Anonym (Zvampen) skrev 2014-07-09 00:09:03 följande:
NEJ! Receptfritt är inte alls lika med ofarligt, man kan fortfarande dö av Alvedon om man klantar sig och av Aspirin om man har otur.
Anledningen till att Pevaryl, Canesten m fl är så irriterande är att kroppen inte tycker om antisvampgifter heller, det är bara det att vi är mindre känsliga än svampen. Om man behandlar flera gånger trots att man inte har svamp kan man få resistent svamp, så första gången bör man söka läkare för att få bekräftat att det är det, innan man behandlar med kapsel. Men för de som får återkommande problem så vet man ju att det är det, och då kan man behandla själv, men inte för ofta.
Jag har inte haft besvär nu på ett par år så därför hade jag inte koll på att de släppt recepten på Diflucan.
Okej, inget utan rådfrågat läkare ;)
Har fått bekräftat av min gyn en gång att jag haft svamp. Däremot så hade jag en jäkla klåda sist jag va där men då va det INTE svamp. Så ibland är det svårt att veta. Man kan ju ha en tillfällig obalans, eller tex bli lite irriterad av sex osv.
Anledningen till att jag trodde det va svamp denna gång va för att jag tidigare i dagarna haft lite klåda här och där "down there", sen försvann det och kom idag runt öppningen. Vafan tänkte jag, lika bra och köra en dos. Men ja, nu har det ju försvunnit igen.. Blir inte klok på det. Men skönt sålänge det inte kliar iallafall.
Har grejerna hemma ifall det dyker upp igen. Och då hoppas jag jävlar det är svamp så jag kan ta salva och tablett med gott samvete. :)