• Anonym (Man undrar ju)

Att tro att man är bättre om man inte har lån...

Ja, vad beror det på, att folk tror att de är bättre än andra om de inte har lån?
    Till exempel finns det nu en tråd om billån där TS undrar varför man lånar till ny bil. Oavsett vad folk svarar så mer eller mindre dumförklarar TS och några till alla som har lånat.
    En annan tråd undrar hur mycket lån folk har, och skriver redan i starten att folk som inte har lån inte behöver svara. Ändå går många in och svarar att de minsann inte har lån.
    Man ser inte det beteendet i andra trådar? "Jag vill bli gravid" Otänkbart att tio personer skulle svara "Jag vill minsann inte bli gravid."

Så vad är det som gör att folk blir så kokko när det gäller diskussioner om just lån? Och gärna vill framhäva att man inte lånat, ungefär som att det skulle vara nån statusmätare.

Notera att denna diskussion inte gäller lyxfällansituationer, utan vanliga lån som låntagarna har råd att betala.

Alltså; vad gör att folk som inte har lån tror att de är bättre än folk som har lån?

• Svar på tråden Att tro att man är bättre om man inte har lån...
  • Anonym (Heja lån)

Det är helt ok om någon vill döma ut mig och tro sig vara bättre än mig. I slutändan är det ändå jag som sitter i en stor fin sekelskiftesfyra på Södermalm i Stockholm och det kommer aldrig vara en förlustaffär.

Jag skulle också kunnat köpa en 7-rummare i Ödeshög. Kontant. Men vad skulle jag med den till? Hellre lån och bo exakt där jag vill

Det finns alltid folk som vill känna sig bättre än andra. Hittar de inget att gnälla på eller döma ut uppfinner de något låtsasproblem eller något annat barnslig. Låt dom hållas, något ska de ju pyssla med!

• ursula

Skulle tro att nästan alla framgångsrika personer har eller har haft lån.
    De som inte har lån och är nöjda med det kommer aldrig att nå några höjder och nöjer sig med det lilla

• Sebastian72

Att ta lån handlar nog, om det är ett sunt lån, om självförtroende. Att tro på egen betalningsförmåga. Tvivlar du är det inte sunt.

Ang bilar, aldrig i livet jag hade köpt fabriksny bil. Jag brukar köpa dom ett, två efter.

• Anonym (promaximus)

Har inga lån, är jag glad för..
    Att andra har lån... jamen det är väl så deras liv ser ut...

De flesta med lån eller utan lån är hur reko och bra människor som helst.

närvaron av diverse människor på FL, visar inte en blid av landet eller är representativt...  Då hade man fått bygga en jäkla massa sinnes sjukhus och låsa in en större del av befolkningen...

• Anonym (Skönt utan lån.)

Det är skönt att inte ha lån. Men vi är inte bättre än någon. : ) dock funderar vi på att köpa hus och då MÅSTE vi ta lån så jag har inget emot det alls. Vi har bara inte behövt ta några större lån än så länge. Bor i hyresrätt har ingen bil inget hus eller andra "dyra" saker.

• Anonym (My)

Har man inga lån alls bor man förmodligen i hyreslägenhet och har varken stuga, dyrare båt eller husbil. Vad har de som är bättre än de med lån där de har kanske både villa, två bilar, båt eller sommarstuga. Har villa, båt och två nya bilar. Självklart har vi lån. Det är inget konstigt. Bor man i lägenhet tex har man ju " osynligt" lån eftersom man faktiskt har en viss summa alltid ska ut varje månad, varje år så länge man bor där. Egentligen ett lån fast inte på papper :), fast utan ränta.

• kasperdocka
    Anonym (My) skrev 2014-07-11 23:08:40 följande:

Har man inga lån alls bor man förmodligen i hyreslägenhet och har varken stuga, dyrare båt eller husbil. Vad har de som är bättre än de med lån där de har kanske både villa, två bilar, båt eller sommarstuga. Har villa, båt och två nya bilar. Självklart har vi lån. Det är inget konstigt. Bor man i lägenhet tex har man ju " osynligt" lån eftersom man faktiskt har en viss summa alltid ska ut varje månad, varje år så länge man bor där. Egentligen ett lån fast inte på papper :), fast utan ränta.

Har inga lån. Bor i Rydebäck(Skåne) hus 225kvm 400m till havet. Två bilar.. En MC
    Ej husbil. dock sommarstuga. Företag..  Segelbåt som är såld förra året.. tidsbrist.. Vattenskoter... En lägenhet som plastdottern bor i.. (HBG)

Har haft lån, men numera skuldfri.. Ja o en fru som är barnläkare.. som lyfter strax över mig i månaden..  OK två hemmavarande barn om man ska räkna dem som skuld kanske... tonåringarSkrattande

Varken jag eller min fru ser oss som bättre än andra människor..  Det är inte så man räknar människovärde..
  • ursula

För tillfälligt skuldfri.
    Äger villa, 2 fritidshus samt några andra fastigheter samt pengar så jag aldrig mer behöver jobba.
    Utan skulder och lån hade det inte varit möjligt,
    Dyker det upp något bra kommer jag nog säkert låna igen

• Anonym (n)

Vad lånade du pengar till o hur mycket pengar har du nu? O hur gammal?

ursula skrev 2014-07-12 00:02:36 följande:

För tillfälligt skuldfri.

Äger villa, 2 fritidshus samt några andra fastigheter samt pengar så jag aldrig mer behöver jobba.

Utan skulder och lån hade det inte varit möjligt,

Dyker det upp något bra kommer jag nog säkert låna igen

• ursula
    Anonym (n) skrev 2014-07-12 00:13:09 följande:
    Vad lånade du pengar till o hur mycket pengar har du nu? O hur gammal?
    Runt 60 , pengar  så jag klar mig livet ut , 9 år i grundskola
    När tillfällen dök upp lånade jag.
  • Anonym (n)
    ursula skrev 2014-07-12 00:20:04 följande:
    Runt 60 , pengar  så jag klar mig livet ut , 9 år i grundskola
    När tillfällen dök upp lånade jag.
    vilka typer av tillfälle?
  • Anonym (My)
    kasperdocka skrev 2014-07-11 23:56:32 följande:
    Har inga lån. Bor i Rydebäck(Skåne) hus 225kvm 400m till havet. Två bilar.. En MC Ej husbil. dock sommarstuga. Företag..  Segelbåt som är såld förra året.. tidsbrist.. Vattenskoter... En lägenhet som plastdottern bor i.. (HBG) Har haft lån, men numera skuldfri.. Ja o en fru som är barnläkare.. som lyfter strax över mig i månaden..  OK två hemmavarande barn om man ska räkna dem som skuld kanske... tonåringar Varken jag eller min fru ser oss som bättre än andra människor..  Det är inte så man räknar människovärde..

Men så är det nog. De som har såpass mycket har en gång haft lån. Härligt att ni är skuldfria 😊en bra pensionsförsäkring. Bara att gratulera.
  • Anonym (*poff*)

Ni lånar pengar som inte finns.

Svar på tråden Att tro att man är bättre om man inte har lån...