• Anonym (ekonomiskt)

Bilförsäkring, när välja halv- el trafik?

Jag har hittills haft bilen helförsäkrad. Dock funderar jag på att gå ner till halv- eller t o m trafikförsäkring. Detta eftersom det enligt de som förstår sig på det inte är helt motiverat att ha en inte helt ny bil med lägre värde helförsäkrad.

Jag har försökt hitta jämförelser av priser så att jag ser om skillnaden är så stor vad gäller premien men lyckas bara hitta en massa där man måste fylla i både personnummer och telefonnummer och jag är inte intresserad av att bli uppringd av några jobbiga försäljare.

Så jag tänkte att ni här kanske hade någon aning ungefär hur prisskillnaderna ser ut? Ni kan såklart inte säga exakt eftersom försäkringarna utgår ifrån ens personliga förhållanden men jag tänkte att man kanske skulle kunna få ett hum om skillnaderna i alla fall.

• Svar på tråden Bilförsäkring, när välja halv- el trafik?
  • ursula

Gick ner till halv på gamla bilen en 2001, Priset sjönk 30 %

• zZzZz

Är bara knappa in regnr och personnr på valfritt försäkringsbolags hemsida och sen kolla skillnaderna mellan trafik halv och hel.. 

Frågan om priset för helförsäkring är värt det, kan du svara på själv, om du krockar med bilen, klarar du dig utan att få någon ersättning för din bil eller att den blir lagad på bekostnad av försäkringsbolaget mot självrisk?  

Svarar du ja på det så kör halv,  annars är det värt hel del dagen du är vållande och står där med enbart halvförsäkring utan vagnskadedel :) 

• nuharjagbytt

Fixa plåtskador är jättedyrt. När jag hade skrapat bilen så kostade det ca 10000 att lacka om två delar. Då var jag glad att det räckte att betala 3000 i självrisk.

Hade jag varit du så hade jag hellre valt en billigare försäkring med högre självrisk. Men inte helt ta bort vagnskadan om nu inte bilen är jättegammal.

• Anonym (ekonomiskt)
    zZzZz skrev 2014-07-08 08:44:04 följande:

Är bara knappa in regnr och personnr på valfritt försäkringsbolags hemsida och sen kolla skillnaderna mellan trafik halv och hel.. 

Frågan om priset för helförsäkring är värt det, kan du svara på själv, om du krockar med bilen, klarar du dig utan att få någon ersättning för din bil eller att den blir lagad på bekostnad av försäkringsbolaget mot självrisk?  

Svarar du ja på det så kör halv,  annars är det värt hel del dagen du är vållande och står där med enbart halvförsäkring utan vagnskadedel :) 

Ja, jag svarar ja på det. Dock verkar det inte vara så stor skillnad som jag trodde på premien
  • Malajen1970

Kolla med Länsförsäkringar, jag gjorde som dig men kollade sedan med länsförsäkringar som inte finns med på dessa sidor. Tjänade ca 2000 kr om året då jag bara har halvförsäkring och vill inte ha trafik med tanke på allt som kan hända. Halv räcker gott och väl.

• Anonym (b)
    zZzZz skrev 2014-07-08 08:44:04 följande:

Även trafik täcker skador på annan egendom.
  • zZzZz
    Anonym (b) skrev 2014-07-09 00:23:04 följande:
    Även trafik täcker skador på annan egendom.
    Ja men trafik är något man måste ha..

medans halv och hel är för ens egen del...

• Sweet Sofia
    zZzZz skrev 2014-07-09 03:27:24 följande:

Ja men trafik är något man måste ha..

medans halv och hel är för ens egen del...

Jepp
  • Noname00

Ring till dem mycket det skilljer.
    Man kan vinna mycket på att gå ned från hel till halv eller trafik.
    Dock så är inte en halvförsäkring alltid så värst mycket dyrare än en trafikförsäkring och då har du stöld och glasförsäkring vilket du inte har i trafik.
    Att byta en ruta är rätt dyrt.

• Adirf

Som någon annan skrev, du ska välja halvförsäkring när bilens värde är så mycket värt för dig att du vid en totalskada behöver pengarna för att kunna köpa en ny bil =) 

Svar på tråden Bilförsäkring, när välja halv- el trafik?