• grönalisa

CSN-bidrag

Hej

Jag ska börja studera och funderar detta med CSN. Jag gissar att det finns flera här som har haft med CSN att göra, så därför tänkte jag fråga er; kan jag enbart ta bidragsdelen? Finns det några nackdelar med det, vad det gäller SIG?
    Om jag bara tar lån för denna teerminen, så skrivs lånen av vid 65 års ålder?

Jag har sparkapital att använda så därför funderar jag att skippa lånen, men det kanske blkir nödvändigt med 50%,

Tips någon?

• Svar på tråden CSN-bidrag
  • Bella 89

Personligen finner jag lån nästan alltid är en dålig ide. När man väl avslutat sina studier får man inte uppleva sin fulla lön för man måste betala av dem. Du kanske ska börja med att undersöka om du är berättigad till ett högre bidrag. Jag får 6500:-/mån i endast bidrag. Har inget lån och inga barn. 

• dasboot

tror inte lånen skrivs av men är inte säket. visst kan du bara ta bidrag men blir väl inte så fett. Har 3 års fullt lån och betalar minsta belopp i månaden, dvs typ 600. Så märks knappt. Sen ökar minsta beloppet successivt men det gör lönen med. Är väl avbetalt när jag är 65i denna takt men spelar ingen roll för min del

• Karro94

Jag tar lån och fattar inte varför folk är så emot det? Du får en utbildning som gör att du har jobb hela livet, så det är snarare en investering.

• dasboot

så länge utbildningen ger jobb så är det väl inga problem. pallar man jobba extra är väl det inga problem o köra bara bidraget.

• snedtak

Det viktiga när det kommer till SGI är att du tar CSN (antingen bidrag eller bidrag+lån), annars nollas SGIn. Däremot går det bra att bara ta bidrag.

Det verkar som att SGI är skyddad även om du tar CSN på halvtid www.familjeliv.se/forum/thread/63990034-sgi-vid-halvtidsstudier-pa-komvux, men det viktiga är att du inte har några glapp.

Lån tagna efter 2001 kan skrivas av efter du är 68, men om du bara har en termins lån kommer du troligen ha betalat tillbaka det innan du är 68. Om du är över 56 kan du inte få studiemedel. www.csn.se/hogskola/krav/aldersgranser/fyllt-47-1.2593

Tänk på att kapitalvinster också räknas som inkomst när man tar CSN, liksom FP och lön före skatt.

• Piala

Bella 89 skrev 2014-07-06 23:58:

Personligen finner jag lån nästan alltid är en dålig ide. När man väl avslutat sina studier får man inte uppleva sin fulla lön för man måste betala av dem. Du kanske ska börja med att undersöka om du är berättigad till ett högre bidrag. Jag får 6500:-/mån i endast bidrag. Har inget lån och inga barn.

Hur kan man få så mycket? Hur gör man då?

• Tow2Mater
    Piala skrev 2014-07-08 02:31:49 följande:

www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/hogre-bidraget-1.2794
  • Bella 89
    Piala skrev 2014-07-08 02:31:49 följande:

Det skedde automatiskt, de bedömer behovet av bidrag man har vid ansökan. På grund av min ålder, att jag helt saknar inkomst och graden av mina studier fick jag det högsta. Är inte helt hundra på exakt vad som krävs för de högre bidragen, ska stå på deras hemsida.
  • Grevett
    Bella 89 skrev 2014-07-06 23:58:55 följande:

exakt. du kan få mer från CSN, kolla det först innan du gör något.
Svar på tråden CSN-bidrag