• Anonym (novis)

Hur dela upp lämning/hämtning mm

Nu till hösten börjar vårat barn på förskolan. Vet inte riktigt hur vi ska lägga upp barnets vistelsetid utan att det blir för hattigt och så jämlikt för oss föräldrar som möjligt.
    Jag har en tjänst där jag i princip endast behöver lämna 2-3 dagar/vecka och några kortare resor per år. Arbetar mest hemifrån men har nära till arbetet.
    Min sambo däremot pendlar ungefär 2 timmar/dag måndag-fredag kontorstider 8-17 kan börja och sluta tidigare/senare men dessvärre hjälper inte det då pendlingen "äter upp tiden.
    Förskolan är öppen endast 07:30-16.
    Vi har delat på att vara hemma med vårt barn samt tillsammans och barnet blir 3 år och 3 månader när inskolningen börjar?
    Prio 1 är ju så lite förskola för barnet utan att tryggheten och det sociala blir lidande men är jämlikheten över nu?
    Hur skulle du/ni göra om ni hade dessa förutsättningar? Är helt ny i förskolevärlden som ni märker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-13 01:22
    Vänligen utgå från hur våra nuvarande arbetssituationer ser ut, dessa kan ev. tidigast ändras i okt/nov.
    Vill förtydliga att i vårat barns behov och välmående kommer först!!

• Svar på tråden Hur dela upp lämning/hämtning mm
  • Anonym (lätt)

Det är väl jättelätt. Man får ju inte lämna mer än arbetstid + restid för den förälder som har den kortaste tiden. Så det blir väl du som lämnar och hämtar då antar jag.

• Anonym (C)

Om du har möjlighet att både lämna och hämta tidigare, så tycker jag att du ska stå för både hämtning och lämning - din partner kan stå för matinköpen på vägen hem från jobbet istället.

De dagar din partner kan lämna senare än du, eller hämta tidigare, så gör h*n det.

Barnets bästa kommer före vår tids modefluga kring jämställdhet. Barnet är primitivt - kom ihåg det!

• Anonym (C)
    Anonym (lätt) skrev 2014-07-13 00:16:45 följande:

Det är väl jättelätt. Man får ju inte lämna mer än arbetstid + restid för den förälder som har den kortaste tiden. Så det blir väl du som lämnar och hämtar då antar jag.

I Sthlm, iaf i innerstan, gäller inga sådana regler.
  • Anonym (lätt)
    Anonym (C) skrev 2014-07-13 00:18:55 följande:
    I Sthlm, iaf i innerstan, gäller inga sådana regler.
    Jaså? trodde de var lika överallt i Sverige. Får man lämna lite som man vill i Stockholm?
  • Anonym (C)
    Anonym (lätt) skrev 2014-07-13 00:20:04 följande:

Jaså? trodde de var lika överallt i Sverige. Får man lämna lite som man vill i Stockholm?

Ja, i princip.

Jag kan ju inte svara för alla förskolor i hela Sthlm - inte ens alla i hela innerstaden. Men de jag känner till, där är det okej. Vi har lite bättre regler i Sthlm. Bl a 30 h/vecka för barn med föräldralediga föräldrar. Samt lite annat "lyx" som bara verkar gälla för huvudstaden.
  • Anonym (novis)
    Anonym (lätt) skrev 2014-07-13 00:16:45 följande:

Ja, det blir nog så men tänkte mer kring hur övrig fördelning ska ske så det känns bra och att det inte bara blir jag som tar allt praktiskt.
  • Anonym (novis)
    Anonym (C) skrev 2014-07-13 00:18:06 följande:

Om du har möjlighet att både lämna och hämta tidigare, så tycker jag att du ska stå för både hämtning och lämning - din partner kan stå för matinköpen på vägen hem från jobbet istället.

De dagar din partner kan lämna senare än du, eller hämta tidigare, så gör h*n det.

Barnets bästa kommer före vår tids modefluga kring jämställdhet. Barnet är primitivt - kom ihåg det!

Jag kanske inte var tydlig nog vårat barn är i fokus och prio 1. Vi har aktivt planerat och valt inskolning vid 3 år.

Men måste man leva ojämlikt bara för att man har barn? Vi har haft en bra uppdelning som bägge varit nöjda med så hur fortsätter vi med det?
  • Anonym (C)
    Anonym (novis) skrev 2014-07-13 00:28:39 följande:

Ja, det blir nog så men tänkte mer kring hur övrig fördelning ska ske så det känns bra och att det inte bara blir jag som tar allt praktiskt.

Spelar det någon roll?

Er situation ser ju ut som den gör. Anpassa er som alla andra. Gosh!
  • Anonym (novis)
    Anonym (C) skrev 2014-07-13 00:33:28 följande:

Spelar det någon roll?

Er situation ser ju ut som den gör. Anpassa er som alla andra. Gosh!

Ser ingen poäng med att vara nedlåtande tillbaka. Menar du att vi borde byta jobb eller att min sambo går ner i tid? Eller ve och fasa lever du aktivt ojämlikt i sånt fall varför? Nyfiken
  • Anonym (novis)

Man får inte glömma att barn gör som vi gör - inte säger! Vill inte bli en "duktig" mamma som slutar som bitter eller utbränd.

Svar på tråden Hur dela upp lämning/hämtning mm