• TeriChan

Små bitande insekter?

För en vecka sedan trodde vi att min dotter hade fått en liten fästing. Tog genast bort den med pinsett eftersom den var så liten och "satt löst" men då poppade den mellan pinsetten! Kollade runt och tydligen kunde små fästingar göra så om de druckit blod.

Men så för 3 dagar sedan hittade vi en till på henne, likadan. Tog bort den oxå och den var lixom lite hård och "knaprig". Och nu idag hade hon två till! Båda hårda! En på axeln, en vid tinningen och två i armhålan. Alla på samma sida, höger.

De var svarta och ca 1-2 mm stora. Vad kan det vara?
    Är det  fästingar som är så små och hårda?
    Kollade upp om det var vägglöss, men de är bruna och lite större och sitter mellan 3-15 min om de biter sig fast. De här satt länge! (Jag kämpade med att få henne att gå med på att ta bort den i minst 1,5 timma!!) 

Vägglus: Den vuxna vägglusens längd är ungefär 4?5 mm[9] men den kan bli upp till 10 mm lång. Generellt sett är vägglusen platt, men den blir rundare i formen efter att den sugit blod.[10]Dess utseendeförändring gör att den lätt kan misstas för en vanlig insekt.[11] Vägglöss utan blod i sig är mer transparenta, och de med blod i sig är i olika nyanser av brunt. Kroppsbehåring gör att vägglusen ser randig ut.[9]

Och dena beskrivning stämmer inte in på hur de såg ut! Jag har även kollat sängen och bytt sänkläder och kollat spår efter vägglöss men inte hittat något.
    Googlar men hittar inget!

Vad kan det vara?????

• Svar på tråden Små bitande insekter?
  • Amanda84

Är det ingen fästing då? Det verkar mer logiskt med fästing än med vägglus då vägglössen förmodligen inte sitter kvar på henne utan lämnar bara bett efter sig. Har ni andra i familjen bett?

• Vickan I

Fästingar kan verkligen vara supersmå. Tycker det låter som det om du måste plocka bort dem pincett.

• Aileen Allannah

Fästingar är små och hårda innan de sugit tillräckligt med blod, men de går att krossa mellan naglarna och då knäpper de till lite. De sitter ganska hårt fast, man måste dra loss dem med naglar eller pincett.

• Vickan I

Om det är fästingar borde ni verkligen vaccinera henne om hon har åldern inne med tanke på hur många hon redan haft! Vart har ni varit sista dagarna?

• TeriChan
    Aileen Allannah skrev 2014-07-09 23:17:59 följande:

Fästingar är små och hårda innan de sugit tillräckligt med blod, men de går att krossa mellan naglarna och då knäpper de till lite. De sitter ganska hårt fast, man måste dra loss dem med naglar eller pincett.

Men de sitter jätte löst! Inte så man kan klia bort dom, men de går att plocka bort lätt!
    Vickan I skrev 2014-07-09 23:23:38 följande:

Om det är fästingar borde ni verkligen vaccinera henne om hon har åldern inne med tanke på hur många hon redan haft! Vart har ni varit sista dagarna?

Hemma, inne eller på stranden och på byn....
  • TeriChan

Ok.... :/ Konstigt bara att de kom när vi varit hemma.... Får hålla mer koll varje dag nu! Betten är knappt ens rosa iaf.

Tack för svar!

• HerrFantasi

Om det är en fästing (nymf) som redan bitit sig fast så sitter den såpass fast förankrad att huden lyfts upp en bra bit, när man tar den med fästingpincett, innan den släpper taget. Huvudet kan också lätt bli kvar om man inte greppar eller drar ut den på rätt sätt. 

Googla hur en fästingnymf ser ut, de är små men lätt igenkännbara med sina små huvuden och kravlande ben.

• Litet My

Ingen liten älglus/älgfluga?

• TeriChan
    HerrFantasi skrev 2014-07-10 01:13:28 följande:

Om det är en fästing (nymf) som redan bitit sig fast så sitter den såpass fast förankrad att huden lyfts upp en bra bit, när man tar den med fästingpincett, innan den släpper taget. Huvudet kan också lätt bli kvar om man inte greppar eller drar ut den på rätt sätt. 

Googla hur en fästingnymf ser ut, de är små men lätt igenkännbara med sina små huvuden och kravlande ben.

Men de gick lätt att ta bort. jag har sett många små fästingar (Katter och hästar) och vet hur de små ser ut och känns... om det inte finns olika sorter som jag inte sett..
    Litet My skrev 2014-07-10 02:59:02 följande:

Ingen liten älglus/älgfluga?

Det måste jag googla på!
  • Litet My

TeriChan: Tänkte om det var deras bebisar då man ser dem mest på hösten, men älglöss är inte mitt huvudämne riktigt ;)

Svar på tråden Små bitande insekter?