• Nattastrand

Råkat föra över pengar till fel konto till privat person, kan jag få tillbaka dom?

Hej jag har råkat föra över pengar till fel konto till en privat person , kan jag få tillbaka dom på något sätt? Eller har privat personen rätt att behålla dom?

• Svar på tråden Råkat föra över pengar till fel konto till privat person, kan jag få tillbaka dom?
  • Nattastrand

Ja jag köpte en sak från tradera och har kontaktat via telefon och sms utan svar.

Jag har namnet å allt

• kotten12

Ring din bank så kan de stoppa överföringen då går pengarna tillbaka till ditt konto. Lycka till!

• dfuoih

Kontakta din bank snarast möjligt. Förklara misstaget. Se om de kan hjälpa dig i första hand.

Jag har haft flera hundra tusen kronor på mitt konto felaktigt överförda. (Alltså jag var mottagaren.) Och alla mina kontakter om detta gick via banken.

• ahlane

Om överföringen har gått iväg kan inte banken stoppa pengarna. Däremot kan du göra en reklamation hos din bank som då försöker få tillbaka pengarna åt dig. I värsta fall polisanmälan om inte personen i fråga för tillbaka pengarna.

• Nattastrand

Ok, men om personen inte vill ge tillbaka pengarna kan banken föra över dom till mig igen?

• Tonårsmamman1
    Nattastrand skrev 2014-07-10 11:31:53 följande:

Ok, men om personen inte vill ge tillbaka pengarna kan banken föra över dom till mig igen?

Börja med att kontakta banken, även om de inte kan tvinga dom att betala tillbaka, så kanske de gör det frivilligt, när de märker att du vidtar åtgärder.

Annars polisanmäl.

Rör det sig om mycket pengar?
  • Nattastrand

4000kr antar att personen inte vill föra över för personen svarar ej.

Känns som man kan glömma dom pengarna

• ahlane
    Nattastrand skrev 2014-07-10 11:31:53 följande:

Banken kan tyvärr inte föra tillbaka pengarna. Börja med att kontakta din bank så brukar det lösa sig. Personen i fråga kommer att få ett brev från banken att han/hon fått en felaktig insättning och blir ombedd att föra tillbaka pengarna (olika beroende på bank). Du som gjort överföringen kan också behöva ta kontakt med mottagaren.

Har du tur så står banken för hela kalaset och ersätter dig med summan.
  • ahlane
    Nattastrand skrev 2014-07-10 11:41:07 följande:

Om det är en sån stor summa så bör du polisanmäla om du efter reklamation med

Banken fortfarande inte får tillbaka pengarna.
  • Tonårsmamman1

Varför kontaktar du inte din bank?

Ger du bara upp, så ser du nog inte dina pengar igen.
  • viseversa

Men lägg av att spela offer. RING TILL DIN BANK! Varför gör du inte detta?
  • Amanda84

Varför skriver du så? Folk här i tråden berättar hur du skall göra för att få tillbaka pengarna, varför vidtar du inte de åtgärder som krävs? Har du endast startat den här tråden för att få tyck-synd-om-mig-svar? Eller är det helt enkelt så att du inte har råkat föra över pengarna till fel konto utan bara ville ha lite sympati, på felaktiga grunder, från andra FL:are?
Svar på tråden Råkat föra över pengar till fel konto till privat person, kan jag få tillbaka dom?