska rekommenderade det också när hon hörde den historien.

Nu längtar sonen så efter lillebror och tillsammans med sin farmor sytt kläder till honom och med mig pysslat en mobil och han ger mig extra godbitar från sin egen mat som jag ska "svälja ner till bebisen" osv och då känns det också viktigt att lillebror har med sig något till honom också.

Men å vad gulligt :)

Vi kanske gör något liknande!

Men tänker att han får komma till BB och då att vi visar honom själv. Sen får farmor o farfar komma in efter en stund så får han visa upp sin lillebror.

Men kanske att lillebror får muta honom m något också :)
  • WSalma
    Carolina01 skrev 2014-07-06 23:00:15 följande:

Storebror hör hemma fick en klocka (han var bara 3år då), för det var vad han önskade sig med motiveringen "när jag blir storebror blir jag jätte stor och då måste man ha en klocka!)

En klocka har jag faktiskt funderat på för han har nyligen börjat intressera sig för tid och sånt.

@Pigglet: Som sagt, han har gjort egna presenter till bebisen också.
  • WSalma

Ifall det intresserar nån...

Vi bestämde oss för en Tiptoipenna med två böcker till åt sonen. Dottern får ett dockhus av robust modell (hon är ju bara 14 månader, så det får inte vara för filigrant...).

Nu måste bebisen hålla sig kvar i magen tills på lördag i alla fall, för då levereras det sista paketet!

• Skutt

När storasyster kom till BB ( hon var åtta år då) fick hon ett halsband som det stod syster på:) nu väntar vi trean och systrarna kommer vara tio och två, funderar på någon tavla, ljuslyktor eller liknande med någon text. Så det finns kvar som minne:) har några veckor kvar att komma på och fixa något bra.

Svar på tråden Vad fick/får syskonen för presenter "av bebisen"?