• Jagvillblienvampyrnarjagblirstor

Hälsporre

Hej!

Misstänker att jag fått det efter träningen för nästan en vecka, och det gör sjukt ont i vänstra foten speciellt när jag ska gå. Jag får halta mig fram.

Hur anpassar man träningen till det här och vad är era egna erfarenheter, dela gärna med er och även råd kring allt som har med det här att göra.

• Svar på tråden Hälsporre
  • Noname00

Tejpa hälen det brukar dämpa lite och bidrar till att man kan fortsätta träna.

• Jewano

Jag har cyklat mkt och kunde inte springa eller gå långa promenader. Har numera alltid gympaskor och gjutna ilägg, funkar rätt bra.

Jewano skrev 2014-07-13 19:26:47 följande:

Jag har cyklat mkt och kunde inte springa eller gå långa promenader. Har numera alltid gympaskor och gjutna ilägg, funkar rätt bra.

Jaha, låter bra. Får fixa nåt sånt med, men hur länge tar det innan man läker och kan åtmistone gå normalt?

Har hört från vissa  sidor att det handlar om 2-3år kanske, jävligt tråkigt om det skulle va så, att 30min snabbpromenad leder till att man har ont i flera år.

• Jewano

Det kan ta lång tid att läka men med bra ilägg dämpas det otroligt mkt så du kan gå lite promenader

• Ellesiv

Hej!
    Olika inlägg osv, hjälper ofta bra i akut läge, men tyvärr inte i grunden.
    Önskas bästa läkning på snabbast tid, så vänder man sig vanligen till expertis på området, tänker jag... I detta fall: massageterapeut, gärna med idrottsskade-utbildning och/eller lång erfarenhet (i princip alla certifierade massageterapeuter, så du bör kunna hitta någon nära dig). De kan tejpa. Och kolla hur du står o rör dig. 
    Säkert många sjukgymnaster också. 
    Zonterapeuter som verkligen "masserar" djupt, omsorgsfullt och länge hjälper ofta mycket bra på just hälsporre. Kan de sin sak, ska de också kunna hjälpa att kolla hur du står på hälen (= se påverkan högre upp i skelettet).
    Lycka till!

Jaha ok, tack då för era svar.

Jag har skaffat en tillfällig inlägg man har under hälen som höjer lite och det verkade hjälpa lite.

Ska även boka till hos en sjukgymnast också så får jag se vad som händer där.

Får köra cykeln tills dess, el crosstrainern om man inte behöver sträcka på foten för mycket.

• cloud

Jag hade denna skada i ett halvår (friidrottare) och följande hjälpte mig:

1. Massage med golfboll. Massera både själva fascian och omgivande strukturer samt ursprunget till senan (vid hälen, det brukar göra som mest ont där). Kör hårt och ofta. Jag körde minst 30 min/dag (samtidigt som jag jobbade/pluggade)
    2. Ha ALLTID inlägg. Var särskilt noga med att ha inneskor,  det missar många. Ha ett par skor nedanför sängen som du kliver i så fort du går upp ur  sängen.
    3.Undvik stretch (oavsett vad sjukgymnaster säger) - det förvärrar saken, i alla fall var det så för mig
    4. när du blir så pass bra att du kan börja med din idrott igen, se till att trissa upp träningsmängden långsamt. Kör efter 24-timmarsregeln  (hur ont har jag innan jag springer? hur ont har jag 24 timmar senare? Om mindre eller lika ont = ok att träna vidare

Lycka till med denna skada från helvetet..

cloud skrev 2014-07-16 15:34:09 följande:

Jag hade denna skada i ett halvår (friidrottare) och följande hjälpte mig:

1. Massage med golfboll. Massera både själva fascian och omgivande strukturer samt ursprunget till senan (vid hälen, det brukar göra som mest ont där). Kör hårt och ofta. Jag körde minst 30 min/dag (samtidigt som jag jobbade/pluggade)
    2. Ha ALLTID inlägg. Var särskilt noga med att ha inneskor,  det missar många. Ha ett par skor nedanför sängen som du kliver i så fort du går upp ur  sängen.
    3.Undvik stretch (oavsett vad sjukgymnaster säger) - det förvärrar saken, i alla fall var det så för mig
    4. när du blir så pass bra att du kan börja med din idrott igen, se till att trissa upp träningsmängden långsamt. Kör efter 24-timmarsregeln  (hur ont har jag innan jag springer? hur ont har jag 24 timmar senare? Om mindre eller lika ont = ok att träna vidare

Lycka till med denna skada från helvetet..

Det där med boll har jag sett också när jag googlat, men är golfboll bättre än tennisboll?

Ja, inlägg köpte jag på apoteket för någon dag sen, det hjälte lite bara men det underlättar för en när man promenerar, men nu har jaag börjat få ont i knät också 

:(

ska fixa inlägg o toffla för inomhus med. det tänkte jag inte på.

Jaha ok, 24-timmar regel, det ska jag tänka på.

tack så mycket för ditt svar.

Ja verkligen,   otroligt jobbig skada det här, förstör ju nästan allt faan.

• cloud
    Jagvillblienvampyrnarjagblirstor skrev 2014-07-17 14:27:21 följande:

Det där med boll har jag sett också när jag googlat, men är golfboll bättre än tennisboll?

Ja, inlägg köpte jag på apoteket för någon dag sen, det hjälte lite bara men det underlättar för en när man promenerar, men nu har jaag börjat få ont i knät också 

:(

ska fixa inlägg o toffla för inomhus med. det tänkte jag inte på.

Jaha ok, 24-timmar regel, det ska jag tänka på.

tack så mycket för ditt svar.

Ja verkligen,   otroligt jobbig skada det här, förstör ju nästan allt faan.

golvbol = mindre yte = hårdare och bättre riktat tryck. Ha riktiga träningsskor med inlägg inomhus - tofflor hjälper nada :)
  • Sara L

Tycker att det låter som du råkat ut för plantar fasciit, dvs hälsporre. Särskilt om värken är under fotsulan och hälen. Rekommenderar att du läser mer om behandling av hälsporre på www.hälsporre.com Lycka till!

Svar på tråden Hälsporre