Hur lång är läkningstiden efter utdragen tand?
Ja helt enkelt som rubriken lyder.
Hur lång tid tar det innan man inte har ett hål ner i tandköttet och kan tugga normalt på den sidan?
Ja helt enkelt som rubriken lyder.
Hur lång tid tar det innan man inte har ett hål ner i tandköttet och kan tugga normalt på den sidan?
Det tog ca 1 månad för mannen.
Beror på vilken tand som har dragits. Min ena framtand tog nog ca en månad. Visdomstand tog bara ca 2 veckor. Innan hålet sluter sig alltså, smärtan avtar ganska fort. Jag har inte haft speciellt ont i "normaltillstånd" (alltså då munnen inte används) i mer än kanske 3-4 dagar och inte ont vid tuggande i mer än 7-8 dagar.
En månad. Nederkäken är oftast värre än överkäken.
Inom 2 v om allt är normalt! Sök vård om du blir sämre efter ca 4 dagar, då kan det vara infektion. Svullnad, feber och värk är tecken på detta.
Jag drog ut en visdomstand i överkäken. Kunde till min förvåning äta och tugga vsnlig mat redan dagen efter om jag var lite försiktig. Efter en vecka märktes det inte av alls.
Opererade ut en visdomstand i underkäken några månader senare och förväntade mig ungefär samma. Fick dock äta maxdos smärtstillsnde i minst 2 veckor. Kunde inte äta på flera dagar trots att hålet denna gång var ihopsytt..
Jag drog ut en visdomstand i överkäken. Kunde till min förvåning äta och tugga vsnlig mat redan dagen efter om jag var lite försiktig. Efter en vecka märktes det inte av alls.
Opererade ut en visdomstand i underkäken några månader senare och förväntade mig ungefär samma. Fick dock äta maxdos smärtstillsnde i minst 2 veckor. Kunde inte äta på flera dagar trots att hålet denna gång var ihopsytt..
Den jag dragit ut är 3:de innifrån (visdomstanden längst in då) i underkäken. Gjorde det i onsdags.
Har absolut inga problem så, har varit lite öm och så men inte så att jag har ätit värktabletter.
Tycker bara det är lite små jobbigt att hela tiden tänka på att inte tugga på den sidan :p
Men hellre tänka på vart jag ska tugga än ha tandvärk :)
Har dragit ut alla mina visdomständer, och det har läkt väldigt fort alla ggr. Man kan tugga igen ganska omgående, men var försiktig medan stygnen fortfarande är kvar. Läste om en som hade ett riskorn som fastnade och infekterade tandköttet.