• Anonym (jhdjknf)

Vägrar skriva på

Vad händer om om jag helt enkelt vägrar skriva på flyttanmälan? Vi har delad vårdnad. Den andra föräldern vill flytta till sin partner i grannkommunen, de har bara kännt varandra i två månader. Det innebär ju helt ny miljö och ännu en ny förskola för dottern. Dottern är bara fem år och har redan bytt tre gånger, hon ska inte behöva slitas upp från sitt liv ännu en gång. Då är det bättre att dottern flyttar tillbaka till mig och börjar på sin gamla förskola igen. Enda anledningen till att partnern inte flyttar till dem istället är för att hen inte vill bo i den kommunen. Jag tycker det är helt otänkbart att man sliter upp ett barn pågrund av en person man kännt i bara två månader. Den andra föräldern hotar med vårdnadstvist om jag inte skriver på.

• Svar på tråden Vägrar skriva på
  • Ramborg

Du bör agera snabbt för att få ett interimistiskt beslut på boendet. Kontakta en advokat.

42.
  • Anonym (jhdjknf)

Den andra föräldern bestämde det med partnern i helgen så jag har inte hunnit få några papper ännu, någon flyttanmälan är ännu inte gjord. Däremot så berättade hen för dottern att de ska flytta över telefon igår. Ursäkta men pucko alltså! När den andra föräldern hotar med vårdnadstvist svarar jag att jag gärna delar vårdnad och är inte ute efter någon tvist alls. Jag har sagt att jag tycker det absolut bästa är om de bor kvar och partnen i så fall flyttar till dem. Det näst bästa är om hon flyttar tillbaka till mig och börjar på sin gamla förskola igen och det absolut sämsta är deras dumma idé.

• Anonym (jhdjknf)

Ingen som vet vad som händer om jag helt enkelt vägrar skriva på?

• Ramborg

Så småningom kommer Skatteverket att folkbokföra barnet där det har sin huvudsakliga dygnsvila, dvs på den nya adressen.

42.
  • Anonym (jhdjknf)

Så det du säger egentligen är att det inte finns något jag kan göra

• Tandborste

Skriver du inte på gör Skatteverket en utredning om folkbokföring.
    Av erfarenhet vet jag att det som väger tungt i beslutet är vem som har barnet flest nätter. Är det lika där så mäter dem avståndet till dagis/skola. Skiljer det minst 200m så folkbokförs barnet på den adressen som är närmst. Man kollar också var barnet varit bokfört senast.

• ZsaZsa

Barnet är alltså folkbokfört hos pappan? Är det långt de ska flytta? Du skriver att det blir ny förskola, så jag antar att det inte är möjligt att barnet går kvar ett år till på den förskola där barnet går nu.

Du bör agera mycket snabbt och begära boendet, även interimistiskt. Det verkar ju som att du kan erbjuda barnet bättre stabilitet. Kontakta en jurist som kastar in papper till rätten fort som ögat. Förmodligen ska du också kontakta den andra kommunen och motsätta dig en förskoleplacering för ditt barn, vilket en jurist också kan hjälpa dig att formulera så att det blir rätt.

• Ramborg
    Anonym (jhdjknf) skrev 2014-07-08 10:12:14 följande:

Så det du säger egentligen är att det inte finns något jag kan göra

Nej. Det finns massor du kan göra. Läs inlägg 7 till exempel.

Men genom att bara säga nej och vägra kommer du ingen vart. Du måste agera.
    42.
  • Anonym (jhdjknf)

Barnet är folkbokfört hos den andra föräldern sedan 1,5år tillbaka. De bor 10min promenadväg från den förskola hon gått på sen dess. Jag bor 12mil ifrån dem men innan hon flyttade dit bodde hon här med mig och gick på förskola här. Nu vill den andra föräldern flytta till deras grannkommun där, det är 1,4mil från förskolan hon går nu och också 1,4mil längre för mig att hämta och lämna. Partnern bor i grannkommunen och vill inte flytta till deras kommun. De har känt varandra i två månader, vill flytta ihop typ imorn och bokat in datum för giftemål i september. Senaste året har andra föräldern haft 4 andra förhållanden som hävdats precis lika seriösa. Det känns inte lovande.

• Tandborste

Tror inte det blir några problem för dig att få tillbaka folkbokföringen till dig.
    Skatteverket kollar var barnet var folkbokfört innan och då blir din adress en sk orubbad adress. Jag vet av erfarenhet. Du får också närmst till förskolan.

• Anonym (jhdjknf)

Det absolut bästa vore ju om partnern helt enkelt bara flyttade in hos den andra föräldern och dottern, det är det jag helst vill. Men om den andra föräldern absolut vill flytta till grannkommunen bara för partnern så tycker jag det är bättre om dottern flyttar tillbaka till mig, där hon bott förut och får börja på sin gamla förskola där hon fortfarande har kompisar kvar som dessutom bor grannar med oss.

Jag ska ringa juristrådgivning imorgon tänkte jag.

• ZsaZsa

I vilket fall som helst måste barnet byta förskola. Kan tänkas att om hon får komma tillbaka till tidigare kamrater så ses det som en fördel.

Det stora problemet för pappan är dock hans instabila hem. Att ha så många relationer som man gör barnet delaktigt i och att vara så impulsiv är inte bra för barnet. Var det dessutom så att du fick veta detta genom barnet så är det extra illa. Det är nog vad man skulle skjuta in sig på. Stabila hem är viktigt.

Sedan beror det på vad som skiljer i övrigt. Varför flyttade barnet med honom från början?

Kontakta du en jurist i ärendet och se vad ni kan göra.

• MadlenA

Agera för din dotters välmående istället för att lägga dig i vad den andra föräldern gör. Det är inte särskilt friskt av dig att låta barnet bo hos en förälder som drar in en massa nya människor i din dotters liv hela tiden. Främlingar som bor med ditt barn ju...

Är den andra föräldern så ombytlig påverkar det givetvis det lilla barnet, det allra bästa torde väl då vara att din dotter flyttar tillbaka till dig!? Vad vill barnet?

• Anonym (insatt)
    Anonym (jhdjknf) skrev 2014-07-08 08:42:32 följande:

Den andra föräldern bestämde det med partnern i helgen så jag har inte hunnit få några papper ännu, någon flyttanmälan är ännu inte gjord. Däremot så berättade hen för dottern att de ska flytta över telefon igår. Ursäkta men pucko alltså! När den andra föräldern hotar med vårdnadstvist svarar jag att jag gärna delar vårdnad och är inte ute efter någon tvist alls. Jag har sagt att jag tycker det absolut bästa är om de bor kvar och partnen i så fall flyttar till dem. Det näst bästa är om hon flyttar tillbaka till mig och börjar på sin gamla förskola igen och det absolut sämsta är deras dumma idé.

Om beslutet är trovärdigt behöver du väl inte se några papper eller bli ombedd att skriva på innan du stämmer den andra föräldern för att få boendet?
  • Anonym (jhdjknf)

Jag hoppas ju på att kunna prata med den andra föräldern och hindra flytten innan det behöver gå så långt. När hon flyttade dit var föräldern stabil och hade ett stadigt förhållande sedan tre år tillbaka, det tog slut ett par månader efter att dottern flyttat dit och efter det har det varit nya stup i kvarten känns det som. Jag sa till att föräldern fick sluta upp med det för det är inte bra för dottern. Dottern själv vill bo lika mycket hos båda säger hon, men med tanke på avståndet är det inte möjligt.

• ZsaZsa
    Anonym (jhdjknf) skrev 2014-07-09 08:16:08 följande:

Jag hoppas ju på att kunna prata med den andra föräldern och hindra flytten innan det behöver gå så långt. När hon flyttade dit var föräldern stabil och hade ett stadigt förhållande sedan tre år tillbaka, det tog slut ett par månader efter att dottern flyttat dit och efter det har det varit nya stup i kvarten känns det som. Jag sa till att föräldern fick sluta upp med det för det är inte bra för dottern. Dottern själv vill bo lika mycket hos båda säger hon, men med tanke på avståndet är det inte möjligt.

Frågar igen varför dottern flyttade till honom när boendet var hos dig och han hade flyttat. Det kan spela roll i det här läget.

Sluta genast fråga barnet var det vill bo. Det är inget en femåring ska fundera på och fatta beslut om. Det är en tung börda du lägger på barnet när du gör det. Barn ska inte ta hand om vuxenfrågor.
  • Anonym (jhdjknf)

Jag har inte frågat henne, hon säger det självmant ibland. Hon flyttade eftersom jag blev sjuk och vi inte visste om eller när jag skulle bli frisk igen.

• Anonym (Anna)
    ZsaZsa skrev 2014-07-09 09:15:52 följande:
    Frågar igen varför dottern flyttade till honom när boendet var hos dig och han hade flyttat. Det kan spela roll i det här läget.

Sluta genast fråga barnet var det vill bo. Det är inget en femåring ska fundera på och fatta beslut om. Det är en tung börda du lägger på barnet när du gör det. Barn ska inte ta hand om vuxenfrågor.
    Varför förutsätter du att den andra föräldern är pappan? Det är lustigt - när man infe får någon information om vad det är gör man sig en egen mental bild (i mitt fall lev den andra föräldern mamman) - men vad jag märkt framgår det inte någonstans vem av TS och den andra föräldern som är mamman och pappan. Eller har jag fel? (Borderline OT, ber om ursäkt.)
  • Anonym (jhdjknf)

Har pratat med en jurist som rådde att ha alla konversationer skriftligt och kontakta familjerätten för samtal kring boendet. Jag har pratat med den andra föräldern och erbjudit mig att boka tiden i deras kommun och komma dit på samtal. Hoppas det funkar. 

Annars rådde juristen att kontakta en familjerättsadvokat, jag fick tips på en bra. 

Jag har i alla konversationer vi haft sagt att jag är för delad vårdnad och att jag vill hennes bästa med trygga bekanta miljöer. Jag har sagt att jag först och främst vill att hon bor kvar där hon bor, alltså ingen förändring, och i andra hand att hon flyttar tillbaka till mig.

Svar på tråden Vägrar skriva på