• ninalajnen

    vårdbidrag

    Har en dotter på lite över fyra år som nyss fått dignosen Atypisk autism, har nu sökt vårdbidrag men det verkar ta sin lilla tid, skulle jätte gärna veta vad ni har för vårdbidrag med denna diagnos,

    när vi även fått vårdbidraget så kommer vi få en rätt stor summa pengar från försäkringsbolaget,

    har ni andra fått de? hur mycket fick ni??

    tacksam för många svar;)

  • Svar på tråden vårdbidrag
  • ninalajnen
    Wishupon skrev 2014-07-12 20:40:18 följande:

    Jag är också nyfiken. Min 5åring fick autismspektrumtillstånd diagnos för ett par veckor sedan.


    är det typ samma diagnos eller?
  • Wishupon

    Jag fick det förklarat för mig att sen 2013 kom det ut en ny manual så atypisk autism, autismliknande tillstånd, aspergers osv ligger under ett paraply; vilket är autismspektrumet. Det är ju så brett så det är diagnosen oavsett vilken man har. Min son har lindrig variant.

  • Jenita659

    Tyvärr är det inte diagnosen som avgör hur mkt vårdbidrag du får, det är hur mkt merarbete diagnosen ger för dig som förälder jmf med föräldrar till normalfungerande barn. 1/4 VB motsvarar 1 timmes extra arbete per dag jmf med jämnåriga. De hänvisar ofta till föräldraansvar vid beslut. Att det är stort vid 4-5 års åldern ändå. Har sökt vårdbidrag i olika omgångar och hade först 1/4 VB för dottern vid 5 års ålder - med diagnos utvecklingsstörning, födoämnesallergi . Sen fick vi 3/4 VB efter autism diagnos / sömnstörning. Och nu när nya utredningar gjorts inför skolstart fick vi äntligen fullt. Då har hon måttlig utvecklingsstörning , autism, adhd, sömnstörning, födoämnesallergi och astma. Du måste motivera allt arbete ni har pga diagnosen och ha ett bra läkarintyg.

  • ninalajnen

    Fler som vill dela med sej? Skickade in ansökan den 11 juni

    Har fortfarande inte hört nått:( har ringt men än så har dom ingen handläggare på ärendet:(

Svar på tråden vårdbidrag