• hsdashdg

Vilka (högskole-)utbildningar är lättast att komma in på?

Ja, som rubriken lyder så undrar jag vilka högskoleutbildningar som troligtvis är lättast att komma in på? Alltså där sökande är få och platserna många?

• Svar på tråden Vilka (högskole-)utbildningar är lättast att komma in på?
  • hsdashdg
    Tow2Mater skrev 2014-07-11 19:48:59 följande:
    Lärare/fsklärare....
    Ok det var det jag tippade på också faktisk.
  • Drottningen70

Det är ju bedrövligt...

• Knarkarskalle

Beror väl på vad du har för betyg/HP-resultat. Har 10 meritvärde och 0.1 HP är det väl lärare som gäller, tyvärr.

• coffeeaddict slash workoutaholic

Det beror väl på vad man tänker sig med sina studier.
    Tänker man att man bara vill komma in på någonting, utan att avsluta det?
    Då är nog lärarutbildning (som är 3,5 till 5,5 år lång) inte ett så bra alternativ om man vill komma in endast på grund av sina låga meriter.

Om man istället ska svara på ts frågeställning, som var: vilka program har många platser och få sökande, så kvalar knappast förskollärarutbildningen in där, som har väldigt många sökande varje termin.

Biomedicinprogrammet, naturvetenskapligt kandidatprogram och kemi- och molekylär design med mera har få sökande där i princip alla sökande alltid kommer in, likaså religionsvetenskapligt kandidatprogram.

Program med ämnen som sociologi, psykologi, samhällsvetenskap (politik, ekonomi, statsvetenskap, juridik), beteendevetenskap har alltid höga poäng och många sökande medan ämnen som naturvetenskap, matematik och humaniora brukar ligga lägre med färre sökande.
    Ämnen som pedagogik är beroende på lärosäte om det är högt eller lågt (jag har 17.40 i betyg men hade inte kommit in på lärarutbildningen om det inte var för att mitt hp är på 1.20, men i min "hemskola" kom nästan alla sökande in på samma utbildning) och socialt arbete/omsorg/medicin ligger i princip alltid högt.

• Felidae

För att komma in på Kulturledarprogrammet på Linnéuniversitetet behövde man 0.05 poäng på högskoleprovet. Sökte man däremot enbart på betyg krävdes meritvärde 13.4. De som blev reserver i betygsurvalsgruppen ångrar nog att de inte skrev högskoleprovet!

Svar på tråden Vilka (högskole-)utbildningar är lättast att komma in på?