• Äldre 12 Jul 20:47
    2671 visningar
    13 svar
    13
    2671

    Svetsa under graviditeten?

    Hejsan. 

    Jag har nyss fått reda på att jag är gravid och jag är i v.6 typ.
    Det är så här att jag jobbar som svetsare, men just nu har jag semester.

    Men min fråga är: Får man svetsa när man är gravid? Är det någon som vet? Tänkte att det måste väl finnas en eller två kvinnliga svetsare här som fått barn eller kanske sitter i samma sits som mig.

    Jag vet inte vart jag ska vända mig och helst av allt skulle jag vilja jobba så länge jag kan, med tanke på att vi en så länge bara har en inkomst.


    Så snälla, finns det någon som kan göra mig lite klokare inom detta ämne innan jag ska tillbaka på jobbet och berätta för min chef att jag väntar barn.

    Tack så länge :)

  • Svar på tråden Svetsa under graviditeten?
  • Äldre 12 Jul 20:53
    #1

    www.svetsaratt.se/svetsaren/gravida-svetsare

    Här kan du läsa.

    Verkar ju funka att svetsa men det finns ju en rad begränsningar som du ser.

  • Äldre 12 Jul 21:14
    #2
    Rani skrev 2014-07-12 20:53:39 följande:

    www.svetsaratt.se/svetsaren/gravida-svetsare

    Här kan du läsa.

    Verkar ju funka att svetsa men det finns ju en rad begränsningar som du ser.


    Tack så mycket! Ska läsa lite där och se om jag blir nå klokare :)
  • Äldre 12 Jul 21:23
    #3

    Blev inge klokare av att läsa den länken. Finns det någon mer som kanske vet mer om just det här?

  • Äldre 12 Jul 21:26
    #4

    Jag är svetsare och Under denna grav och förra grav blev jag omplacerad till ett lagerarbete istället. Gränsvärdena som gäller är allt för svåra att säkert veta om man är under så både jag och min arbgivare har tagit det säkra före det osäkra båda mina grav. Samt med en av mina kolleger med!

    Finns nog inget som säger att man inte får, men det finns ju inga garantier. Både magnetfält, svetsrök, buller och bla sexvärtkrom är ju inte bra för en själv ens så jag personligen skulle inte utsätta mitt ofödda barn för det.

    Jag sa till med en gång jag plussat och blev flyttad inom en vecka. Dock kan jag tänka mig att det är lättare på ett större företag.

  • Äldre 12 Jul 21:38
    #5
    Idefixx skrev 2014-07-12 21:26:15 följande:

    Jag är svetsare och Under denna grav och förra grav blev jag omplacerad till ett lagerarbete istället. Gränsvärdena som gäller är allt för svåra att säkert veta om man är under så både jag och min arbgivare har tagit det säkra före det osäkra båda mina grav. Samt med en av mina kolleger med!

    Finns nog inget som säger att man inte får, men det finns ju inga garantier. Både magnetfält, svetsrök, buller och bla sexvärtkrom är ju inte bra för en själv ens så jag personligen skulle inte utsätta mitt ofödda barn för det.

    Jag sa till med en gång jag plussat och blev flyttad inom en vecka. Dock kan jag tänka mig att det är lättare på ett större företag.


    Jag jobbar på ett svetsföretag, finns nästan inget annat man kan göra. Förutom typ, bocka plåt, klippa armering, klippa plåt och borra. Men då är det ju buller man ska tänka på.. Men om man använder svetshjälm, med friskluft och punktutsug tror du ändå att det kan vara skadligt för barnet? Det är mitt första barn och jag vill inte skada det på något sätt och är tacksam för så mycket hjälp som möjligt.
  • Äldre 12 Jul 21:49
    #6

    Jag har tyvärr inga säkra svar, eftersom d finns så lite dokumenterat. Men en sak jag vet är att oron för att möjligheten finns att skada sitt barn ibland kan vara mycket värre. Oro och grubblande är inte bra. Har du nått skyddsombud på jobbet? Annars råder jag dig att ringa ditt fack eller Arbetsmiljöverket och rådfråga. Buller är inte alls bra efter vecka 23 tror jag d var då finns möjligheten för hörselskador. Jag hade försökt bli omplacerad går inte det så har du rätt å söka graviditetspenning.

  • Äldre 12 Jul 22:05
    #7

    Gravida svetsare
    Bly, kobolt och kolmonoxid aÌ?r reproduktionsstoÌ?rande (AV, AFS 2011:18) och sexvaÌ?rt krom och nickel aÌ?r cancer- framkallande (AV, AFS 2011:18). Gravida faÌ?r inte arbeta med bly (AV, AFS 2007:5). Exponeringen av gravida maÌ?ste med bred marginal underskrida graÌ?nsvaÌ?rdena foÌ?r dessa namngivna aÌ?mnen och aÌ?ven andra kemiska aÌ?mnen i svetsroÌ?ken.
    Om inte omedelbara aÌ?tgaÌ?rder kan vidtas foÌ?r att minska exponeringen maÌ?ste den gravida svetsaren omplaceras till ett arbete utan exponering.

    Detta hittade jag på nån länk till Arbetsmiljöverket.

  • Äldre 12 Jul 22:11
    #8

    Nu kom jag på mer :)

    Din arbetsgivare är skyldig att göra en riskanalys vad gäller ditt arbete nu när du är gravid. De kan inte bara ge dig en mask och säga att det är ofarligt. De måste göra en grundlig utredning.

  • Äldre 13 Jul 00:21
    #9

    Okej :) Då ska jag försöka få tag i min chef i tid innan jag kommer tillbaka så han hinner kolla upp det.

  • Thu 15 Oct 2020 10:42
    #10

    Hur påverkar det om man har friskluftsmask?

    Vet att afs finns men den står nämner ej kombon.

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.av.se/globalassets/filer/publikationer/kunskapssammanstallningar/halsoeffekter-av-gaser-och-partiklar-vid-svetsning-kunskapssammanstallningar-rap-2013-5.pdf&ved=2ahUKEwjgg6ngmbbsAhVokIsKHb7mAMMQFjABegQIBxAF&usg=AOvVaw3UmeaC76FkPYYHRrGL-avK

Svar på tråden Svetsa under graviditeten?