• Andreas02

Hur viktigt är det med cykelhjälm?

Jag har funderat på detta med cykelhjälm, hur viktigt är det egentligen? 

Använder själv cykelhjälm, men min sambo vill inte ta på sig hjälmen, trots viss påpekning. Hon använder den bara ibland. Orsaken tror jag är att hjälmen förstör frysyren, hon har långt blont hår som är rätt tunnt. Vi cyklar rätt sällan tillsamans och igår när vi gjorde det blev jag och tänka på detta, jag hade hjälm och hon inte.

Jag funderar om det är värt att fotsätta försöka övertala henne. Är risken verkligen så hög att man bör använda hjälm? 

Hur ser de ut hos er, använder ni och er andra hälft cykelhjälm vid vanlig cykling?

• Svar på tråden Hur viktigt är det med cykelhjälm?
  • Anonym (A)

Det beror på var man cyklar, i stan på trafikerade gator så är risken större, än om man cyklar på en cykelväg på landet.

Alltså, ramlar man så är det ju samma risk, men jag anser att risken att råka ut för en olycka är större på vissa ställen än andra.

Att cykla utan cykelhjälm är väl samma sak som att åka bil utan bälte, hålla för hög hastighet eller ligga nära andra bilförare. En risk vissa är beredda att ta.

• Majsan70

Skulle jag cykla i trafiken så JA. Annars nej. Nu cyklar jag inte alls så det är inget problem. Och jo självklart om jag skulle cykla runt som en dåre i hög fart.

• ahlane

En kollega till mig blev påkörd av en bil påväg till jobbet. Allt som kan gå sönder i kroppen gick sönder. Skadade även huvudet men utan hjälm hade han inte varit i livet idag. Så ja... Oavsett var man cyklar så ska man ha hjälm.

• Anonym (snygg)

Fråga hur snygg frisyren är när huvudet blivit mos i en olycka. Tråkigt att hon värdesätter skönhet före säkerhet.

• sportpappa

I stadstrafik och om man ofta kör i vägkorsningar med andra fordon så tycker jag att det är väldigt viktigt. I stadstrafik är trafiken ofta hetsig och det är stor risk att bli påkörd av svängande fordon om man inte är uppmärksam. Jag har flera kompisar som blivit påkörda av svängande fordon och fått tillbringa längre och kortare tider på sjukhuset.
    Om jag som cyklist skulle lita på att andra fordon har koll på sina väjningsregler så skulle jag bli mos flera gånger per dag. Nu tvingas jag ofta att släppa före svängande större fordon på grund av att de inte väjer när de egentligen ska göra det.

Om man är en väldigt defensiv och försiktig cyklist som mest cyklar på cykelbana i lugn takt och följer de regler som finns så är risken ganska minimal att bli påkörd. Då handlar det mest om den egna förmågan att hantera sitt fordon.

• Hanks

Klart man kör med cykelhjälm, skulle även ha kört med en MIPS-hjälm om det fanns i min storlek.

• Demmpa

För några år sedan blev en kollega prejad av bakändan av en buss på väg hem från jobbet, bussen körde om cyklisten, dom fick möte så att bussen var tvungen att svänga in på sin körbana.

Cyklisten flög tre-fyra meter över diket in i skogen, huvudet slog i en sten, som tur var hade han cykelhjälm på sig. Han var sjukskriven ca sex månader, ca ett år efter olyckan cyklar han till/från jobbet igen.

• Anonym (skäms)

samma problem här, min man tjatar på mig att ha cykelhjälm men jag skäms visa mig med hjälm på huvudet då ingen av väninorna anänder

• FrökenLöken

Hur viktigt är det med bilbälte?

Man kan slå halvt ihjäl sig även på landet. Tokstollar!

• ursula
    FrökenLöken skrev 2014-07-15 21:18:49 följande:
    Hur viktigt är det med bilbälte?

Man kan slå halvt ihjäl sig även på landet. Tokstollar!
    Helt slå ihjäl sig
  • gullan83

vi säger till våra barn att använda hjälm men vi vuxna skiter i det. jo men det är bra föredömme.... egentligen vem tar hand om våra barn om vi skulle dö i en cykelolycka??? min mamma var ute och cyklade och upp på cykelbanan kom 3 hundar springades helt plötsligt lösa... de kom från ingenstans... mamma hade ingen chans att bromsa heller.. hon flög av cykeln bokstavligt talat. som TUR var landade hon så hon inte fick några skallskador men halsen tog stryck och rygg och nacken istället... hon hade verkligen tur. sedan dess cyklar hon med hjälm... och ja cyklar just nu utan hjälm då sonens gick sönder och han fick ta över min.. men ja använder annars hjälm jag med.. 

• Örontrumpet

Statistik och förbannad statistik...

Hur stor är risken för olyckor och därmed sannolikeheten för att skadas? Tja,,, det beror på vilken statistik du använder.

Meeeeen som jag brukar säga.:säg till den som ligger med halvt mosad skalle på sjukhuset  eller helt mosat skalle på bårhuset att statistiken säger att det här är en osannolik olycka! Stor tröst?

Om du inte tycker det så: ANVÄND HJÄLM!
    Men hey, bättre vara en kålrot i bra frisyr!

• awolswe

Cyklar alltid med hjälm numera!

En del är att vara en förebild för mina och andra barn. Andra är en olycka för ett antal år sedan. Gick omkull i en kurva i en nerförsbacke med rullgrus. Hade inte hjälm vid tillfället, men jag tog hela smällen med min axel. Resultatet blev att nyckelbenet splittrades samt att några revben gick av. Tackar min lyckliga stjärna idag att jag landade på axeln, för annars hade det troligen varit tack och godnatt!

• Tom Araya
    Anonym (skäms) skrev 2014-07-15 21:10:07 följande:

samma problem här, min man tjatar på mig att ha cykelhjälm men jag skäms visa mig med hjälm på huvudet då ingen av väninorna anänder

Man kan ju undra varför du känner så? Skulle det inte lika gärna vara de som skäms för att de inte bär hjälm när du gör det? Eller att man gör som man vill och att ingen skäms över det?
  • marlene82

Jag använder inte hjälm...men det är inte för att jag inte vill sabba frisyren eller nåt sånt, det är för att jag inte hittat en hjälm som passar mitt huvud.

Jag har letat o letat, o det närmaste jag kommit var den största på biltema, där fick jag in huvudet om jag tog bort alla 'kuddar' vilket alltså innebar att jag hade kardborre rätt in i skallen+att den tryckte som tusan.

Men jag håller med alla här ovanför, Ha Hjälm!! Jag hoppas själv att jag ska hitta en snart...nån som har nåt bra förslag var jag ska leta vidare? Har varit på alla vanliga ställen 'team Sportia' 'intersport' osv...

• sportpappa
    marlene82 skrev 2014-10-05 00:08:02 följande:

Men jag håller med alla här ovanför, Ha Hjälm!! Jag hoppas själv att jag ska hitta en snart...nån som har nåt bra förslag var jag ska leta vidare? Har varit på alla vanliga ställen 'team Sportia' 'intersport' osv...

Gå till en riktig cykelbutik istället för de vanliga sportkedjorna, dvs. gå till en butik som säljer enbart cyklar och tillbehör och är duktiga på det ex. CykelCity eller liknande.
  • Anonym (skäms)

mitt nyårslöfte är att komma ihåg cykelhjälmen.

Svar på tråden Hur viktigt är det med cykelhjälm?