• Nic72

LÖNER I NORGE

Finns det någon här inne som har koll på lönerna i Norge när det gäller socialt arbete? Jag har huxflus blivit kallad på en anställningsintervju i Norge och den är redan om ett par dagar. Jag skulle vilja orientera mig lite, men hittar inget bra på nätet.
    Det är till en och samma arbetsplats jag sökt, men det är två tjänster. Tjänst 1 chef på ett behandlingshem. Tjänst 2 personal på behandlingshemmet, miljöterapeut.

Sedan vill jag även slänga ut frågan om löner för socialsekreterare i Norge, vad ligger de på?

Hoppas verkligen någon har koll på detta och kommer med ett snabbt svar.

Tack på förhand.

• Svar på tråden LÖNER I NORGE
  • dasboot

När jag bytte jobb gick jag upp ca 60% i lön.

Läste att i genomsnitt ligger norska löner 55% högre.

Ring facket och fråga annars. De går ofta på tariffavtal inom vård omsorg o liknande så då får du en viss lön pga så x antal års erfarenhet. Men är de i stort behov av folk så går det kanske o förhandla.

• BuoBä

Den här infon hittade jag via Google, och det stämmer med vad jag trodde på ett ungefär:

"Lønnsnivå - Sosionom

Den nyeste lønsstatistikken er fra 2010 og viser at

gjennomsnittlig årslønn for sosionomer,

barnevernpedagoger i helseforetakene er 403 200 kroner.

For sosionomer, barnevernpedagoger og liknende ansatt i

kommuner og fylkeskommuner er gjennomsnittlig årslønn

378 000 kroner. Lønnen varierer etter hv or mye ansinnitet

du har, og hvor du jobber. Kilde: Statistisk sentralbyrå."

• vfja

Norge har sjukt höga löner, vilka förstås finansieras med oljan.

• hammarhajen
    vfja skrev 2014-07-07 00:14:51 följande:

Och sjukt mycket högre priser på allt från bostäder till mat. 
  • Michael 310
    vfja skrev 2014-07-07 00:14:51 följande:

Nja det mesta av oljepengarna investeras, deras hutlösa avgifter på allt finansierar deras höga löner. Jämför tex bilpriser..
  • Nic72

Gick du upp 60%?? Shit!!
    Vilken av dem var det, miljöterapeut, chef på boendet eller socialsekreterare?

Jag ska försöka hinna med imorgon innan jag åker att ringa till facket, jag har tyvärr inte hunnit idag och jag visste det därför skickade jag frågan här.
    Jag har aldrig arbetat på något boende, utan bara som socialsekreterare. Som Soc.sekr har jag arbetat i 7 år, jag har även varit tf.ifo-chef i nästan 2 år. Min lön idag ligger på 31000:-, vad tycker ni att jag ska begära då? Det är ett hem för ensamkommande ungdomar.

• Sweet Sofia
    Nic72 skrev 2014-07-07 19:36:34 följande:

Gick du upp 60%?? Shit!!

Jag ska försöka hinna med imorgon innan jag åker att ringa till facket, jag har tyvärr inte hunnit idag och jag visste det därför skickade jag frågan här.
    Jag har aldrig arbetat på något boende, utan bara som socialsekreterare. Som Soc.sekr har jag arbetat i 7 år, jag har även varit tf.ifo-chef i nästan 2 år. Min lön idag ligger på 31000:-, vad tycker ni att jag ska begära då? Det är ett hem för ensamkommande ungdomar.

Jag gick upp från ca 15 000 i lønn mot att flytta till Norge og jobbat som sykepeier.
  • Sweet Sofia
    Nic72 skrev 2014-07-07 19:36:34 följande:

Gick du upp 60%?? Shit!!

Om du har 7 års erfaren het så ska du i det minsta begæra runt 38 000 nok/månad
  • dasboot

Sjuksköterska

Men bor du i Norge så är ju allt dyrare.

Tex är hyrorna i Oslo sjuka

Men beror ju på vad du ska jobba som. Det lär vara mer som chef

Gissar på att miljöterapeut ligger lägst, sen socionom och sen chef

Med att du har cheferfarenhet kan Du pröva o lägga en bit över 40

Men troligen går de på träff dvs en tabell vilken lön du ska ha. Då kan det vara så att du har möjlighet att lägg ihop all erfarenhet av alla jobb du haft. Dvs även jobb som kassabiträde eller vad som, bara du har det på papper. Inte säkert men kolla upp det med facket.= Google+ ring massa.

Ifall du kan köra på det så får du full ansinitet dvs lön som baseras på säg 10, 12 års erfarenhet.

• Sweet Sofia
    dasboot skrev 2014-07-10 23:59:26 följande:

Sjuksköterska

Men bor du i Norge så är ju allt dyrare.

Tex är hyrorna i Oslo sjuka

Men beror ju på vad du ska jobba som. Det lär vara mer som chef

Gissar på att miljöterapeut ligger lägst, sen socionom och sen chef

Med att du har cheferfarenhet kan Du pröva o lägga en bit över 40

Men troligen går de på träff dvs en tabell vilken lön du ska ha. Då kan det vara så att du har möjlighet att lägg ihop all erfarenhet av alla jobb du haft. Dvs även jobb som kassabiträde eller vad som, bara du har det på papper. Inte säkert men kolla upp det med facket.= Google+ ring massa.

Ifall du kan köra på det så får du full ansinitet dvs lön som baseras på säg 10, 12 års erfarenhet.

Tror du menar tariff och inte träff...

Och ja, de flesta arbetsgivare godkänner all arbetserfarenhet man har så länge det varit på heltid och helår samt att man har det dokumenterat.
  • Amalian83

Ssb.no har lönestatistik.

Om du har namnet på någon där du ska till intervju, som har liknande tjänst, kan du kolla upp dem på "skattelistene". 2013 är inte tillgängligt om du inte loggar dig på din personliga sida för offentliga tjänster (som du endast har om du är skriven i Norge), men de tidigare åren finns tillgängliga, bara att googla och söka på personen. Då får du reda på ca vad personen tjänat på ett år.

• Nic72

Jag tackade Nej till jobbet innan vi kom till diskussionen om lön. Det kändes inte ok, tyvärr. Jag har ett jobb här i Sverige så jag "sitter inte i båten", men har kollat lite smått på Norge. Tack för era svar och det har gett mig lite vägledning. Men finns det någon "härinne" som arbetar eller har arbetat i Norge? Inom Barnevern? Som Miljöterapeut? Som socionom? Intressant är löner, OB, semesterdagar osv? Dela gärna med er av ALLT som har med Norge att göra inom den sociala sektorn. Har ni till och med tips på arbetsgivare? Jag vet att Grensetjenster är bra, men man kan allt få bra svar här också ;)
    Tacksam för alla svar :)

• Sweet Sofia
    Nic72 skrev 2014-07-22 20:07:11 följande:

Jag tackade Nej till jobbet innan vi kom till diskussionen om lön. Det kändes inte ok, tyvärr. Jag har ett jobb här i Sverige så jag "sitter inte i båten", men har kollat lite smått på Norge. Tack för era svar och det har gett mig lite vägledning. Men finns det någon "härinne" som arbetar eller har arbetat i Norge? Inom Barnevern? Som Miljöterapeut? Som socionom? Intressant är löner, OB, semesterdagar osv? Dela gärna med er av ALLT som har med Norge att göra inom den sociala sektorn. Har ni till och med tips på arbetsgivare? Jag vet att Grensetjenster är bra, men man kan allt få bra svar här också ;)

Tacksam för alla svar :)

Jobbar fast i Norge som sykepleier inom hjemmesykepleien (hemsjukvård/hemtjänst)
  • Nic72
    AlmaBerlinWalters skrev 2014-09-22 05:49:51 följande:

Jag jobbar som miljøterapeut i Norge.

Fråga på!

Ok, va kul :)
    Hur jobbar du? Dygn? Vad ligger lönen på? OB? Övertid? osv.
    Inom vad jobbar du?
  • miagar

Jag undrar lite om chefslöner för hemtjänst och äldreboenden? Vad ligger de på?

• Sweet Sofia
    miagar skrev 2014-10-18 10:32:05 följande:

Jag undrar lite om chefslöner för hemtjänst och äldreboenden? Vad ligger de på?

Beror på vad du har för utbildning. Min chefi (hemtjänst/hemsjukvård ) är vernepleier i botten och jobbar bara dagtid och har en rätt hög lön.
Svar på tråden LÖNER I NORGE