• Anonym (fru)

    malignt melanom - frågor till er som är drabbade

    Min man tog bort en hudförändring på huvudet för ca en månad sedan.Detta gjordes på vårdcentralen.
    I torsdags ringde en läkare från sjukhuset och meddelar att det är malignt melanom - elakartad hudcancer.Kändes konstigt att han fick detta besked på telefon och det tyckte väl läkaren också.Men läkaren trodde av någon anledning att min  man visste om det redan. I allafall så fick min man en operationstid i tisdags.Så nu har läkaren opererat bort en bit runt där det maligna melanomet satt.Det skickas för analys så man ska vara säker på att allt är borta.
    Nu väntar han på en kallelse till hud-kliniken.Något mer vet vi inte.
    Jag har ju tusen frågor, min man verkar ta det lite lugnare.Ska det inte göras någon grundligare undersökning så det inte blivit någon spridning ? Ni som har eller har haft malignt melanom, hur har ni blivit behandlade och undersökta ?

  • Svar på tråden malignt melanom - frågor till er som är drabbade
  • Anonym (sorry)

    Jo, din make kommer få göra en kroppsröntgen.

  • Anonym (malignt melanom)

    Hej min man har malignt melanom precis som din, Han är opererad 2 gånger, ska in nu efter semestern igen för att kolla en 3....

    Det brukar räcka med att man går till hudläkaren med jämna mellanrum. Han går igenom kroppen med sitt instrument/förstorningsglas och mäter misstänksamma fläckar.
    De gör inte rtg/Ct/Mrt om de inte misstänker spridning.
    Även om man själv tycker det borde erbjudas....

    De menar att spridning sker enbart när tumören är i en viss storlek.

    Min man har op bort en vanlig malingt melanom, som såg typisk ut, svart/vit/brun ojämna kanter.
    Nästa fläck var inte given, men den blåstes upp, ändrade färg och sjönk ihop.  Den var röd. Den visade proverna att det var malignt melanom utan pigment, 1% får sånt.
    Givetvis undrar man ju hur många andra av hans 100 leverfläckar är utan pigment?
    Som patient med malignt melanom blir man inte kopplad till "cancervården" Såvida det inte sprider sig. Men att få en remiss om en skiktrtg så måste en specialläkare skriva det, det känns som att man faller. Man måste kämpa för sin överlevnad känns det som. Man tänker på hon krönikören i expressen Lina Baldernäs. Som bad om rtg, men fick ingen, Förlåt för mina tankar , och jag hoppas att jag inte skräms, men jag känner mig så ledsen och uppgiven. Kram

  • Anonym (Anhörig)

    Två av mina närstående har diagnoserats med malignt melanom. En av dem blev friskförklarad nästan direkt, efter att ytterligare hud kring där leverfläcken satt togs bort och analyserades. Min andra anhörig var värre drabbad då cancern gått ner mer på djupet, så det ledde till totalt två operationer.

    Vid den första operationen togs lymfkörtlar bort som stod i förbindelse med leverfläcken för att analysera dessa efter ev spridning och då analysen påvisade en mikrometastas blev det en operation till för att ta bort ännu fler lymfkörtlar för analys. Denna gång var dock ingen körtel drabbad men min anhörig följs upp via onkologen en gång/kvartal och har där fått göra rtg.

    Hittills har det sett bra ut men jag har svårt att slappna av helt då malignt melanom kan sprida sig flera år senare om det finns minsta lilla rester kvar av den. Det är en lömsk jävel rent ut sagt. Vill inte skrämmas men det är en allvarlig form av cancer om den fått växa till sig.

    Men om den tas bort i tidigt skede, innan det vuxit 1 mm eller mer så finns ingen risk för spridning. Så det är viktigt att kolla sina fläckar var tredje månad för att se om någon har förändrats. Själv gör jag det men det är svårt att bedöma dem då jag har så många av dem. En gång/år besöker jag hudkliniken för deras bedömning. Hittills har jag tagit bort två fläckar, varav en var dysplastisk, dvs att den hade cellförändringar men hade inte utvecklats till cancer.

    Kramar till er och hoppas det går väl för er!

  • Anonym (fru)

    Tack för era svar !!
    Maken är opererad nu och en ganska stor bit togs bort runt det maligna melanomet.Han har fått veta nu att man fick med allt vid operationen.Så det är i alla fall inte aktuellt att ta mer.Skönt !
    Men vi svävar fortfarande i ovisshet om det har spridit sig.Försöker att inte tänka för mycket på det för då blir jag så orolig och ledsen.
    Nu i veckan var han på Linköpings universitetssjukhus.Fick träffa en läkare, narkosläkaren, det togs prover och ekg. Inom ett par veckor får han en kallelse till Linköping för lymfkörtelkontroll.Han ska tydligen sövas för detta.
    Försöker tänka positivt men ibland blir jag så hispig...

  • Anonym (EN)
    Anonym (fru) skrev 2014-07-09 17:39:47 följande:

    Min man tog bort en hudförändring på huvudet för ca en månad sedan.Detta gjordes på vårdcentralen.

    I torsdags ringde en läkare från sjukhuset och meddelar att det är malignt melanom - elakartad hudcancer.Kändes konstigt att han fick detta besked på telefon och det tyckte väl läkaren också.Men läkaren trodde av någon anledning att min  man visste om det redan. I allafall så fick min man en operationstid i tisdags.Så nu har läkaren opererat bort en bit runt där det maligna melanomet satt.Det skickas för analys så man ska vara säker på att allt är borta.

    Nu väntar han på en kallelse till hud-kliniken.Något mer vet vi inte.

    Jag har ju tusen frågor, min man verkar ta det lite lugnare.Ska det inte göras någon grundligare undersökning så det inte blivit någon spridning ? Ni som har eller har haft malignt melanom, hur har ni blivit behandlade och undersökta ?


    Jag har haft malignt melanom. Fläcken opererades bort, det konstaterades att det var malignt melanom - vilket jag också fick besked om på telefon förresten. Fick göra en operation till och ta bort lite mer vävnad med en viss marginal runt. Sedan var det klart. Min fläck var tunn och det behövdes inte någon ytterligare behandling. Var på koll på Hudmottagningen ett par år efteråt / någon gång/år. Nu ska jag bara hålla koll själv om jag får nya fläckar/prickar.
  • Anonym (EN)
    Anonym (sorry) skrev 2014-07-09 20:38:57 följande:

    Jo, din make kommer få göra en kroppsröntgen.


    Nej det är inte någon rutin
  • Anonym (?)

    Hur såg ditt födelsemärke ut? I mitt fall var den utåtbuktande och liten ca 1 cm men något tjock.. är orolig och väntar på svar. 

  • Anonym (EN)
    Anonym (?) skrev 2020-10-01 02:45:04 följande:

    Hur såg ditt födelsemärke ut? I mitt fall var den utåtbuktande och liten ca 1 cm men något tjock.. är orolig och väntar på svar. 


    Var det mig du frågade? Mitt var oregelbundet, ca 1 cm i diameter, olikfärgat, tunt. Bifogar bild. Satt mitt på ryggen

  • Anonym (?)

    Ja den var tunn, vilken tur du hade. hur lång tid fick du vänta för provsvar båda gångerna?

  • Anonym (EN)
    Anonym (?) skrev 2020-10-02 03:18:42 följande:

    Ja den var tunn, vilken tur du hade. hur lång tid fick du vänta för provsvar båda gångerna?


    Första gången runt 8 veckor har jag för mig, andra lite kortare.
  • Anonym (?)
    Anonym (EN) skrev 2020-10-02 15:18:24 följande:
    Första gången runt 8 veckor har jag för mig, andra lite kortare.
    Det var foto på mitt. Det var riktigt lång väntan 5 veckor ångest. Glad för att allt gick bra för dig. 
  • Anonym (EN)
    Anonym (?) skrev 2020-10-03 03:51:19 följande:

    Det var foto på mitt. Det var riktigt lång väntan 5 veckor ångest. Glad för att allt gick bra för dig. 


    Ja väntar var otroligt jobbig. Tack. Hoppas att allt går bra för dig också <3
  • Anonym (?)

    Operation nr 2 gjordes idag... där de tog bort lite mer runt om. Nu ska man vänta i ytterligare 4-6 veckor på provsvar. Undrar ifall du också fick göra det? För jag trodde ju att det skulle vara klart efter andra operationen.

  • Anonym (Förlåt men)

    Min väns flickvän dog av detta. Hans exfru dog av annan elakartad cancer. Hoppas verkligen att din man överlever och tillfrisknar, var rädd om er.

  • Anonym (EN)
    Anonym (?) skrev 2020-10-30 03:37:47 följande:

    Operation nr 2 gjordes idag... där de tog bort lite mer runt om. Nu ska man vänta i ytterligare 4-6 veckor på provsvar. Undrar ifall du också fick göra det? För jag trodde ju att det skulle vara klart efter andra operationen.


    Ja jag fick vänta på svar igen, har även tagit bort fler tveksamma fläckar och tagit bort en liten bit av örat - det var dock inte malignt - har fått vänta på svar varje gång. . Tänk såhär, andra operationen är oftast en ren säkerhetsåtgärd för att de vill ha stor marginal. Det kommer att gå bra
  • Anonym (?)

    Tack för svar. Skönt att höra att du också fick vänta på svar efter andra operationen.   Sak försöka lugna min oro 

  • Anonym (?)

    Tack för svar. Skönt att höra att du också fick vänta på svar efter andra operationen.   Sak försöka lugna min oro 

  • Anonym (Hanna)

    Det beror på hur tunnt det är. Mitt var så tunnt att det inte fanns risk för spridning, de kollade i huden runt omkring men ingen "inre" undersökning. Några år efter fick jag gå till hudkliniken ungefär en gång per år och kolla efter nya avvikelser .

Svar på tråden malignt melanom - frågor till er som är drabbade