• Anonym (Tjockisen)

Vad ska en tjockis ha på sig istället för "clubwear"?

Jag ska för första gången hänga med kompusgänget på mondaybar kryssning. Har sett enormt mycket fram emot det, men nu, men ca 1,5 månader kvar, kommer tvivlen...

Vad i hela friden ska jag ha på mig???
    Mina tjejkompisar som åker med är stl XS och S, en som kanske, kanske behöver M ibland. Själv är jag och tassar på XL mina bästa dagar. På överkroppen. Rumpan ska vi inte prata om...
    Killarna är mer varierade i storlek, men det hjälper ju inte mitt klädproblem.

Har försökt googla bilder, och har nog sett de flesta fotoalbumen redan, och ingenstans synns det lite större tjejer, utan det är alltid de små, smala tjejerna...

Jag vill inte ha tips på var jag hittar det "alla" smala tjejer har på sig om man bildgooglar mondaybar, för inte ens om jag var smal nog att komma i det skulle jag vilja ha det.

Det jag undrar är om det finns något mer påklätt alternativ? Finns det något som en tjockis kan ta på sig utan att känna sig som att man har en skylt på ryggen "jag var för tjock för alla de fina kläderna"?

• Svar på tråden Vad ska en tjockis ha på sig istället för "clubwear"?
  • Anonym (Tjockisen)

Av 90 personer som intresserat sig såpass för ämnet att de har läst inlägget, så har ingen en aning om vad man kan ha på sig istället?

Att fråga tjejkompisarna går tyvärr bort då de är ganska "insnöade " på clubwear och menar att ingen kommer bry sig om att jag är stor och att sånna kläder går att hitta i min storlek.

De vill inte förstå att det inte är storleken det handlar om, utan om vad JAG vill klä MIN kropp i och fortfarande vara bekväm med mig själv. Plus det att den BH är inte uppfunnen som kan hålla mina bröst på insidan när jag börjar dansa. SportBH undantaget, men de som funkar för mig är på ingetvis dekorativa eller något jag tänker visa mig i enbart.

• Amanda84

Jag var en av dem som läste din TS men valde att inte svara. För det första så var jag tvungen att bildgoogla för att ens få reda på vad mondaybar var för någonting och hur folk där brukar klä sig och blev minst sagt förvirrad av det jag såg.

På den här kryssningen måste man alltså vara klädd i bikiniöverdel samt shorts som bara täcker halva rumpan? Vad är syftet med det och varför måste man vara klädd så på den här specifika kryssningen?

Om jag hade varit du så hade jag tagit på mig något snyggt och färgstarkt som sticker ut, utan att vara naken för den sakens skull. Kanske någon cool tröja i neon eller med paljetter.

• Mor Maria

Jag förstår inte riktigt frågan. Vad är clubwear? Och mondaybar vet jag inte heller vad det är. Men rent generellt är det väl bäst att ha kläder man trivs i om man ska kunna slappna av och ha kul.

• PaRa

Jag själv plussize, rejält. Nosar på strl 50/52. 

Ska jag iväg och vill känna mig extra snygg så kör jag på tubklänningar (antingen med eller utan sportbh), gärna maxiklänning. 

Nu är jag inte så bekant med den typen av kryssning du ska på, men om jag utgår ifrån att du vill ha på dig dig kläder man kan känna sig bekväm i skulle jag tipsa om Halens. Mycket fina klänningar! Köper man i turkos eller annan färgfylld variant så passar det lite bättre in vad jag kan se efter en googlesökning på kryssningen. 

Exempel på klänningar som föll mig i smaken 

www.halens.se/kvinna-klader-klanningar-5449/klanning-213821/paging$1,27

www.halens.se/kvinna-klader-klanningar-5449/klanning-247472/paging$1,27

www.halens.se/kvinna-klader-klanningar-5449/klanning-502080/sorting$score,Descending/paging$2,27

Annars kanske bara svarta shorts (dessa ifrån HM är gudomligt sköna! www.hm.com/se/product/27484). 

Dessa shorts med ett färgfyllt boxarlinne ifrån GinaTricot och sedan den här (www.halens.se/kvinna-klader-stora-storlekar-overdelar-490/jumper-515722/sorting$score,Descending/paging$2,27), eller liknande, över. 

The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem.
  • Amanda84

Nu har jag googlat lite till och kommit fram till att det alltså är en kryssning med technomusik som du skall åka på.

Då tycker jag att du kör på vita jeans, neongrön eller neonrosa tröja och kanske sådana där luddiga benvärmare som folk verkar ha. Satsa ordentligt på sminket och håret! Kör på ordentligt med neonfärger runt ögonen, kanske lösögonfransar och måla naglarna i matchande färger.

• Felidae

Jag tvivlar på att tjejerna på bilderna är representativa för folk på dansgolvet i allmänhet. Titta på någon av videorna istället så ser du att de flesta tjejer verkar ha högst ordinära kläder, typ linne och kjol på sig.

• Anonym (Tjockisen)

Det beror lite på vilken del av båten/vilken musikstil man rör sig med, men i stort sett så är nog de flesta klädda i "underkläder" ja. Varför? Vet inte, troligtvis gillar de det. Dock går allt vad långa ben, ärmar och klänningar bort. Jag kommer stå på dansgolvet konstant (japp, tjockisar kan med göra det ) och det kommer bli väldigt varmt. Även på en glesbefolkad nattklubb/dansgolv har jag helst linne, dock klarar jag av att ha långbyxor/jeans då, men det blir väldigt svettigt.

Fiona M skrev 2014-07-09 20:19:53 följande:

Vad trivs du i och känner dig snygg i annars?

Inget? Jag trivs i "hemmakläder" och känner mig någorlunda snygg när jag någon gång klär upp mig "propert". Jag har en figur som gör sig bra i lite tantigare kläder tyvärr.

Jag har inte bara tittat på "officiella" bilder utan även de flesta videor och såklart alla mina kompisars bilder. Så extremt sällan man ser någon som är lite större, och de ser oftast obekväma eller bara malplacerade ut. Bara linne och kjol är inte så "bara" om man är på större sidan tyvärr. Det är tältvarning på mycket, och svårt att hitta snyggt.

Jag tror att jag skulle känna mig lite mer självsäker om jag kunde just köra hårt på smink och hår, men jag är helt hopplöst värdelös på att sminka mig jag klarar av att få på mig mascara typ.

Jag har varit på väg att följa med på dessa kryssningar i flera år, men har alltid haft förhinder på ett eller annat sätt.
  • Stokke

Klänning från HM?
    Finns lösa modeller nu på sommaren. Några snygga smycken, en schysst solbränna (brun utan sol) fina naglar och ett en liten handväska :)
    Hoppas du får en trevlig båtresa :)

• Anonym (Tjockisen)
    PaRa skrev 2014-07-09 20:25:41 följande:

Jag själv plussize, rejält. Nosar på strl 50/52. 

Ska jag iväg och vill känna mig extra snygg så kör jag på tubklänningar (antingen med eller utan sportbh), gärna maxiklänning. 

Nu är jag inte så bekant med den typen av kryssning du ska på, men om jag utgår ifrån att du vill ha på dig dig kläder man kan känna sig bekväm i skulle jag tipsa om Halens. Mycket fina klänningar! Köper man i turkos eller annan färgfylld variant så passar det lite bättre in vad jag kan se efter en googlesökning på kryssningen. 

Exempel på klänningar som föll mig i smaken 

www.halens.se/kvinna-klader-klanningar-5449/klanning-213821/paging$1,27

www.halens.se/kvinna-klader-klanningar-5449/klanning-247472/paging$1,27

www.halens.se/kvinna-klader-klanningar-5449/klanning-502080/sorting$score,Descending/paging$2,27

Annars kanske bara svarta shorts (dessa ifrån HM är gudomligt sköna! www.hm.com/se/product/27484). 

Dessa shorts med ett färgfyllt boxarlinne ifrån GinaTricot och sedan den här (www.halens.se/kvinna-klader-stora-storlekar-overdelar-490/jumper-515722/sorting$score,Descending/paging$2,27), eller liknande, över. 

Det sista tror jag att jag klarar av, har ett par svarta lindex shorts som jag älskar, och har ett typ neonrosa träningslinne som är lite väl tight men med något sånt över kanske det funkar... Tål att tankas på

Klänningarna kommer inte funka, de är fel modell för min figur, men ska fundera på dem jag har. Tack för tipsen!
  • Anonym (Tjockisen)
    Stokke skrev 2014-07-09 20:55:55 följande:

Klänning från HM?

Finns lösa modeller nu på sommaren. Några snygga smycken, en schysst solbränna (brun utan sol) fina naglar och ett en liten handväska :)

Hoppas du får en trevlig båtresa :)

Ingen handväska! Jag tappar bort mitt huvud om det inte sitter fast men ska ta en sväng via HM och titta vad de har att erbjuda.
  • Amanda84
    Anonym (Tjockisen) skrev 2014-07-09 20:52:47 följande:
    Jag tror att jag skulle känna mig lite mer självsäker om jag kunde just köra hårt på smink och hår, men jag är helt hopplöst värdelös på att sminka mig jag klarar av att få på mig mascara typ.

Jag har varit på väg att följa med på dessa kryssningar i flera år, men har alltid haft förhinder på ett eller annat sätt.
    Nu vet jag inte hur det är där du bor men i en del sminkaffärer så kan man få lära sig att bli sminkad, antingen mot en mindre kostnad eller att man väljer ut sminket först, betalar det och låter butikens sminkös visa hur de används.

Exempelvis Bodyshop har sminkrådgivning för 150 kronor.
  • Rani

m.hm.com/se/product/36967

Var tvungen att bildgoogla jag med. Shit va fula kläder, var glad du slipper ;)

Jag tycker du ska satsa på shorts och linne eller någon sån här lite tuffare klänning.

• Anonym (Tjockisen)
    Amanda84 skrev 2014-07-09 21:00:32 följande:

Nu vet jag inte hur det är där du bor men i en del sminkaffärer så kan man få lära sig att bli sminkad, antingen mot en mindre kostnad eller att man väljer ut sminket först, betalar det och låter butikens sminkös visa hur de används.

Exempelvis Bodyshop har sminkrådgivning för 150 kronor.

Tyvärr inget sånt här. De enda som har sånt är en eko-butik, och jag tvivlar starkt på att de har neonfärger i sortimentet
    Rani skrev 2014-07-09 21:05:52 följande:

m.hm.com/se/product/36967

Var tvungen att bildgoogla jag med. Shit va fula kläder, var glad du slipper ;)

Jag tycker du ska satsa på shorts och linne eller någon sån här lite tuffare klänning.

Som sagt, de kläderna är inget jag skulle sätta på mig även om jag kunde (eller tydligen kan, de tillverkas tydligen även i stora storlekar...) och jag söker alternativ som jag är bekväm med, utan att för den skull känna mig som töntkusinen från landet som försöker... Om ni förstår vad jag menar
Svar på tråden Vad ska en tjockis ha på sig istället för "clubwear"?