• positionabsolute

Stillasittande arbete och vardag - vad äta?

Hej!

Jag vill bli av med ca 7 kg, men har väldigt begränsad vardag för att kunna röra på mig. Jag är ensam med barn i veckodagarna då mannen jobbar på annan ort. När han är hemma på helgerna vill vi vara tillsammans, och satsar på att umgås allihopa (jag är alltså inte så sugen på att sticka iväg och träna när han väl är hemma, sen är det fler orsaker därtill).

Dessutom har jag ett stillasittande arbete. Jag reser på mig en eller ett par gånger varje timme, antingen för att gå och fylla på kaffe och/eller vatten eller för att gå på toaletten. Jag dricker väldigt mycket kaffe och vatten på jobbet.

Det finns alltså ingen motion i vardagen, och småsakerna som att promenera till jobbet eller liknande är inte aktuellt tyvärr. Jag hoppas på mer motion när mannen hittat ett arbete på samma ort vi bor på. Men tills dess...

Vad jag äter en vanlig dag:

Frukost 7:30: Smootie (kvarg, grädde, bär, ägg, vatten, kanel) + ett kokt ägg
    Lunch 12:00: Matlåda med lite eller inga kolhydrater. Ingen stor portion.
    Mellanmål 15:30: Turkisk yoghurt eller mild yoghurt med cornflakes.
    Kvällsmat 18:30: Samma som mellanmålet + en smörgås. Eller mat likt lunchen.

Någon som vet vad jag kan göra med kosten för att bli av med de sista kilona? Jag vet allt gällande motion, men just nu kan jag inte tillämpa det, tyvärr.

Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Stillasittande arbete och vardag - vad äta?
  • Fruntimmer92

Går det höja ditt skrivbord? Att stå upp och jobba gör att du förbränner. Jag tycker det kan vara skönt i stället för att sitta ner :)

Kan du inte hitta sätt i vardagen där du rör på dig tillsammans med din familj och barn? Då ingår du med dem och tränar samtidigt :)

• Solstråle00001

Jag tycker du verkar äta väldigt lite... Cornflakes är ju inte så bra kanske, snabba kolhydrater, då du verkar tänka på att äta mindre kolhydrater.

Har du testat lifesum? En jättebra app som beräknar hur mycket kalorier du behöver äta för att gå ner i vikt. Där lägger du enkelt in vad du äter så räknar den ut kalorier!

• Fruntimmer92
    Solstråle00001 skrev 2014-07-12 15:28:33 följande:

Jag tycker du verkar äta väldigt lite... Cornflakes är ju inte så bra kanske, snabba kolhydrater, då du verkar tänka på att äta mindre kolhydrater.

Har du testat lifesum? En jättebra app som beräknar hur mycket kalorier du behöver äta för att gå ner i vikt. Där lägger du enkelt in vad du äter så räknar den ut kalorier!

Ja för ibland får de där motsatt effekt. Äter du för lite så måste kroppen spara energi. Bättre äta mer. För att gå ner i vikt går de inte bara att ändra kosten..
  • Kejkej91

du äter väldigt lite, jag gick ner massor genom att börja arbeta vid skrivbordet och det var för att jag äntligen kunde äta 6 ggr om dagen och ca var 3 timme.

så här kan en dag se ut för mig;
    Frukost kl 06:00 kvar med hallon + 2 brödskivor av egengjort GI-bröd med nötter (smör och ost på) 
    Mellis kl 09:00 - Beroende på vad jag har men typ två frukter/kvarg igen/nötter osv.
    Lunch kl 12:00 - "Vanlig mat" typ lax och sallad/lasagne osv
    Mellis nr 2 kl 15:00 typ frukter igen/jordnötssmör (ekologisk med 99 % jordnöt, as bra och mums) 
    18:00 - "vanlig middag"

jag rasade i vikt som tusan av att börja äta ofta och på regelbundna tider. :)  

• positionabsolute

Mitt skrivbord går tyvärr inte att höja. Det är nåt som vi önskar att ha dock, så det kanske kommer i framtiden. Fast det hjälper ju inte nu.. :)

Har funderingar på att komma ut mer med barnen i vardagen, men då minsta är så pass liten så blir det i så fall bara slöpromenader på typ 1km/h.., så det gör väl kanske inte så jättestor nytta heller. De andra barnen är inte så sugna på mina förslag till skogspromenader eller liknande heller. Kanske räcker med lite fotbollspassningar eller så? Fast då står jag ju rätt still.

Har funderat på om jag äter för lite. Innan åt jag frukt på både förmiddag och eftermiddag, men efter jag slutade med frukten och istället ökade grädden en smula i smoothin så har jag faktiskt gått ner 3-4 kg. Så att börja äta frukt igen är jag lite rädd för. Jag är ju inte heller hungrig, så det är svårt att motivera mig att äta då. Men lite kvarg och bär kanske jag skulle kunna mumsa i mig :)

Men är ni ute och rör på er också, eller är det bara maten som hjälpt er?

• K grrl

Jag gick ner merparten av mina kilon (totalt tjugo) bara genom kosten, så visst är det möjligt. Men jag åt betydligt mer än dig. Du verkar få i dig mycket fett, de kolhydrater du äter är mindre bra, och jag ser få proteiner förutom äggen och kvargen. Det spelar inte bara roll hur mycket du stoppar i dig, vad du stoppar i dig och vad kroppen kan göra av det spelar också roll. Helt ärligt tror jag att LCHF med smörgåsinslag är bland det sämsta man kan göra ur viktnedgångssynpunkt.

• Fruntimmer92

Okej ja då kanske en promenad inte gör så stor nytta ;) men du är inte intresserad själv av nån sport? Badminton eller tennis, de kan va jobbigt även om spelat inte hålla igång hela tiden :)

Det är kruxigt att hitta tiden till att träna.. Ni får ligga på chefen om skrivborden, det är viktigt att kunna välja höjd för arbetsmiljön också :)

• boundforglory
    Fruntimmer92 skrev 2014-07-12 15:37:48 följande:
    Ja för ibland får de där motsatt effekt. Äter du för lite så måste kroppen spara energi. Bättre äta mer. För att gå ner i vikt går de inte bara att ändra kosten..
    Fast är inte det myt?
  • K grrl
    boundforglory skrev 2014-07-12 20:38:42 följande:
    Fast är inte det myt?
    Googla "metabolic damage"
  • Aniiee
    boundforglory skrev 2014-07-12 20:45:34 följande:
    Jag googlade metabolic damage myth.
    Me too! Och fick upp massor med sidor som dementerar att det ÄR en myt (ergo, det är sant.)
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • HerrNilsson

Jag tycker du försöker med någon form av fusk lchf fast med mackor och cornflakes. Varför äter du så? Jag tror att du får i dig mer energi än du tror så börja räkna ditt energiintag så kan du gå ner utan träning. Jag gick ner några kg genom att äta 1400 kcal/dag men vanlig mat men mycket rotfrukter och kål som mättar. Då orkade jag inte träna annat än väldigt lugn yoga och en långpromenad i veckan. Du kanske kan yoga hemma när barnen lagt sig? Fördelen med yoga är att de hjälper mot stresshormoner som kan göra det svårt att tappa vikt och så bygger det bålstyrka och smidighet.

• HerrNilsson

Kaffe är inte så bra för stresshormonerna. För mig funkade det bra att byta ett par av mina dagliga koppar kaffe till grönt te istället.

• K grrl
    boundforglory skrev 2014-07-12 20:45:34 följande:
    Jag googlade metabolic damage myth.
    Ok. Och du läste förstås något om det, eller tittade du bara på sökresultaten?
  • positionabsolute

Jag vill inte äta någon direkt diet så, så om jag "fuskar med lchf" är det inte så det är tänkt i alla fall. Jag ville minska på kolhydrater, men inte ta bort allt, utan fortsätta äta det mesta, men i mindre mängd. Men det kanske blir helt fel i detta fall. 

Har funderat på någon sport eller gym eller liknande, men har inte riktigt fastnat för något. Jag har en gammal skada i mitt ben som gör att sporter där man kan riskera att skada sig kan innebära väldigt tråkiga konsekvenser för min del, så det begränsar ju mig lite också tyvärr. Yoga har jag aldrig testat. Det kanske vore något :) Är det svårt att lära sig själv hemma?

Så mindre kalorier per måltid, men fler måltider?

• Fruntimmer92
    positionabsolute skrev 2014-07-13 09:37:53 följande:

Jag vill inte äta någon direkt diet så, så om jag "fuskar med lchf" är det inte så det är tänkt i alla fall. Jag ville minska på kolhydrater, men inte ta bort allt, utan fortsätta äta det mesta, men i mindre mängd. Men det kanske blir helt fel i detta fall. 

Har funderat på någon sport eller gym eller liknande, men har inte riktigt fastnat för något. Jag har en gammal skada i mitt ben som gör att sporter där man kan riskera att skada sig kan innebära väldigt tråkiga konsekvenser för min del, så det begränsar ju mig lite också tyvärr. Yoga har jag aldrig testat. Det kanske vore något :) Är det svårt att lära sig själv hemma?

Yoga ska ju va bra träning :) det finns dvder att köpa tror jag som man kan följa en annan persons träningspass? Cykla kanske går? De är ju trevligt också :)
  • HerrNilsson

Yoga är enkelt att göra hemma, dels finns det massor av filmer på youtube men jag rekommenderar att du först tittar i en bok där du får en ordentlig genomgång av varje asana. Du kanske kan låna några olika böcker på biblioteket och se vilken du gillar bäst.

• K grrl
    positionabsolute skrev 2014-07-13 09:37:53 följande:

Du får i dig en hel del energi från fettet, fel fetter, och i kombination med snabba kolhydrater har du en kost som är ogynnsam när du vill gå ner i vikt.

Satsa på långsamma kolhydrater, bra fetter och magra proteiner så kommer du ganska långt på det.
Svar på tråden Stillasittande arbete och vardag - vad äta?