Att ta med Concerta till England
Hej
Jag blir galen jag hittar ingenstans om det krävs några intyg eller liknande för att ta med medicinen till England.
England är ju inte med i schengen så vad gäller?
Hej
Jag blir galen jag hittar ingenstans om det krävs några intyg eller liknande för att ta med medicinen till England.
England är ju inte med i schengen så vad gäller?
du ska ha ett schengenintyg samt ett intyg från behandlande läkare, och du får bara ta med dig exakt mängd för din resa, vilket ska vara skrivet på de båda intygen.
Medicinen ska också vara i sin orginalförpackning.
Eftersom concerta är narkotikaklassat så är det extra noga.
Jag vet inte om det behövs för jag har inte den medicinen, däremot har jag en hoper andra mediciner, antidepp, lugnande osv. och jag har därför skaffat mig ett intyg på allihop för att ha för säkerhets skull när jag reser. Jag har diabetes också, och då behöver man ju intyg för kanyler och allt men jag har aldrig behövt visa några papper alls, inte ens i usa som ju annars kan vara rätt kinkiga...
Så, mitt råd är alltså, skaffa ett intyg för säkerhets skull, bättre att ha ett än att inte ha ett.
nej vad dum jag är de är ju inte medlemmar schengen, god dag yxskaft :P
www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/
kontakta ambasaden så får du rätt svar =)
Bra att Fjärilslarv har bättre koll än vad jag har!
Tack för svar.
Då är det alltså läkaren som ska skriva ett intyg.
Då får vi jaga den i sommar värmen.
Tack för svar.
Då är det alltså läkaren som ska skriva ett intyg.
Då får vi jaga den i sommar värmen.
Skulle hämta intyget från läkaren idag, men det var flera fel på det. Så hon fick skriva om det.
Så jag hämtar det i morgon.
På receptet står den conserta men han får ju inte det av apoteket utan en liknande medicin. Och jag bad att på intyget skulle det stå den medicinen. Tänkte att tullen kanske måste hålla på att slå upp det annars att det är typ samma medicin.
Sen skrev läkaren att han även hade en annan narkotikaklassad medicin som han inte äter längre. Tänkte att tullen kanske tycker det är konstigt att han inte har den med sig.
(tänk om sjuksköterskan hade lyssnat på mig, då hade det varit lättare)