• Anonym (P)

Sjukintyg av läkare efter sju dagar... Kan man avbryta en sån sjukskrivning?

Har varit sjuk i sju dagar. Dock bara varit schemalagd 3 dagar på jobbet.
    (Är timanställd) Men tror att det inte spelar nån roll hur många dagar man skulle jobbat?

Mår dåligt av antibiotikan och kände i alla fall att jag måste va hemma nån dag till, eftersom jag har ett ganska fysiskt och stressigt jobb.

Så jag har varit till läkare för att få ett intyg som jag kan lämna till min arbetsgivare. För jag antar jag måste ha ett sånt?

I alla fall så sjukskrev läkaren mig 1,5 vecka till... Det var väl inte riktigt vad jag tänkt. Jag hoppas ju att jag ska må bättre innan dess!!

Säg att jag mår bättre och känner att jag kan jobba i övermorgon, kan jag då ringa jobbet och säga att jag kommer och jobba som inget hänt eller hur fungerar det?

Läkaren sa att han skulle skicka sjukintyget till Försäkringskassan också. Men det är väl först efter 14 dagar dom behöver veta något?
    Jag sa att det var min arbetsgivare som skulle ha intyget nu men han brydde sig inte nämnvärt om detta.

Det kändes jättestruligt nu... eller?

• Svar på tråden Sjukintyg av läkare efter sju dagar... Kan man avbryta en sån sjukskrivning?
  • Drottningen70

Du börjar givetvis jobba igen när du vill.

• Anonym (P)

Men måste jag kontakta Försäkringskassan då? Även fast det inte gått över de 14 dagarna?

• Anonym (E)

Självklart kan du börja jobba igen så fort du är frisk! Läkaren bestämmer väl inte över ditt liv? För att vara sjysst mot Fk kan du ringa och meddela att du inte söker sjukpenning, då behöver de inte lägga resurser på att starta en utredning av ditt ärende.

Svar på tråden Sjukintyg av läkare efter sju dagar... Kan man avbryta en sån sjukskrivning?