nozpa skrev 2014-07-10 16:28:06 följande:
För det första att inte skaffa 2 kattungar från blocket.
Har ni tid?
Ekonomi?
Kanske 18 år framåt med 2 katter. Ska ni skaffa barn, OM det är allergiskt och OM ni inte kan ha kvar katten. Vem kan ta hand om den då?
Tips. Vänd er till ett djurhem, sommar nu och snart finns det fler hemlösa katter att adoptera.
Katten är då vaccinerad och kastrerad och ni får skriva kontrakt (förmodar jag) där ni skriver under att ni inte får avliva/göra er av med katten osv utan att kontakta djurhemmet.
Det är det viktigaste att tänka på enligt mig.
I övrigt så ni har möjlighet att ha kattvakt om ni åker på semestrar de närmsta 15-20 åren. Inte jobbar hela dagarna varje dag hela veckan. Katter behöver sällskap.
Bor ni i lgh med balkong, så se till att ha ett kattnät runt hela balkongen så att katten inte kan trilla ner.
Återigen, ekonomin. Se till att ha katterna försäkrade från dag 1. Vaccinera era katter även om det är innekatter.
Mat kostar ganska mycket om man inte ska ge dom skitmat. Det kan bli att en av katterna blir sjuk och kräver regelbunden vård (kostnad såklart).
Att dom har bra lekmöjligheter, extra viktigt att tänka på om det är innekatter.
Klipp klorna, bortsa pälsen, gosa, lek och ge massor av kärlek.
Varför inte från Blocket? På blocket finns det nu för tiden massor med seriösa människor. Jag hjälper hemlösa katter och lägger alltid mina annonser där.
Men rekommenderar givetvis att man köper från katthem istället för att gynna dessa oseriösa huskattsuppfödare som lurar folk på flera tusen och ljuger om att katterna har massor med raser i sig och dessutom inte ens är vaccinerade. En katt utan stamtavla= huskatt.