• Anonym (!)

Chef favoriserar kollega för att han är man?

Jag jobbar på ett äldreboende som är traditionellt ett kvinnodominerat yrke. Det finns en kille som utbildar sig till uska och har jobbat här ett halvår. På hela boendet är det bara typ 3 killar som jobbar. Han är väl helt okej gör sitt jobb och går hem pratar lite om dittan och dattan. Våran chef tycks gilla honom jättemycket. Han får alltid dom bästa passen och flexar när det passar och får ledigt varje gång han frågar. Med oss andra blir det sura miner med flex och om man vill ha ledigt en dag.

När vi fikar säger chefen att hon tycker att det är så roligt med en kille på avdelningen och hon verkar slicka röven på honom om man säger så. Jag är irriterad för att han favoriseras p.g.a är man och inte för att han gör ett bra jobb. På kvällen går han ofta en halvtimme tidigare och med städningen blir det slarvigt. Vad skulle ni andra göra?

• Svar på tråden Chef favoriserar kollega för att han är man?
  • Anonym (de jure)

Stäm av med andra på samma avdelning (utan skitprat, ställ öppna frågor som "tycker ni att någon har lättare att få gå tidigt här än andra".

Om de håller med om din bild, påtala vid samtal med chefen att du upplever att chefen favoriserar och ge dessa konkreta exempel. Ge chefen chansen att backa och ändra sig genom att formulera dig som "ja du kanske inte tänker på det själv men jag ser att du ibland gör/säger..."

Av chefens svar/reaktion förstår du nog hur landet ligger och din chef har väl också en chef nånstans som amn akn kalga hos om det skulle komma till det?

• Anonym (hm)

Lurigt det där, men ingen chef skall ju favorisera någon framför någon annan. Samtidigt skall man ju uppmuntra män att ta jobb i traditionellt kvinnodominerade sektorer. Kan var något sådant chefen försöker med. Men Nej ta upp detta med kollegorna så får ni föra gemensamt samtal med chefen.

• Anonym (lb)

Prata med din chef, berätta hur du upplever det.

Svar på tråden Chef favoriserar kollega för att han är man?