• llindaaa

Att tänka på innan man skaffar katt

Jag och min sambo funderar starkt på att skaffa en katt. Kollade på blocket och det finns 2 st honor från samma kull som inte är tingade än. Då det finns två tjejor kvar och vi skulle vilja ha båda, så de har sällskap av varandra när man inte är hemma. 

Vi undrar vad som är viktigt att tänka på innan och när man skaffar katter. Har ni några bra tips? Ös på!!

• Svar på tråden Att tänka på innan man skaffar katt
  • en glad

Katter är underbara djur - har alltid levt med minst en i familjen ......
    Några tips: Hankatter är vanligen gosigare än honkatter. Hon katter har mer integritet och gillar inte alltid att bli burna och hanterade.
    Hankatter är lättare att kastrera. Ett veterinärbeök och saken är avklarad till en ringa peng.
    Och ja, katter har glädje av varandra, även om de inte är flockdjur, som hundar.

• en glad

En viktig sak till: avstå katt om ni bor nära trafikerad väg och avser att ha utekatt!

• Rainbow gg

Att kastrera dem :)

Försäkring

Att katter också kräver tid till aktivering och kel

Att de är vaccinerade och id-märkta

• nozpa

För det första att inte skaffa 2 kattungar från blocket.
    Har ni tid?
    Ekonomi?
    Kanske 18 år framåt med 2 katter. Ska ni skaffa barn, OM det är allergiskt och OM ni inte kan ha kvar katten. Vem kan ta hand om den då?

Tips. Vänd er till ett djurhem, sommar nu och snart finns det fler hemlösa katter att adoptera.
    Katten är då vaccinerad och kastrerad och ni får skriva kontrakt (förmodar jag) där ni skriver under att ni inte får avliva/göra er av med katten osv utan att kontakta djurhemmet.

Det är det viktigaste att tänka på enligt mig.

I övrigt så ni har möjlighet att ha kattvakt om ni åker på semestrar de närmsta 15-20 åren. Inte jobbar hela dagarna varje dag hela veckan. Katter behöver sällskap.
    Bor ni i lgh med balkong, så se till att ha ett kattnät runt hela balkongen så att katten inte kan trilla ner.
    Återigen, ekonomin. Se till att ha katterna försäkrade från dag 1. Vaccinera era katter även om det är innekatter.
    Mat kostar ganska mycket om man inte ska ge dom skitmat. Det kan bli att en av katterna blir sjuk och kräver regelbunden vård (kostnad såklart).
    Att dom har bra lekmöjligheter, extra viktigt att tänka på om det är innekatter.

Klipp klorna, bortsa pälsen, gosa, lek och ge massor av kärlek.

• nemo1

De ska vara vaccinerade x 2. En kattsnuva kan ligga latent och blossa upp iom stressen som uppkommer vid flytt från mamma. Helst även chipmärkta, chippet ska registreras i Djurid och Sverak. Försäkra omedelbart då det är karens på 20 dgr. Avmaskade ggr flera om mammakatt är utekatt.

Jättebra att ni väljer två kattungar. Har ni förutsättningar för att skaffa katt? Har ni kattvakt om ni ska resa bort? Katter ska enligt lag ska ha tillsyn minst två ggr om dagen, det kommer fler semestrar vet du. Jobbar ni heltid så är det snabba ryck hem direkt och inte en massa fritidsaktiviteter. Har ni råd? Katter kostar mer än man tror.

Ungarna ska ha samma foder som hos "uppfödaren" de första veckorna så inte magarna kraschar. Börja sedan mycket försiktigt fasa in nytt foder med början av några kulor. Givetvis ska katterna ha kvalitetsfoder från djuraffär. Aldrig köpa torrfoder i mataffären då dessa innehåller massor med spannmål som successivt gör katten sjuk.
    Blötmat ges med fördel då dessa är mycket bättre än alla torrfoder.

Samma lådinnehåll också så att det inte blir olyckor. Kastrering ska ske vis sex månaders ålder och kostar ca 1000:- per katt. Honkatter kan även de börja märka revir vid könsmognad som kan ske från fyra månaders ålder.

Balkongen ska givetvis vara innätad som det även är lag på.

Läs gärna kattstatus.se där står allt man behöver veta.

• nemo1
    en glad skrev 2014-07-10 16:26:27 följande:
    Katter är underbara djur - har alltid levt med minst en i familjen ......
    Några tips: Hankatter är vanligen gosigare än honkatter. Hon katter har mer integritet och gillar inte alltid att bli burna och hanterade.
    Hankatter är lättare att kastrera. Ett veterinärbeök och saken är avklarad till en ringa peng.
    Och ja, katter har glädje av varandra, även om de inte är flockdjur, som hundar.
    Stämmer absolut inte!
  • nemo1
    nozpa skrev 2014-07-10 16:28:06 följande:
    För det första att inte skaffa 2 kattungar från blocket.
    Har ni tid?
    Ekonomi?
    Kanske 18 år framåt med 2 katter. Ska ni skaffa barn, OM det är allergiskt och OM ni inte kan ha kvar katten. Vem kan ta hand om den då?

Tips. Vänd er till ett djurhem, sommar nu och snart finns det fler hemlösa katter att adoptera.
    Katten är då vaccinerad och kastrerad och ni får skriva kontrakt (förmodar jag) där ni skriver under att ni inte får avliva/göra er av med katten osv utan att kontakta djurhemmet.

Det är det viktigaste att tänka på enligt mig.

I övrigt så ni har möjlighet att ha kattvakt om ni åker på semestrar de närmsta 15-20 åren. Inte jobbar hela dagarna varje dag hela veckan. Katter behöver sällskap.
    Bor ni i lgh med balkong, så se till att ha ett kattnät runt hela balkongen så att katten inte kan trilla ner.
    Återigen, ekonomin. Se till att ha katterna försäkrade från dag 1. Vaccinera era katter även om det är innekatter.
    Mat kostar ganska mycket om man inte ska ge dom skitmat. Det kan bli att en av katterna blir sjuk och kräver regelbunden vård (kostnad såklart).
    Att dom har bra lekmöjligheter, extra viktigt att tänka på om det är innekatter.

Klipp klorna, bortsa pälsen, gosa, lek och ge massor av kärlek.
    Varför inte från Blocket? På blocket finns det nu för tiden massor med seriösa människor. Jag hjälper hemlösa katter och lägger alltid mina annonser där.
    Men rekommenderar givetvis att man köper från katthem istället för att gynna dessa oseriösa huskattsuppfödare som lurar folk på flera tusen och ljuger om att katterna har massor med raser i sig och dessutom inte ens är vaccinerade. En katt utan stamtavla= huskatt.
  • nemo1

Man blir väldigt låst i 15-20 år så att ni vet. Ni kan inte ens åka iväg ett dygn och lämna katterna ensamma, då behövs kattvakt. Och som någon skrev, har ni tiden om ni skaffar barn? Vet inte hur många annonser jag läst där katten ska bort för att det har kommit barn.

Och bara för att man skaffar två katter så betyder det inte att man kan vara borta mer för det. Katter behöver även de mycket sällskap för att må bra.

• Peachpie

Tänk igenom åtagandet. Tänk igenom hur ert liv blir om ni har katt.

Ni kan inte vara borta hur länge som helst på dagarna. Katterna behöver er och inte bara varandra. Det är inte säkert att de kommer trivas ihop och leka problemfritt bara för att de är syskon. Ni kan alltså inte vara borta 12 timmar i sträck på dagarna och tro att två små kattungar klarar det. Det är lite grann som att små barn i början, de behöver er hemma i lugn och ro när de är små. Inga vilda fester och långa utekvällar med efterfest hemma.....Och även när de är större så kan ni inte vara borta 12 timmar om dagen, de vill ha sällskap och mys av er. Så tänk på att en AW efter jobbet kommer kräva mer planering om ni har katt. Någon av er bör åka hem om den andra har AW. Lite som att ha barn

Tänk igenom hur ert liv är nu och hur det blilr om ni skaffar katter. Vilda fester/förfester hemma är inget att rekommendera när ni har kattungar, och inte när de är vuxna heller! Långa utekvällar där man är ute hela natten....nja...om en av er är hemma eller om ni lämnar katterna till en kattvakt som tar hand om katterna hemma hos sig....Vissa katter blir rädda av stoj och oväsen. Även om alla katter ni känner klarar av fest och mycket folk så är det inte säkert att just era katter gör det. Vissa katter är mer rädda av sig, hur mycket man än försöker vänja dom vid stoj så är det deras personlighet helt enkelt.

Har ni någon som kan vara kattvakt om ni åker bort? Vuxna katter klarar sig 1 dygn hemma själva i nödfall om de har mat och vatten och låda att gå på (när de är större alltså, INTE när de är kattungar!) men om ni vill vara borta längre än så så krävs det kattvakt. Men att lämna dom själva i ett dygn är alltså gör nödfall, det är inget som man kan göra stup i kvarten.
    Lämna inte kattungarna till kattvakt när de är små, ge dom tid att lära känna er och sitt nya hem i lugn och ro.  Kattungarna bör vara tillräckligt gamla för att tas från mamman, dvs de bör vara minst 12 veckor gamla, gärna ännu äldre. Det är viktigt att de blir kollade av veterinär, vaccinerade, avmaskade, försäkrade och när de är könsmogna-kastrerade.

Innan ni köper katterna ska nuvarande ägaren kunna ge info om exakt hur gamla de är, om de är rumsrena, är de vaccinerade osv.
    Det tar tid att få katter rumsrena och de kan bli olyckor en tid efter de är rumsrena, och det är viktigt att inte skälla på katterna eller ta till fysisk bestraffning oavsett vad de gjort, det gör bara att de blir rädda för er och så blir det en ond cirkel.

• llindaaa

Tack för alla svar. Ska försöka svara på det som vi skrivit om. 

Vi har tänkt att ha katterna som innekatter. Vi bor i lgh på bv med stor altan. 
    Självklart har vi inte tänkt att lämna katterna borta en längre tid själva. Jag jobbar skift så oftast är det någon hemma under dagen när jag jobbar kväll och kissarn blir då själv i ca 3h. 

Det blir inte något problem med kattvakt, mamma och pappa kan ta dom.
    Jag har ändå lite erfarenhet bland katter då mina föräldrar har kisse och vi skaffade hon när jag bodde hemma än. 

Ang. fester så är det inte något problem då vi inte brukar göra det ofta. Kanske 2 ggr/ 6 mån. 

Katterna är en blandras av skogskatt/maine coon. 
    Katterna blev leveransklara i måndags! 

Svar på tråden Att tänka på innan man skaffar katt