• Tioinio

    När skaffa barn nr 2??

    Hej!

    Jag är 34 år och har en son på 10 månader. Jag kommer vilja ha ett barn till (om jag är så lyckligt lottad) men frågan är när?

    Jag har en önskan om att barn nr 1 ska få vara ensambarn några år, gärna 5 år, innan barn nr 2 gör entré. På så vis inbillar jag mig att både barn nr 1 och barn nr 2 kommer få hyfsat mycket egentid med oss föräldrar.

    Men jag skulle vilja börja plugga också, 3 1/2 år. Och då ska man väl helst börja jobba direkt efter utbildningen. Då är jag 40 innan barn nr 2 kommer...

    Ska jag försöka mig på ett syskon INNAN, UNDER eller EFTER studierna? När jag säger "under studierna" menar jag att göra en paus och återuppta plugget efter mammaledigheten.

    Är det dumt att medvetet vänta med ett syskon tills man är 40? Åsikter tack! Vad är det för risker?

  • Svar på tråden När skaffa barn nr 2??
  • annaba

    Kvinnans fertilitet sjunker ganska snabbt efter 35, för varje år efter det minskar möjligheten att bli gravid.

    Du kan tillhöra dem som snabbt och lätt blir gravida vid 40. Du kan tillhöra dem vars egen äggproduktion i princip upphört då. Går inte att förutspå vad som gäller för just din kropp.

    Själv skulle jag inte vänta särskilt länge om jag var 34 och visste att jag ville ha fler barn. Definitivt inte till 40. Du vet att din fertilitet är OK just nu, och sannolikt inte förändras kraftigt närmaste året/åren, men efter det har du ingen aning.

  • Baktakt

    Jag hade önskat max tre år mellan våra barn innan första kom. Tyvärr orkade vi inte med en tvåa så snart, eftersom ettan var väldigt krävande. Min man backade tom helt och sa nej under en period, så först efter att ettan fyllt två började vi försöka. Det tog sig på 14e försöket och jag kommer att vara 37 när barnet föds. Anledningen till de många försöken ligger med största sannolikhet hos min man. De siffror vi fick när vi söktehjälp var att 53-54% av problemen ligger hos mannen. Mina värden var fina, men vi fick vårt plus innan min man blivit testad, så det vi har att gå på är ett spermatest från clearblue. De visar bara om man har lägre antal än önskat, eller ej. Inget om kvalitet, eller rörlighet. Med det sagt kan jag tycka att folk som ensidigt ser till kvinnans fertilitet lägger onödig skuld och stress på kvinnan.

    Jag är glad att vi får fyra år emellan barnen. Det känns som en vettig ålder för dottern att kunna förstå vad som händer och kunna uttrycka de känslor och behov hon har. Nej, jag hade inte velat vara äldre, men å andra sidan trodde jag att jag skulle ha fått mina barn innan 30 när jag var yngre (och en massa andra saker som jag skrattar rått åt nu). Livet ville annorlunda.

  • Halley

    Mitt tips är att läsa: How Long Can You Wait to Have a Baby? Som finns på www.theatlantic.com

    Att fertiliteten skulle gå ner drastiskt vid 35 är en myt. Dock verkar 40 år vara för sent för vissa att försöka få barn. Så om ekonomin tillåter så är det kanske ett alternativ att skaffa det andra barnet om 3-5 år?

    Lycka till med studier, bebisen och syskon

  • Tioinio

    [quote=73574848][quote-nick]annaba skrev 2014-07-07 00:13:20 följande:[/quote] Själv skulle jag inte vänta särskilt länge om jag var 34 och visste att jag ville ha fler barn. Definitivt inte till 40. Du vet att din fertilitet är OK just nu, och sannolikt inte förändras kraftigt närmaste året/åren, men efter det har du ingen aning.[/quote]

    Tack för din åsikt! Jag blir påverkad. Och det är kanske bra det. Jag har några bra fertila år kvar förhoppningsvis, sen kanske det är för sent. Att börja plugga går lika bra efter 40 faktiskt! Även om man kanske hade VELAT ha det bakom sig... Och att skaffa barnen tätare än vad jag känner att jag vill och orkar verkar korkat bara för att hinna med allt. Så ett till barn vid 37 kanske. Då är lilleman 4.

  • Tioinio
    Baktakt skrev 2014-07-07 00:31:09 följande:

    Jag är glad att vi får fyra år emellan barnen. Det känns som en vettig ålder för dottern att kunna förstå vad som händer och kunna uttrycka de känslor och behov hon har. Nej, jag hade inte velat vara äldre, men å andra sidan trodde jag att jag skulle ha fått mina barn innan 30 när jag var yngre (och en massa andra saker som jag skrattar rått åt nu). Livet ville annorlunda.


    Nej livet blir ju inte alltid som man planerar. Men man kan ju försöka planera lite så man inte sätter sig i en tråkig sits i onödan. Förstår jag dig rätt att bebben inte kommit än? Grattis hur som helst :)

    Jag siktar nog på 4 år emellan, känns bra så här i förväg. Samma anledning som du skrev, barn nr 1 kan vara mer delaktig förhoppningsvis och kanske inte behöver bli stor pojk så snabbt. Jag vill kunna njuta av mitt första barn och ge honom en lugn start. När tvåan kommer så hoppas jag att ettan vill göra vissa saker själv på sitt rum ibland osv så att tvåan kan få sin mamma för sig själv oxå. Det blir som det blir, men jag har en förhoppning :)
  • Tioinio
    Halley skrev 2014-07-07 00:40:01 följande:

    Mitt tips är att läsa: How Long Can You Wait to Have a Baby? Som finns på www.theatlantic.com

    Att fertiliteten skulle gå ner drastiskt vid 35 är en myt. Dock verkar 40 år vara för sent för vissa att försöka få barn. Så om ekonomin tillåter så är det kanske ett alternativ att skaffa det andra barnet om 3-5 år?

    Lycka till med studier, bebisen och syskon


    Tack!! :) ska kolla in länken!
Svar på tråden När skaffa barn nr 2??