• Nyfiken gul

Handen på hjärtat - använder ni verkligen ALLA prylar ni har i skötväskan?

Sitter och läser en del trådar om skötväskor och hur "livsnödvändigt" det tydligen är för många med äkta skötväskor och dom är ju såå nödvändiga och bara en äkta skötväska fyller behovet av det man nu "måste" ha med sig.    (sammanfattat och citerat  av dom trådar jag läst) 

så handen på hjärtat. Ni med 4 kg packning i era skötväskor där det ser ut som ni ska flytta till yttre Bortistan , används verkligen alla dessa pryttlar och pinaler?  

och NÄR används dom egentligen?  Behöver man verkligen 4 kg grejor varje gång man tar en promenad på 15 min? 

Efter tre barn fattar jag fortfarande inte vad det är som är så viktigt att ha med sig i skötväskan så man måste ha en väska i storlek resväska med sig.  Nycklar, mobil plånbok i vagnens egna fack, två blöjor och några tvättlappar och en sparkdräkt, får plats i nästan vilken handväska som helst.  Och då använde jag ibland inte ens dom sakerna jag hade med mig. 

Så vad har ni med er och behövs allt och används allt?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Handen på hjärtat - använder ni verkligen ALLA prylar ni har i skötväskan?
  • nozpa

När första föddes hade jag saker för en veckas semester i skötväskan.. Hennes pappa var mycket mer noga med att ha med ALLT. Efter ett tag så gav han också upp semesterpackningen. Så nej. Allt användes verkligen inte. Hon hann aldrig bajsa 15 ggr och kräkas 7 på den stunden man var utanför dörren.
    Så en väska, blöjor, tvättlappar, ersättningsgrejer och 1 eller 2 ombyten räckte gott o väl.

• YokohamaNr2

Nej det gjorde jag verkligen inte hittade saker i botten när de inte behövdes längre som aldrig hade använts, för gammal medicin, för små kalsonger och blöjor och en massa konstiga leksaker jag inte ens visste fanns

• Malima

Ja, men inte varje gång såklart! Men den får ju vara packad hela tiden, jag fyller bara på det som använts upp!!

• Archandra

Det är säkert inte nödvändigt med en riktig skötväska. Däremot upplevde jag det som nödvändigt med en extra väska. I min skötväska hade jag och använde ofta några blöjor, tvättlappar och våtservetter, skötbädd, handduk, hel uppsättning med extrakläder, barnmat, vatten, sked, papper och kritor/leksaker (bra att ha när tjejerna blev större och ville göra något medan vi exempelvis väntade på mat på restaurang) och påsar för bajsblöjor.

Jag hade dessutom med suppar med alvedon och lite andra småsaker som inte användes men som kändes tryggt att ha med sig.

Givetvis hade jag inte med skötväskan för att ta en promenad till affären eller bara allmänt promenera en stund. Då är det ju bara att gå hem om något skulle hända. Skötväskan användes bara när vi var ute en längre stund eller åkte iväg längre bort från hemmet.

• WilliamsMom

Jag har mer eller mindre alltid haft följande med i skötväskan:

En flaska vatten

En påse majskrokar

En smoothie

En påse äppelbitar

En banan

En tetra juice med sugrör

Ett paket wetwipes

En bunt torra tvättlappar

En liten näsduksförpackning

Typ tre blöjor

Nån leksak

Extra tröja

Extra byxor

Varmare tröja

Numera är sonen så pass stor, att skötväska inte används längre. Däremot tar jag fortfarande med vatten samt lite mellis ut. Även ett paket wetwipes (alltid bra att ha). Leksak brukar sonen ta med sig. Dessa saker packas i vagnen (en paraplyvagn med förvaring inunder), eller i en tygpåse hängandes på vagnen.

Ibland, som nu på sommaren, tar jag även med långbyxor och en varmare tröja om vi ska vara en bit hemifrån typ hela dagen. En filt brukar också packas ner då. :)

• WilliamsMom
    WilliamsMom skrev 2014-07-09 12:16:11 följande:

Jag har mer eller mindre alltid haft följande med i skötväskan:

En flaska vatten

En påse majskrokar

En smoothie

En påse äppelbitar

En banan

En tetra juice med sugrör

Ett paket wetwipes

En bunt torra tvättlappar

En liten näsduksförpackning

Typ tre blöjor

Nån leksak

Extra tröja

Extra byxor

Varmare tröja

Numera är sonen så pass stor, att skötväska inte används längre. Däremot tar jag fortfarande med vatten samt lite mellis ut. Även ett paket wetwipes (alltid bra att ha). Leksak brukar sonen ta med sig. Dessa saker packas i vagnen (en paraplyvagn med förvaring inunder), eller i en tygpåse hängandes på vagnen.

Ibland, som nu på sommaren, tar jag även med långbyxor och en varmare tröja om vi ska vara en bit hemifrån typ hela dagen. En filt brukar också packas ner då. :)

Jag glömde skriva med paraply, solglasögon, regnskydd, samt sittunderlag. Allt detta ligger dock inunder vagnen. ;)
  • YokohamaNr2

Sen var det alltid så att när jag väl behövde något, tex om vi helt plötsligt blir blöta så man behöver ombyte så finns inte det jag just då behövde. Jag var aldrig riktigt duktig på det där med att organisera skötväskan!

En gång fick jag dock äran att hjälpa en annan förälder vars barn hade kissat på sig och de inte hade några extra trosor, då lyckades jag hala fram ett par kallingar minsann

• LH8989

Jag har 2 barn som är 3 år och 5 månader och jag köpte en riktigt Skötväska dyr var den också men för mig är det otroligt viktigt att grejerna är organiserade och att allt får plats som jag behöver. Min kan man även bära som ryggsäck och det tycker jag är super praktiskt.. Jag har försökt att bara ha en vanlig väska men jag blir tokig på när allt hamnar huller om buller ????

• LH8989
    LH8989 skrev 2014-07-09 18:03:59 följande:

Jag har 2 barn som är 3 år och 5 månader och jag köpte en riktigt Skötväska dyr var den också men för mig är det otroligt viktigt att grejerna är organiserade och att allt får plats som jag behöver. Min kan man även bära som ryggsäck och det tycker jag är super praktiskt.. Jag har försökt att bara ha en vanlig väska men jag blir tokig på när allt hamnar huller om buller ????

Frågetecknena skulle vara en smile gubbe :D
  • idis78

Jag har inte ammat något av mina barn, så då blev det ju lite grejer att ta med sig i skötväskan. Den äldsta var dessutom ett riktigt kräkbarn, så då behövdes många ombyten när man skulle iväg. Typ 7...

Skulle vi bara ut på promenad tog vi ju inte med väskan, men annars var den oftast med.

Svar på tråden Handen på hjärtat - använder ni verkligen ALLA prylar ni har i skötväskan?