• sankaj

    19 åring

    Regler för en 19 åring ? Min kommer och går som han vill ! Gör ingeting och är ute till 3-4 på natten Hur ska jag göra?? Han är så lat och sur hemma , men icke när han är med kompisar !!

  • Svar på tråden 19 åring
  • RazorTongue

    En ganska normal 19-åring. Och han är myndig, alltså kan du inte hindra honom från att komma och gå på olika tider på dygnet.

  • Eleonor01
    RazorTongue skrev 2014-07-10 01:42:40 följande:

    En ganska normal 19-åring. Och han är myndig, alltså kan du inte hindra honom från att komma och gå på olika tider på dygnet.


  • nuharjagbytt

    Man behöver inte regler för en 19 åring. När min son blev så gammal försökte jag lära honom att det mer rörde sig om att ta hänsyn till den man bor med. Som att ringa när man blir sen plocka undan efter sig i köket mm.

  • Majsan70

    Vi har inga regler hemma, men både 19 och 22 åringen får ta sin del av hushållssysslorna. De lagar mat ett par gånger i veckan, går ut med hunden ställer i och ur diskmaskinen, tvättar sin egen tvätt och städar övervåningen på huset själva. ( de som bor där)

    22 åringen betalar hemma och det kommer 19 åringen göra efter sommaren med. 

    Har man inte haft detta i system innan så kan jag tänka mig att det blir våldsamma protester om man inför det helt plötsligt.

    Tider behöver de självklart inte, men jag blir glad om de meddelar att de skall iväg o ungefär hur länge de blir borta. Jag blir oxå glad om de hör av sig med nåt sms om de är borta längre. 

  • Fjärilslarv

    När jag hade tagit studenten så betalade jag 3000kr i hyra + min egen mat. Hade jag ingen inkomst så skötte jag all markservice som tack för mat och husrum.
    Långt innan jag tog studenten hade jag börjat tvätta mina egna kläder och laga middagar osv, likaså hjälpa till och städa.

    ställ  krav, ska han bo hemma som vuxen så får han agera som en vuxen och sköta sin del av hushållsysslorna osv.

  • RazorTongue

    Fick också betala för mig hemma. Det var bara att snällt gå till soc och börja söka jobb under tiden. Bor man hemma och inte kan respektera övriga familjemedlemmar eller hushållet så får man söka sig någon annanstans.

  • sextiotalist

    Som de flesta skriver så kan ni inte styra med tider etc.
    Men minimera bekvämligheten hemma, och klagar han, så kontra med att han är vuxen och vill ha sin frihet och då finns det en baksida också.

Svar på tråden 19 åring