• Anonym (TS)

Vilken salva/tablett är bäst mot svamp?

Misstänker att jag fått en svampinfektion. Oftast när jag har lindrig så brukar den gå över av sig själv. Nu har jag efter sex fått enorm klåda runt öppningen.. Så tänkte ta en runda till apoteket. Har testat pevaryl förr, men det har gjort allt värre, och fått enorm sveda och svullnad.

Så vilken kan ni rekomendera som är lite lindrigare för underlivet?

• Svar på tråden Vilken salva/tablett är bäst mot svamp?
  • Anonym (Mmmm)

Canesten heter den som jag har använt de senaste gångerna.

• Anonym (TS)

Okej, tack för svaret. Kanske får bli att testa den.

• Patrikstjej

Canesten tycker jag! Provade pevaryl en gång och fick en allergisk reaktion, det var inte alls skönt!

• Anonym (Zvampen)

Jag kan inte använda salvorna, tar ett år att läka ut slemhinnan då fast svampen är död.

Så jag får pallra mig till VC och få utskrivet Flukonazolkapslar.

I de flesta EU-länder är dessa kapslar receptfria utom i vårt bajsnödiga land, jag brukar köpa i London eller i Spanien när jag är där numera.

• Koji
    Anonym (Zvampen) skrev 2014-07-08 19:28:40 följande:

Jag kan inte använda salvorna, tar ett år att läka ut slemhinnan då fast svampen är död.

Så jag får pallra mig till VC och få utskrivet Flukonazolkapslar.

I de flesta EU-länder är dessa kapslar receptfria utom i vårt bajsnödiga land, jag brukar köpa i London eller i Spanien när jag är där numera.

Diflucan finns receptfritt sen några månader tillbaka att köpa på apotek, men bara i endosförpackning. 
  • Anonym (TS)

Köpte canesten. Får se hur den funkar. Just nu har jag ingen klåda alls, så avvaktar och ser. Har det hemma iaf om det nu väljer att komma tillbaka. 

Tror det va allergisk reaktion jag också fick av Pevaryl. Det va hemskt!

Läste lite om diflucan. Står att man ej bör testa det innan rådgjort med läkare?! Eller fått bekräftat att det är svamp. Jag vet ju inte om mitt är svamp! Samtidigt borde det ju vara ofarligt oavsett då det är receptfritt?! För det låter jäkla smidigt att bara svälja en pilla.

• Anonym (Zvampen)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-08 23:49:03 följande:

Köpte canesten. Får se hur den funkar. Just nu har jag ingen klåda alls, så avvaktar och ser. Har det hemma iaf om det nu väljer att komma tillbaka. 

Tror det va allergisk reaktion jag också fick av Pevaryl. Det va hemskt!

Läste lite om diflucan. Står att man ej bör testa det innan rådgjort med läkare?! Eller fått bekräftat att det är svamp. Jag vet ju inte om mitt är svamp! Samtidigt borde det ju vara ofarligt oavsett då det är receptfritt?! För det låter jäkla smidigt att bara svälja en pilla.

NEJ! Receptfritt är inte alls lika med ofarligt, man kan fortfarande dö av Alvedon om man klantar sig och av Aspirin om man har otur.

Anledningen till att Pevaryl, Canesten m fl är så irriterande är att kroppen inte tycker om antisvampgifter heller, det är bara det att vi är mindre känsliga än svampen. Om man behandlar flera gånger trots att man inte har svamp kan man få resistent svamp, så första gången bör man söka läkare för att få bekräftat att det är det, innan man behandlar med kapsel. Men för de som får återkommande problem så vet man ju att det är det, och då kan man behandla själv, men inte för ofta.

Jag har inte haft besvär nu på ett par år så därför hade jag inte koll på att de släppt recepten på Diflucan.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Zvampen) skrev 2014-07-09 00:09:03 följande:
    NEJ! Receptfritt är inte alls lika med ofarligt, man kan fortfarande dö av Alvedon om man klantar sig och av Aspirin om man har otur.

Anledningen till att Pevaryl, Canesten m fl är så irriterande är att kroppen inte tycker om antisvampgifter heller, det är bara det att vi är mindre känsliga än svampen. Om man behandlar flera gånger trots att man inte har svamp kan man få resistent svamp, så första gången bör man söka läkare för att få bekräftat att det är det, innan man behandlar med kapsel. Men för de som får återkommande problem så vet man ju att det är det, och då kan man behandla själv, men inte för ofta.

Jag har inte haft besvär nu på ett par år så därför hade jag inte koll på att de släppt recepten på Diflucan.

Okej, inget utan rådfrågat läkare ;) 

Har fått bekräftat av min gyn en gång att jag haft svamp. Däremot så hade jag en jäkla klåda sist jag va där men då va det INTE svamp. Så ibland är det svårt att veta. Man kan ju ha en tillfällig obalans, eller tex bli lite irriterad av sex osv.

Anledningen till att jag trodde det va svamp denna gång va för att jag tidigare i dagarna haft lite klåda här och där "down there", sen försvann det och kom idag runt öppningen. Vafan tänkte jag, lika bra och köra en dos. Men ja, nu har det ju försvunnit igen.. Blir inte klok på det. Men skönt sålänge det inte kliar iallafall.

Har grejerna hemma ifall det dyker upp igen. Och då hoppas jag jävlar det är svamp så jag kan ta salva och tablett med gott samvete. :)

Svar på tråden Vilken salva/tablett är bäst mot svamp?