• Zerc

Få valp rumsren

Blir lite långt nu men hoppas att ni orkar läsa igenom och förstå vad jag menar i alla fall ;)

Jag har en 9 veckor gammal pomeraniankille som är jätteduktig på att kissa och bajsa ute, för att vara så UNG. Han kissar och bajsar inne ibland men inte alls så mycket som jag trodde att han skulle göra. Det kanske händer att han kissar inne 2 gånger en dag, och bajsar 1 gång. Men nu har jag en fråga... Jag tar ut honom direkt på morgonen när jag går upp, runt 07:30 och då kissar och bajsar han (om han inte gjort det på natten då inomhus), sedan tar jag ut honom lite då och då under dagen och han gör oftast sitt när vi är ute. Men jag har läst att man alltid ska ta ut valpar efter de sovit, ätit och lekt. Men när min lilla kille äter så går ju han nästan alltid och lägger sig direkt efter det. 

Och skulle jag ta ut honom direkt efter han ätit så är det för tidigt för honom att göra något ändå, så jag brukar låta honom äta och dricka och sedan så låter jag honom sova tills han vaknar igen. Och det är när han vaknar som jag tar ut honom. Men det låter ju ändå rätt konstigt att "ta ut valpen direkt efter sömn,mat och lek". Jag tar ju alltid ut honom efter han sovit, alltså då han går upp och blir aktiv, inte att han bara byter position eller går någon annanstans och sover istället. Men det låter på folk som om man ska ta ut valparna STUP I KVARTEN bokstavligen. Alltså ut med dem när de vaknar så de får bajsa och kissa, och sedan om de börjar leka direkt efter de kommit in så ska de ut igen efter lek? När min hund äter så går han som sagt oftast och lägger sig direkt efter det, eller så leker han en stund och sedan går och sover. Hade jag bokstavligen gått ut efter min hund lekt, ätit och sovit så hade jag fått springa ut 78 gånger varje dag och 75 av de gångerna så hade han bara legat i gräset eller bitit på allt han hittar. Så jag förstår inte RIKTIGT vad folk menar när de säger att de ska ut efter dessa 3 saker? Eftersom en valp sover hur mycket som helst så måste det väl räcka att gå ut när de vaknar? Min hund blir som sagt inte instant kiss- och bajsnödig när han ätit mat till exempel... 

Vill verkligen göra det rätt med honom och få honom helt rumsren så fort som möjligt men jag är lite förvirrad. 

• Svar på tråden Få valp rumsren
  • jamieblue

När min hund var så liten tog jag ut honom en gång i timmen, tyckte det var enklare än att hålla reda på efter sömn, mat och lek. Givetvis tog jag inte ut honom om han sov :) Ställde även klockan en gång mitt i natten de två första veckorna så att han skulle få gå ut då. Funkade fint för min hund, tror han bajsade inomhus totalt två ggr. Kissade inomhus något fler ggr men absolut inte fler än tio ggr.

Alla gör olika, man får testa sig fram till vad som funkar för en själv och hunden!

• Dexter dot com

Det är ju helt individuellt hur ofta en valp behöver ut och tydligen fungerar ju ditt resonemang så fortsätt som du gör om du tycker det känns bra.
    Självklart väcker man inte valp som sover men man bör ju vara väldigt snabb när dom väl vaknar.
    Min sista valp behövde ut 2-3 g / timmen när hon var vaken och ett par gånger på natten annars blev det olyckor inne och hon var inte rumsren förren närmare året.

Svar på tråden Få valp rumsren