• Anonym (Small och Large)

Detta ständiga tjat om HM's storlekar

Det har varit ett ständigt tjat om allt i från HM's pyttesmå storlekar till deras pinnsmala modeller. När det gäller pratet om att HM har små storlekar blir jag fundersam.. Vad jämför man med? 

Det är nämligen så att jag nästan alltid får ta storlek Small på kläder från HM, när jag i vanliga fall har storlek M eller storlek L hos andra klädkedjor, exempelvis Gina Tricot, bubbleroom och Ellos. Det har även hänt mig att jag nån gång fått tagit storlek XL på Zalando, men de har visserligen kläder från massor av märken. 

Poängen är i alla fall att jag tycker att HM har stora storlekar. Är det någon annan som tycker att HM har stora storlekar? Och ni som tycker att de har små storlekar, vilka klädkedjor jämför ni med?

• Svar på tråden Detta ständiga tjat om HM's storlekar
  • cirkusmusen
    Anonym (Small och Large) skrev 2014-07-08 14:52:11 följande:

Det har varit ett ständigt tjat om allt i från HM's pyttesmå storlekar till deras pinnsmala modeller. När det gäller pratet om att HM har små storlekar blir jag fundersam.. Vad jämför man med? 

Det är nämligen så att jag nästan alltid får ta storlek Small på kläder från HM, när jag i vanliga fall har storlek M eller storlek L hos andra klädkedjor, exempelvis Gina Tricot, bubbleroom och Ellos. Det har även hänt mig att jag nån gång fått tagit storlek XL på Zalando, men de har visserligen kläder från massor av märken. 

Poängen är i alla fall att jag tycker att HM har stora storlekar. Är det någon annan som tycker att HM har stora storlekar? Och ni som tycker att de har små storlekar, vilka klädkedjor jämför ni med?

JAA TACK!!!

Jag tycker H&M storlekar är stora! Jag har xs/s i vanliga fall, men alla deras underdelar är alltid för stora för mig. Så det är mycket som jag inte ens kan ha i deras minsta storlek.

Men jag tror att människor menar att deras modeller är lite skeva. Deras + size modell är lite mullig bara. Tror folk förväntar sig en flodhäst..
  • Flisan79

Jag tycker de har "normala" storlekar. Upplever dock devided som mindre generellt på hm men kanske inte jämfört med andra märken.

• nytt eller gammalt

Ja de är väldigt stora av nån anledning. Men även på MQ och Esprit är det stora storlekar, tycker jag.

Sen kommer man till Italien och får försöka klämma sig in i största storleken som finns...haha.

• Anonym (hm)

När det gäller divided är de ju skitsmå i storlekarna om man ska jämföra. Däremot deras vanliga kläder är normala tycker jag.

Skulle köpa en skjorta på divided, jösses fick gå upp till storlek 44-46 tror jag och då har jag M ungefär i vanliga fall.

• chrissepisse

Jag kan tycka att överdelar, som jackor och kavajer, är smala över ryggen. Jag får ofta ha 40 om jag handlar på HM medan jag hos t ex Lindex, MQ eller Esprit väljer mellan 36 och 38. På det stora hela tycker jag att de är ganska normala i storlekarna, möjligtvis något ojämna.

• Anonym (Small och Large)
    chrissepisse skrev 2014-07-08 15:10:17 följande:

Jag kan tycka att överdelar, som jackor och kavajer, är smala över ryggen. Jag får ofta ha 40 om jag handlar på HM medan jag hos t ex Lindex, MQ eller Esprit väljer mellan 36 och 38. På det stora hela tycker jag att de är ganska normala i storlekarna, möjligtvis något ojämna.

Själv måste jag alltid ta större storlek hos Lindex än HM
  • SpanskaFlugan

Framförallt tycker jag det skiljer så mycket mellan plaggen på h&m. En topp i en modell är strl 40 och sitter bra, en annan topp i en annan modell i strl 40sitter som ett tält. Dessutom stör jag mig på att alla jackor och skjortor i stumma material är trånga över axlar och över armar trots att de är stora över magen. Uppenbarligen får man inte träna på gym....

• chrissepisse
    Anonym (Small och Large) skrev 2014-07-08 15:16:52 följande:
    Själv måste jag alltid ta större storlek hos Lindex än HM smile1.gif

Jag kan tänka mig att det till viss del beror på kroppsform. Även om man är lika lång och väger lika, kan man ju ha väldigt olika mått och det tror jag påverkar hur man uppfattar kedjornas kläder. Jag kan t ex inte ha byxor från MQ:s serie Stockholm, de sitter aldrig bra så nu har jag slutat prova.
  • Anonym (n)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-08 15:09:57 följande:

När det gäller divided är de ju skitsmå i storlekarna om man ska jämföra. Däremot deras vanliga kläder är normala tycker jag.

Skulle köpa en skjorta på divided, jösses fick gå upp till storlek 44-46 tror jag och då har jag M ungefär i vanliga fall.

divided är riktad till unga/tonåringar. De brukar vara smalare.

Hm tycker jag har normalstorlekar. Kappahl och åhlens har stora!!!
  • Butterscotch

Jag vet inte om de har stora eller små storlekar jämfört med andra kedjor, däremot tycker jag att de har jäkligt konstiga storlekar. Ett par shorts i storlek M kan vara stora i midjan men en klänning i samma storlek går knappt att få på sig. Jag är normalfördelad över kroppen så det är helt ologiskt. Har försökt beställa på nätet men får skicka tillbaka det mesta, så nu är det bara shopping i H&M-affärer som gäller om jag ska handla från den kedjan

• Anonym (Herre)

För det första så är det bara Hm av alla klädkedjor jag varit på som har byxor med storlekar som heter 48, 50, 54 och liknande eller M L XL å så, alla andra ställen jag varit på har mått som 33/36 etc... eller enbart midjemått som 34, 36 eller så.

Problemet med hms byxor blir således att har man långa ben men är smal i midjan så kan man inte köpa byxor däe för antingen så blir dom vra i midjan men för korta eller för stora men bra i längd.

Det är ett rent helvete att leta byxor på HM så jag har slutat försöka! Det skiljer inte bara med att det är ett annat storlekssystem dol har utan att deras egna olika modeller skiljer jättenycket mellan varandra. Ena paret ?passar? 50 men i ett annat par måste det vara 54 eller ytterliggare ett par 48. Samma sak med tröjor och kavajer och allt dom säljer på HM

Ett annat problem är att alla byxor dom säljer heter slim fit, skinny fit eller super skinny fit, vilket tar bort alla som har mer än skellet och skinn på sina ben.

När man köper tröjor så hittar man inte större storlekar än L eller XL, men inte nog med det. Köper jag en XL på hm motsvarar det L eller till och med M på tex Dressmann, Cubus, Kappahl och andra klädkjedjor. Alltså har HM största storlekarna Runt medium och large och inte som typ alla andra ställen som har XXL och XXXL som största och där dom faktiskt är den storleken och inte två storlekar mindre.

Dessutom är HM extremt inriktat på killar i åldern 13-25 typ, min pappa eller mina kusiner skulle aldrig nånsin kunna handla där utan att folk skulle tro dom hamnat i nån 30årskris eller 60årskris.

Svar på tråden Detta ständiga tjat om HM's storlekar