• poishk

Blå bröstvårtor efter amning

Har en liten kille på tre veckor som jag helammar, men ofta efter att jag har ammat och ibland även långt efter amningen är toppen på mina bröstvårtor blå. Han har ett stort bra tag och själva amningen gör inte ont förutom precis när han tar tag.
    Någon som vet vad det kan bero på? Ser nästan ut som blåmärken..

• Svar på tråden Blå bröstvårtor efter amning
  • Sassan1

Min första tanke är raynads. Står om det i länken.

www.amningshjalpen.se/26-har-far-du-hjalp/smarta-sjukdom/129-raynaud-s-fenomen

Har det själv och när bäbis var nyfödd gjorde det så ont när utdrivningen kom igång, kändes som när man lekte tusen nålar. Sedan när bäbis ätit färdigt var bröstvårtan antingen vit eller lila/blå.

För mig har det blivit bättre ju äldre bäbis har blivit, idag är bäbis 14 månader och jag har inga besvär trots att han ammas fortfarande.

• Flickan och kråkan

Tänker i samma banor som ovanstående. Jag tror inte att jag har reynaulds men jag får ändå ibland problem/känning av kärlkramp i bröstvårtorna.

• Flickan och kråkan

Tänker i samma banor som ovanstående. Jag tror inte att jag har reynaulds men jag får ändå ibland problem/känning av kärlkramp i bröstvårtorna.

• poishk

Det gör bara ont när han börjar suga i kanske 5-10 sekunder, annars gör det inte ont alls..

Svar på tråden Blå bröstvårtor efter amning