Hur får man folk att visa en respekt?
Hejsan!
Under några år nu har jag känt att nåt inte stämmer eller hur man ska förklara det. Jag har inte många relationer som jag verkligen trivs i. Dvs inte bara romantiska utan relationer till familj, vänner osv.
Snälla kalla mig inte lättkränkt osv för jag har verkligen stått ut länge (år) nu. Och det är egentligen först nu jag börjar förstå att det är bristen på respekt som folk har för mig.
Det kan handla om att folk (familj,vänner osv) kan ta sig friheten att ha åsikter om väldigt privata saker i mitt liv, på såna sätt som dom inte hade drömt om att säga till andra. (Kan tyvärr inte ta exempel för att det är för avslöjande). Dom kan ta sig friheter i mitt hus som jag specifikt sagt att så gör man inte, eller uttryckt att jag inte vill. Står det mellan min vilja eller någon annans så väljs min sist.
Ändå, anses jag inte som nån mes direkt. Men jag försöker att vara snäll, respektera andra och vara tillmötesgående. Men(!), sista tiden har jag börjat säga ifrån mer eller vad man ska säga. Typ protestera istället för att tänka "äh det är inte så viktigt dom kan få som dom vill". Nu har JAG börjat ta mer plats och ibland faktiskt yttra Mina åsikter(har inget med politik att göra). Och lustigt nog har folk uppvisat missnöje. Trots att det inte är några stora förändringar, jag är ju fortfarande trevlig och snäll, men tar inte "skit" längre.
Så hur gör jag? Ska jag börja ta tillbaka mina gamla mönster igen och känna att jag är den som är sist i ledet så att säga? Hur får man folk att respektera en??