Illusion skrev 2014-07-16 18:42:42 följande:
Nya förskollärareutbildningen. Så hette det för 2,5 år sedan. Men det kanske är gammal nu. ;) Vad jag vet så var vi den sista kullen som blev förskollärare upp till förskoleklass. De senare ska bli behöriga till enbart förskolan. Jag vet inte om det stämmer. Det är vad jag har hört diskussioner om.
Jag såg att ni läste matematikkursen på 12 poäng andra terminen. Vi läser 15 poäng i matematik, varav 5 poäng är VFU, näst sista terminen. Vår VFU är "iblandade" med kurser. Så ska det inte vara för de som börjar/ha nyligen börjat läsa. Då ska VFU agera som en separat kurs.
Jaa det kan nog stämma det du säger om förskollärare upp till förskoleklass, har hört/läst det någonstans :)
Nej exakt, vår VFU är en helt separat kurs. Under min vfu nu i våras var det en annan som hade samma handledare som mig som gick den 'gamla' utbildningen och hon hade också Vfu inblandat i kurser. Så hon verkade ha haft väldigt mycket vfu. Vi hade vår första vfu i höstas och den andra i våras men nu dröjer det 1,5 år innan nästa vfu..