cloud skrev 2014-07-16 15:34:09 följande:
Jag hade denna skada i ett halvår (friidrottare) och följande hjälpte mig:
1. Massage med golfboll. Massera både själva fascian och omgivande strukturer samt ursprunget till senan (vid hälen, det brukar göra som mest ont där). Kör hårt och ofta. Jag körde minst 30 min/dag (samtidigt som jag jobbade/pluggade)
2. Ha ALLTID inlägg. Var särskilt noga med att ha inneskor, det missar många. Ha ett par skor nedanför sängen som du kliver i så fort du går upp ur sängen.
3.Undvik stretch (oavsett vad sjukgymnaster säger) - det förvärrar saken, i alla fall var det så för mig
4. när du blir så pass bra att du kan börja med din idrott igen, se till att trissa upp träningsmängden långsamt. Kör efter 24-timmarsregeln (hur ont har jag innan jag springer? hur ont har jag 24 timmar senare? Om mindre eller lika ont = ok att träna vidare
Lycka till med denna skada från helvetet..
Det där med boll har jag sett också när jag googlat, men är golfboll bättre än tennisboll?
Ja, inlägg köpte jag på apoteket för någon dag sen, det hjälte lite bara men det underlättar för en när man promenerar, men nu har jaag börjat få ont i knät också
:(
ska fixa inlägg o toffla för inomhus med. det tänkte jag inte på.
Jaha ok, 24-timmar regel, det ska jag tänka på.
tack så mycket för ditt svar.
Ja verkligen, otroligt jobbig skada det här, förstör ju nästan allt faan.