• Bismillah

21månaders som aldrig sovit hela natten. Hjälp!

Jag har en son på 21 månader som aldrig sovit en hel natt. Lägger sig mellan 20-21 och sover max tre timmar i sträck för att vakna & gråta. Somnar om igen med hjälp av mig eller pappan och så fortsätter det hela natten. Har vi tur går det tre timmar mellan varje väckning men oftast är det var två timmar.. Å så har det sett ut snart senaste två åren!

Ammade honom i lite mindre än ett år. fortsatte med välling. En tid drack han välling vid läggdags och en gång mitt i natten pga att jag var rädd att han var hungrig men senaste månaderna dricker han välling vid läggdags och morgon.

Nu har han sen några veckor tillbaka slutat helt med välling, han vägrar välling. Han äter bra under dagen.

VARFÖR är det såhär med hans sömn?! Jag är medveten om bebisars sömnproblem men är detta vanligt för en snart tvååring?! Vad kan det bero på? Tips?

• Svar på tråden 21månaders som aldrig sovit hela natten. Hjälp!
  • Flisan79

Det är helt normalt. Inget av mina tre barn har sovit en hel natt rakt igenom förrän 3-4 års ålder.

• Bismillah

Det var tröstande att höra, faktiskt. Jag vill höra om min situation är vanlig och är den det så tar jag det en natt i taget..
    Var/är bara rädd för att det är något "fel" som jag inte vet om.

• Flisan79

Min syster son sov hela natten för första gången nyss (var dock bara en natt) och han blir 3 i september.

Vi har löst det som så att jag samsover med yngsta som vaknar oftast (hon blir 3 i augusti) och min snart 5 åring som vaknar bara en gång per natt (oftast) får komma och lägga sig hos mig när hon vaknar.

Detta gör att jag blir mindre störd och behöver inte gå upp.

• Bismillah

Men nu när dina barn kan prata, kan de säga/säger de varför de vaknar? Vad som stör sömnen?

• Flisan79

Nej, för det mesta vaknar de bara. Ibland handlar det om mardrömmar och ibland för minsta att hon tappat nappen tex. Men för det mesta vaknar de helt enkelt bara och somnar om så fort man lägger sig med dem.

En anledning till att barn vaknar är för att de under den lättare sömnen känner att något förändrats, tex att föräldern inte är kvar.
    Ett sätt att få barn att sova igenom hela natten är att lära barnet somna själv.

Jag själv har inget emot samsovning så jag har inte testat.

• AnnaSthlm

Av de barn jag haft kontakt med har alla haft dåliga nätter ibland. Ingen vaknade dock varannan timma varje natt efter dryga halvåret max.

Tricket är att lära barnet att det är tryggt att somna om utan förälderns inblandning. Det är en träningssak. Finns lika många metoder som det finns föräldrar.

Att inte få sova är dåligt för barn, hoppas du får många tips som du kan testa.

Svar på tråden 21månaders som aldrig sovit hela natten. Hjälp!