Små bitande insekter?
För en vecka sedan trodde vi att min dotter hade fått en liten fästing. Tog genast bort den med pinsett eftersom den var så liten och "satt löst" men då poppade den mellan pinsetten! Kollade runt och tydligen kunde små fästingar göra så om de druckit blod.
Men så för 3 dagar sedan hittade vi en till på henne, likadan. Tog bort den oxå och den var lixom lite hård och "knaprig". Och nu idag hade hon två till! Båda hårda! En på axeln, en vid tinningen och två i armhålan. Alla på samma sida, höger.
De var svarta och ca 1-2 mm stora. Vad kan det vara?
Är det fästingar som är så små och hårda?
Kollade upp om det var vägglöss, men de är bruna och lite större och sitter mellan 3-15 min om de biter sig fast. De här satt länge! (Jag kämpade med att få henne att gå med på att ta bort den i minst 1,5 timma!!)
Vägglus: Den vuxna vägglusens längd är ungefär 4?5 mm[9] men den kan bli upp till 10 mm lång. Generellt sett är vägglusen platt, men den blir rundare i formen efter att den sugit blod.[10]Dess utseendeförändring gör att den lätt kan misstas för en vanlig insekt.[11] Vägglöss utan blod i sig är mer transparenta, och de med blod i sig är i olika nyanser av brunt. Kroppsbehåring gör att vägglusen ser randig ut.[9]
Och dena beskrivning stämmer inte in på hur de såg ut! Jag har även kollat sängen och bytt sänkläder och kollat spår efter vägglöss men inte hittat något.
Googlar men hittar inget!
Vad kan det vara?????